Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021  (läst 2212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« skrivet: 29 juni 2020, 17:37:09 »
Då var det dags för ytterligare en projekttråd för frikyla. Har läst forumtrådar, googlat, titta på produktbeskrivningar för konvektorer, rör, VVX och haft turen att jag kunnat prata med en erfaren ventilationsexpert som kunnat ge en del råd.

Vi bor i en enplansvilla på 160 m2, färdigställt 2013 med bergvärme (180m borra) och FTX. Tre av fyra sovrum mot norr. Ett sovrum och kök/vardagsrum mot söder med stora glaspartier och markiser. Ett relativt långsmalt hus med öppen planlösning och centralt i huset finns entrédörr åt norr och altandörr åt söder som båda ofta står öppna på somrarna. Av dessa knappa 180m aktivt borrdjup räknar jag kunna få ut 3500W kyleffekt.

Har övervägt flera alternativ, däribland frikyla kopplad till FTX, fläktkonvektor centralt i huset samt separata fläktkonvektorer i sovrummen. Har landat i att det senare alternativet passar oss bäst. Den öppna planlösningen i kombination med mycket spring ut och in gör att kall luft centralt skulle ventileras ut alldeles för snabbt. Härifrån har jag också funderat på vägghängda innerdelar och nu senast gått över till att överväga takkassett istället.

Med det sagt, så här tänker vi oss det just nu.

Pannrummet
Till vår CTC EcoHeat 308 skaffar vi för enkelhetens skull en CTC EcoComfort. Värmeväxling känns bekvämt av flera anledningar. Jag är mer trygg i att dra sekundärsystemet själv och ingen oro att dra brine på vinden. Inte minst när det ska till fyra rum som i mitt fall. Med EcoComfort så vet jag att grejerna passar ihop och det blir lättare att få support från CTC om det skulle behövas. För det här jobbet tar jag in en VVS:are som hjälper mig. Härifrån sätter jag en cirkulationspump och drar upp en huvudstam upp på kallvinden.

Vinden
Huvudstammen drar jag sedan ett par meter vidare, centrerad kring den östra delen av byggnaden. Härifrån gör jag avstickare till samtliga sovrum. Tre av sovrummen ligger i nära anslutning till pannrummet, det fjärde ligger i andra änden av huset, ~20 meter bort. Jag gör sannolikt som Anders här på forumet och kör med LK PAL 25x3.5 för både huvudstam och avstickare. Jag ser egentligen ingen anledning att köra avstickare med lägre dimension om jag ändå vill ha möjligheten att utnyttja hela effekten på ett ställe. Kondensvattnet får ledas vidare, sannolikt tillbaka till pannrummet och ner i avlopp.
Längs med huvudstam och avstickare drar jag även matning och styrning för varje fläktkonvektor.

Sovrummen
Vägghängd innerdel: + Billigare, + enkel montering, - rördragning genom taket, - separat kondenspump behöver installeras och dras upp på vind, - ful
Takkassett: + "Snygg", + inkluderar kondenspump, - svårare montering, - dyr
Med fyra fläktkonvektorer så blir prisskillnaden betydlig men har ändå landat i att det blir Evecos SkyStar SK-ECM. Vi tar hjälp av "vår" snickare som monterar kassetten åt oss. Han har även byggt hela huset så jag har stort förtroende för att han har koll på hur dessa kan monteras på bästa sätt. Vill inte vara dumsnål och satsar sannolikt på 32-varianten som klarar av att leverera en tredjedel av total kyleffekt på lägsta varvtalet. Tar deras enhet med Modbus inkluderat så att dessa i slutändan kan styras från KNX-tryckknapparna i vardera sovrum men kompletterar nog med en TMB enhet i pannrummet som en backupstyrning.


Prismässigt blir det ett ganska kostsamt projekt. Mest för att jag väljer att ha flera separata fläktkonvektorer och kanske inte satsat på den billigaste varianten. Men jag är hellre ute efter ett system som jag nöjd med än det som är billigast och betalar gärna lite extra om så krävs.

NÃ¥gra funderingar:
  • Vilken cirkulationspump ska jag ta? Här kan jag ju beräkna tryckfall relativt enkelt och dimensionera därefter. Ser gärna att den gÃ¥r att kommunicera med Modbus.
  • Rörkopplingar? Vet inte ens vart jag ska börja. Jag har använt presskopplingar och pressverktyg tidigare för kopparrör men har ingen erfarenhet av LK PAL och hur man gör avstickare och ansluter till fläktkonvektor. Bäst vore väl att hÃ¥lla sig till LK grejer sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r. Ska jag göra enkla avstickare för varje rum eller ska jag sätta en rörfördelare pÃ¥ vinden? Läser ju om Anders bekymmer med kopplingar i hans trÃ¥d och känner att jag behöver lära mig mer här.
  • Hur gör jag instrypning av varje slinga? MÃ¥ste jag inte kompensera för skillnad i tryckfall mellan slingorna för att säkerställa att alla kyler lika mycket? Hur gör man detta isÃ¥fall?
  • Kan jag sammanfoga alla kondensrör till en och samma "stam" som leder ner till pannrummet? Ingen risk att pumparna jobbar mot varandra?
  • Lite nojig att ha dolda kopplingar under lösullen pÃ¥ vinden. Tänkte ett tag ha alla avstickare pÃ¥ samma ställe, eller tom en rörfördelare, i en plÃ¥tlÃ¥da med droppskydd i, under lösullen. Overkill? Andra smarta lösningar eller ska jag bara släppa oron?

Det är väl så långt jag kommit just nu. Fler frågor kommer säkerligen med tiden och detta är inte tänkt att behöva vara klart förrän till nästa sommar.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2020, 19:14:33 »
1) pump Wilo har flera pumpar i Stratos serien med variabel effekt och styrning . De har lösa moduler "IF" jag har en modul med 1-10V styrning men det finns även en IF-Modul Stratos Modbus RTU.

3) Jag tycker inte att de ska trimmas in mot varandra med strypningar särskilt om du väljer grova rör. De flesta konvektorer kan ju förses med elektriska styrdon som öppnar och stänger med temperaturen . Om man ska separata rumstermostater eller inbyggd PID styrning är väl smaksak.

Det jag inte blivit klok på om man ska ha Bypass för att se till att den konvektor som är inaktiv inte får flöde genom sig. Jag kunde inte få fram en sån när jag byggde, men det har fungerat utan eftersom jag för stunden bara har en konvektor som ochså styr pumpen. När man har flera brukare så kommer det ju att finnas tryck mot stängda styrdon på den enhet som inte är igång
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2020, 22:45:11 »
1) pump Wilo har flera pumpar i Stratos serien med variabel effekt och styrning . De har lösa moduler "IF" jag har en modul med 1-10V styrning men det finns även en IF-Modul Stratos Modbus RTU.

3) Jag tycker inte att de ska trimmas in mot varandra med strypningar särskilt om du väljer grova rör. De flesta konvektorer kan ju förses med elektriska styrdon som öppnar och stänger med temperaturen . Om man ska separata rumstermostater eller inbyggd PID styrning är väl smaksak.

Det jag inte blivit klok på om man ska ha Bypass för att se till att den konvektor som är inaktiv inte får flöde genom sig. Jag kunde inte få fram en sån när jag byggde, men det har fungerat utan eftersom jag för stunden bara har en konvektor som ochså styr pumpen. När man har flera brukare så kommer det ju att finnas tryck mot stängda styrdon på den enhet som inte är igång
1) Tack, ska kolla upp Wilo Stratos.

3) Så elektriska styrdon öppnar mer vid högre behov och vice versa? Då kan jag förstå att en instrypningsventil blir överflödig kanske. Om jag tolkar deras modbusregister rätt så kan jag bara styra ventilen på/av men jag behöver nog göra mer research här.
« Senast ändrad: 29 juni 2020, 22:56:54 av pakerfeldt »
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2020, 22:46:18 »
Jag har möjlighet att låna en REMS Power Press med diverse pressbackar gratis. Någon som vet om LK Presskopplingar för LK Universalrör PAL är kompatibla med det pressverktyget eller måste man ha LKs egna pressverktyg?
« Senast ändrad: 29 juni 2020, 22:57:10 av pakerfeldt »
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2020, 06:34:40 »
Jag beställde en Wilo 25/1-10 här: https://heizman24.de
Drygt 30% billigare än billigast i Sverige och den levererades på 3-4 dagar.

Jag funderade länge på styrningen för mina två konvektorer och landade i det enklaste möjligt, en T-koppling vid stora takkassetten och båda konvektorerna har en egen på/av reglerventil och jag använder konvektorernas pumpstyrningsrelä parallellkopplat för att styra cirkpumpen och magnetventilen.
Eftersom jag har reglerventiler på båda konvektorerna behöver jag egentligen ingen magnetventil vid pannan men jag valde ändå att lägga in en NC magnetventil för att säkerställa att det inte finns någon risk för cirkulation i slingan som kan ge "tjut" i huset om reglerventilerna inte sen är 100% täta.

Det innebär då alltså att om det inte finns kylbehov så stoppar pumpen för frikylan och så snart en konvektor behöver kyla drar reläet och pumpen startar och då är det konvektorns reglerventil som bestämmer vilken av dem som får kyla (eller båda).
Crikpumpen får gå på konstattryck inställning så den ökar i varvtal om båda konvektorerna öppnar.

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2020, 10:03:32 »
Tack, blir nog att jag beställer från samma sida då.

Vilken ventilsats kör du på din Skystar? De finns i olika storlekar men bara upp till 20 har RSK-nummer: https://www.eveco.se/produkt/fvv20-2/
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2020, 10:58:19 »
Tack, blir nog att jag beställer från samma sida då.

Vilken ventilsats kör du på din Skystar? De finns i olika storlekar men bara upp till 20 har RSK-nummer: https://www.eveco.se/produkt/fvv20-2/

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71781.0

Kolla i mitt första inlägg... ;)

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2020, 11:37:52 »
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71781.0

Kolla i mitt första inlägg... ;)
Yes, tack. Tänkte nog lite fel. Försökte dimensionera ventilsatsen efter röret istället för anslutningen på konvektorn.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2020, 13:17:04 »
Hur tänkte du styra allt det här?

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VÃ¥rt frikyleprojekt 2021
« Svar #9 skrivet: 13 juli 2020, 21:12:59 »
Hur tänkte du styra allt det här?

Tanken är att koppla dessa i en modbus-slinga och sen styra från dels en Eveco TMB men också kunna automatisera eller styra från app om så önskas.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!