Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex  (läst 39298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #90 skrivet: 16 april 2012, 07:56:54 »
Ok, Hur kan man "trimma in systemet" med arbetstank på bästa sätt?

Kan man använda IVT anywhere eller motsvarande app till Bosch-maskinerna?
Vilken Bosch skulle du rekommendera i mitt fall?
Jag har en energibehovsberäkning någonstans i tidigare inlägg.

Sedan tillkommer ett 45 m2 garage med 200 mm u-min-grund ca 200 mm väggisolering och 300 mm takisolering som skall
värmas upp. Jag tror jag skall köra med Fläktkonvektor på det. Vad tycker du om det valet?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #91 skrivet: 16 april 2012, 12:24:30 »
Jag tror att om man vill kunna styra grejerna så behöver man IVT:s grejer, men det brukar finnas utgångar för t ex summalarm.

Bosch och IVT är exakt samma prylar. Programvaran i styrsystemen är densamma så eventuell tillkopplad fjärrstyrning har ingen aning om det sitter en Bosch eller IVT i andra änden.

Enda nackdelen med Bosch/IVT är att de nya roliga prylarna kommer först som IVT och säljs dyrare ett tag innan dom dyker upp som billigare Bosch-prylar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #92 skrivet: 16 april 2012, 12:56:36 »
Bosch och IVT är exakt samma prylar. Programvaran i styrsystemen är densamma så eventuell tillkopplad fjärrstyrning har ingen aning om det sitter en Bosch eller IVT i andra änden.

Enda nackdelen med Bosch/IVT är att de nya roliga prylarna kommer först som IVT och säljs dyrare ett tag innan dom dyker upp som billigare Bosch-prylar.

Kan det då vara fördelaktigt rent ekonomiskt att köpa en bosch och köpa till IVT anywhere, eller går det på jämnt ut?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #93 skrivet: 16 april 2012, 13:44:34 »
Ja, om motsvarande Bosch är billigare än IVT'n så finns det ingen anledning att betala mer. Sen vet jag inte om IVT har nåt krav på att man anger serienummer el dyl när man köper IVT@home så att det tar stopp där om man har en Bosch, men i så fall finns ju Husdata och logg@home...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #94 skrivet: 16 april 2012, 18:24:15 »
Ok, Hur kan man "trimma in systemet" med arbetstank på bästa sätt?

Kan man använda IVT anywhere eller motsvarande app till Bosch-maskinerna?
Vilken Bosch skulle du rekommendera i mitt fall?
Jag har en energibehovsberäkning någonstans i tidigare inlägg.

Sedan tillkommer ett 45 m2 garage med 200 mm u-min-grund ca 200 mm väggisolering och 300 mm takisolering som skall
värmas upp. Jag tror jag skall köra med Fläktkonvektor på det. Vad tycker du om det valet?

Jag hittade mitt svar ocksÃ¥ i trÃ¥den.  ;)
Du kan säkert gå upp en storlek till 8 kW med en arbetstank på minst 200 liter.

Hej!
Enligt min åsikt finns ingen VP:n som är jättemycket bättre än de andra, vissa skillnader är det förstås men jag har svårt att se att det skulle motivera en merkostnad på 10-20 kkr.
Det som är viktigt för installationen är installatörens kunnighet, ta referenser och hör dig för om andra är nöjda med just den rörkrökaren.
Borrdjup är rätt viktigt, det är där man hämtar energin, så om nån vill snåla där så dra åt dig öronen.
Enligt de uppgifter du lämnar i energibehov så ska en 6 kW VP räcka fint, speciellt om du kan elda lite då det är som kallast ute.

Med en arbetstank så bör man börja med att ställa in flöden samt VP:ns kurva och finjustering med alla termostater öppna.
Tempdiff över VP:n bör vara ca 7-8 °C och lite lägre (ca 5 °C) över värmesystemet om du har radiatorer eller mycket lägre (ca 3 °C)  med golvvärme.
Efter en vinter har du säkert lyckats få till en bra kurva så då kan du aktivera dina termostater.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #95 skrivet: 16 april 2012, 19:38:27 »
Finns ingen motsvarighet till IVTs EQ som Bosch ännu

//Niclas
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #96 skrivet: 18 april 2012, 10:17:48 »
Vad ligger priset på onlinestyrning på cirkus för IVT?
Finns det någon som har testat att köpa till det till en Bosch?

Vilken Bosch bör jag satsa på i mitt fall?

Finns det någon större skillnad jag bör betänka mellan valet Bosch/IVT vs Thermia/Danfoss?

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #97 skrivet: 20 april 2012, 06:06:21 »
Förutom frågan i mitt inlägg ovanför funderar jag nu på att lägga golvvärme i garaget. Tidigare har jag bara tänkt fläktkonvektor. Det är som sagt på 45 m2. Inre delen skall vara musikstudio och ev. lite varmare.

Jag har väl inte tänkt ligga ihjäl mig på garage-golvet, men någon gång ibland blir det väl att pilla med något liggandes :S

gv-lev. föreslog 200 c/c i innerdelen (studio) och 300 c/c i garage-delen. Samma slinga med endast en strypning emellan för att kunna reglera lite lägre flöde i garage-delen.

Tänker jag fel? - Är golvvärme ett dumt val i garaget? Det är väldigt väl-isolerat. Den svaga punkten är porten och järnet som kopplar samman garaget och uppfarten som blir en rejäl köldbrygga.

Borde jag tänka fläktkonvektor istället? Eller rentav något som inte är kopplat till vatten?

gv-lev tror att jag kan behöva lite starkare cp än vad jag tänkt, men han skall ta fram fall, tror jag det var, så att vvs-arn som jag inte valt än kan räkna på det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #98 skrivet: 20 april 2012, 06:57:01 »
Tänker jag fel? - Är golvvärme ett dumt val i garaget? Det är väldigt väl-isolerat. Den svaga punkten är porten och järnet som kopplar samman garaget och uppfarten som blir en rejäl köldbrygga.

Hur mycket isolering är det under sulan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #99 skrivet: 20 april 2012, 07:18:14 »
200 mm, och så är grunden av typ u-min-grund, dvs med kölbryggebrytande ytterkant.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #100 skrivet: 20 april 2012, 07:38:46 »
gv-lev rekommenderade också att börja med fullt flöde ut till alla slingor och installera trådlösa termostater i efterhand.
LÃ¥ter det vettigt?

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #101 skrivet: 20 april 2012, 10:03:40 »
gv-lev rekommenderade också att börja med fullt flöde ut till alla slingor och installera trådlösa termostater i efterhand.
LÃ¥ter det vettigt?

Absolut inte!!
När termostaterna öppnar (fullt) så blir flödet högt samtidigt som returen är mycket kall. Din VP kommer inte att orka med och går över till el-tillskott.

Garaget skall värmas kontinuerligt för att fungera bäst med värmepump.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #102 skrivet: 20 april 2012, 10:15:03 »
Precis. Det är bättre att styra tempen med hjälp av framledningstemperaturen istället för termostater.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #103 skrivet: 20 april 2012, 10:25:04 »
Precis. Det är bättre att styra tempen med hjälp av framledningstemperaturen istället för termostater.

Om jag förstått honom rätt menar han att vi kör helt utan reglering från golvvärmesystemet och att vp'n istället går på en rums-givare och utegivare för att senare, om det behövs, bättre kunna justera in systemet.

Är det alltså helt galet?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #104 skrivet: 20 april 2012, 14:04:43 »
Jag skulle koppla ur rumsgivaren och prova mig fram till rätt inställning på värmekurvan med enbart utegivaren inkopplad. Därefter, när inställningen på värmekurvan är någorlunda rätt, är det dags att koppla in en rumsgivare.

Finns det både termostater som reglerar golvvärmeslingorna och rumsgivare kopplad till värmepumpen? Det verkar i så fall konstigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!