Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!  (läst 17897 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #15 skrivet: 19 december 2017, 01:24:51 »
Problemet är att invertern kan vara ok och att felet ligger nån annanstans. Min verkar funka utanför pumpen. En kompis har hittat på nätet ett sätt att styra den externt, kopplad bort från pumpen och den skulle vara hel.
 
 Går det på nåt sätt tvinga pumpen gå som on-off? Tex med fast frekvens, 45 Hz. räcker för huset till -15 lätt. När jag vill, kan jag stänga den helt. Vid -20 kan jag elda. Bara vrida på kranar, vedpannan är kopplad parallelt.
 Varmt vatten behövs inte om det inte går, jag kopplat in en 10 liters el vvb. Man hinner duscha om man är snabb.
 Problemet är, hur tjuvkopplar man så att komp. får rätt spänning i rätt fas ordning?




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #16 skrivet: 19 december 2017, 01:35:56 »
Kommunikationsfel kan ju bero på något enkelt som glapp/brott i nån kabel. Testa att dra i kablarna mellan korten och se om det går att tvinga fram något fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #17 skrivet: 19 december 2017, 01:42:56 »
Nu vet jag ju inte hur de där värmepumparna är konstruerade, men en elektriker borde väl kunna koppla förbi invertern så den går på nominell effekt (50 Hz) hela tiden.
Fungerar kompressorn då så torde det vara nåt fel på invertern, inte på kompressorn.

 Jo, men på kompressorn står en annan spänning. 165V ~ Är det inte så att invertern tar 230V och omvandlar till 165?
« Senast ändrad: 19 december 2017, 01:48:14 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #18 skrivet: 19 december 2017, 01:50:49 »
Kommunikationsfel kan ju bero på något enkelt som glapp/brott i nån kabel. Testa att dra i kablarna mellan korten och se om det går att tvinga fram något fel.

Jo, jag har försökt, men inget hände. Kan vara var som helst.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #19 skrivet: 19 december 2017, 05:31:52 »
Du har ett kort som heter busterkort, som i alla fall på de nyare Nibe, kommunicerar med invertern, och sedan om du tittar på invertern, har du typ en telesladd platt, som går från inverter till kretskort nedanför display, kolla den kabeln att den sitter okej i båda ändar, den styr kontakt mellan inverter och cpu

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #20 skrivet: 19 december 2017, 06:04:21 »
Du har ett kort som heter busterkort, som i alla fall på de nyare Nibe, kommunicerar med invertern, och sedan om du tittar på invertern, har du typ en telesladd platt, som går från inverter till kretskort nedanför display, kolla den kabeln att den sitter okej i båda ändar, den styr kontakt mellan inverter och cpu

Ok, jag vet vilka de är. När jag köpte pumpen från första ägaren den kom med buster kortet trasig. Som tur var man kunde se fysiska skador på den, från demontering förmodligen. Jag visade foto och han beställde ett nytt kort. Det löste problemet. Så är det troligt kortet pajade på 3 år?
 Kabeln, som liknar LAN kabell har jag mätt med multimeter, pin för pin, och sprejat med kontaktspray. Ingen resultat.
 

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #21 skrivet: 19 december 2017, 06:15:52 »
Jag undrar om det finns någon som orkar kolla på menuerna i manuallen som jag bifogar och se vilken skulle tvångstarta kompressorn. Vad jag kan se och förstå, allt det står är om hur manövrera olika releer, men inte vad releerna gör. Kanske det går att avläsa på elschemorna av en som är kunnig?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #22 skrivet: 19 december 2017, 06:16:02 »
Okej då har du kollat det redan, då är det uteslutet, Har varit på många inverterlarm på nyare pumpar 1255 1155, och testat byta busterkort, men aldrig varit trasigt, utan det har varit inverter varje gång. Har dock aldrig bytt på 1250.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #23 skrivet: 19 december 2017, 06:26:53 »
Meny 9.4.1.1 Tvångsstyrning
Då ”Till” väljs i denna meny övertar användaren tillfälligt
kontrollen av reläerna i värmepumpen. Inställningen
återgår automatiskt till läge ”Från” 30 minuter efter sista
knapptryckningen eller vid omstart.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från
Meny 9.4.1.2 – 9.4.1.15 RE1 – RE14
Här väljs manuell styrning av reläerna.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från

 RE4 är kompressor relä  vet dock inte om något annat måste dra samtidigt, men den styr kompressorn i alla fall

Utloggad Per O

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #24 skrivet: 19 december 2017, 07:44:45 »
Hei,

Jeg ville begynt med og løse alle kontaker/plugger/ flatkabelsko på alle kort, da det er stor sjanse for at det er kun er "dårlig kontakt på elektrisk koblingspunkt" som er feilen. Det er ikke unomalt at du får dårlig elektrisk forbindelse på elektro/elektronikk etter 10 års driftstid. Kjøp deg ett par WD40 og gå systematisk igjennom alle elektriske koblinger før du begynner å bytte elektronikkort  8)
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (år 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #25 skrivet: 19 december 2017, 07:48:38 »
Meny 9.4.1.1 Tvångsstyrning
Då ”Till” väljs i denna meny övertar användaren tillfälligt
kontrollen av reläerna i värmepumpen. Inställningen
återgår automatiskt till läge ”Från” 30 minuter efter sista
knapptryckningen eller vid omstart.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från
Meny 9.4.1.2 – 9.4.1.15 RE1 – RE14
Här väljs manuell styrning av reläerna.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från

 RE4 är kompressor relä  vet dock inte om något annat måste dra samtidigt, men den styr kompressorn i alla fall

 TACK!
Jag kan åtminstone prova!

Kan jag mätta direkt mellan faserna på kompressorn samtidigt, eller mellan varje fas och noll? Tänkte sätta fast elkablar på säkert sätt med strömbryttaren av, så att jag rör inget när pumpen går.
Om det visar ingen ström, då är antingen trasig inverter eller den for inte command från styrenh. Rätt tänkt?
 Ska nere snart och provar.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #26 skrivet: 19 december 2017, 08:11:54 »
Hei,

Jeg ville begynt med og løse alle kontaker/plugger/ flatkabelsko på alle kort, da det er stor sjanse for at det er kun er "dårlig kontakt på elektrisk koblingspunkt" som er feilen. Det er ikke unomalt at du får dårlig elektrisk forbindelse på elektro/elektronikk etter 10 års driftstid. Kjøp deg ett par WD40 og gå systematisk igjennom alle elektriske koblinger før du begynner å bytte elektronikkort  8)

 
Jag har gjort det delvis, men inte varenda koppling. Ska göra.
 Men skulle det vara en kontakt, stämmer symtomen? Den larmade men sen gick igen efter omstart osv. men höll kortare och kortare tid.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #27 skrivet: 19 december 2017, 09:03:25 »
Provat med tvångsstyrning. Först ON på force. Sen jag ändrade till 1 och sen tillbaka på  0, en efter en. Inte flera på en gång för kanske det krockar med varandra. Alla releer låter, men olika starkt. Visa gör att det kommer upp på display var det är som satts igång. Finns nånstans en lista på alla releer och vad de gör?

 Iallafall RE4 klånkar ordentligt både on och off, men kompr. säger inget. Nästa gång ska jag prova mätta fram vid kontakterna (komp. faserna). Om ingen ström kommer kan den inte funka eller hur? 

Utloggad tc75

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #28 skrivet: 19 december 2017, 12:50:35 »
Startar cirkpumparna , vad står det på kompressorn , vik undan kabeln och fota typbeteckningen

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #29 skrivet: 19 december 2017, 18:02:02 »
Exakt mät spänningen fram till kompressor, men passa sådu inte får el i dig, inte kul!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!