Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex  (läst 39305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #75 skrivet: 14 april 2012, 09:00:28 »
Tror det ska vara B0W35 och B0W45, B=brine W=water och siffran efter står för temperaturen.

Sen är Danfoss och Thermia samma grejer och kompatibla med varandra.

Ok, så de har exakt samma verkningsgrad också?
På Danfoss internationella hemsida står i vilka länder Danfoss online stöds och Sverige är inte med. Vet du om det stämmer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #76 skrivet: 14 april 2012, 14:27:26 »
Ok, så de har exakt samma verkningsgrad också?
På Danfoss internationella hemsida står i vilka länder Danfoss online stöds och Sverige är inte med. Vet du om det stämmer?

Du mÃ¥ste kanske köpa Thermia online i Sverige?  dontknaow
Men det borde funka ihop med en Danfoss.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #77 skrivet: 14 april 2012, 18:03:18 »
Du mÃ¥ste kanske köpa Thermia online i Sverige?  dontknaow
Men det borde funka ihop med en Danfoss.

Ok,

Då är bara frågan, om jag skulle välja en Bosch vp, finns det bra automations regler-möjligheter, eller är det bara Thermia/danfoss som erbjuder det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #78 skrivet: 14 april 2012, 19:29:54 »
Ok,

Då är bara frågan, om jag skulle välja en Bosch vp, finns det bra automations regler-möjligheter, eller är det bara Thermia/danfoss som erbjuder det?

Jag hittar ingenting på Bosch hemsida men IVT har fjärrstyrning till sina grejor.
Bosch förhåller sig till IVT på samma sätt som Danfoss till Thermia, man säljer samma grejor men med en annan skylt på skalet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #79 skrivet: 15 april 2012, 10:54:08 »
Jag hittar ingenting på Bosch hemsida men IVT har fjärrstyrning till sina grejor.
Bosch förhåller sig till IVT på samma sätt som Danfoss till Thermia, man säljer samma grejor men med en annan skylt på skalet.

Har de några ingångar normalt (IVT/Bosch) som man kan styra dem genom med om man vill koppla in sig med externt system t.ex.?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #80 skrivet: 15 april 2012, 10:57:13 »
Vill du ha ett externt styr pÃ¥ din maskin, kan du köpa Viessman.  Dessa kan du köpa utan styr och eftersom detta blir billigare fÃ¥r du lite deg till att lägga pÃ¥ ditt eget styr tummenupp

Du blir inte tvingad att köpa en maskin med allt inbyggt, du kan välja själv vad du vill ha och inte :)

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #81 skrivet: 15 april 2012, 12:19:44 »
Vill du ha ett externt styr pÃ¥ din maskin, kan du köpa Viessman.  Dessa kan du köpa utan styr och eftersom detta blir billigare fÃ¥r du lite deg till att lägga pÃ¥ ditt eget styr tummenupp

Du blir inte tvingad att köpa en maskin med allt inbyggt, du kan välja själv vad du vill ha och inte :)

Intressant. Vad kan en viessmann 8kw ligga på i pris?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #82 skrivet: 15 april 2012, 13:44:08 »
Finns flera olika, men om du vill ha utan styr sÃ¥ heter dem 200G och 300G. Dessa är av Duo typ  alltsÃ¥ ingen inbyggd beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #83 skrivet: 15 april 2012, 14:03:29 »
Finns flera olika, men om du vill ha utan styr sÃ¥ heter dem 200G och 300G. Dessa är av Duo typ  alltsÃ¥ ingen inbyggd beredare.

Inte vet jag, men om jag tillverkade en värmepump och köparen knÃ¥pade ihop sitt eget styr sÃ¥ skulle inte jag ställa upp pÃ¥ nÃ¥gra garantier sen...  :-\

Skulle tro att Veissmann kräver att man köper till deras styr för att man ska få garanti på grejerna.
« Senast ändrad: 15 april 2012, 14:05:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #84 skrivet: 15 april 2012, 14:08:41 »
Har de några ingångar normalt (IVT/Bosch) som man kan styra dem genom med om man vill koppla in sig med externt system t.ex.?

Jag tror att om man vill kunna styra grejerna så behöver man IVT:s grejer, men det brukar finnas utgångar för t ex summalarm. Jag är inte 100 på hur IVT:s nya styr funkar men på Nibe kan man numera programmera utgångarna för lite olika grejer, det står i manualen hur man gör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #85 skrivet: 15 april 2012, 19:25:48 »
Inte vet jag, men om jag tillverkade en värmepump och köparen knÃ¥pade ihop sitt eget styr sÃ¥ skulle inte jag ställa upp pÃ¥ nÃ¥gra garantier sen...  :-\

Skulle tro att Veissmann kräver att man köper till deras styr för att man ska få garanti på grejerna.

Du har nog en poäng där :S

Som jag förstått det med Therma/Danfoss link styrningen som jag fattat tycke för så anpassar den flödet eller temperaturen till de behov som finns i värmesystemet. Är det korrekt?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #86 skrivet: 15 april 2012, 20:26:04 »
Jag fÃ¥r köpa utan deras styr  :)   Men styret i 300G är riktigt bra.  deras enhetsaggregat har ocksÃ¥ RCD och lÃ¥ter bara 38db  tysta tummenupp

Thermia/Danfoss gör fina saker säkrt IVT med, men du gör bort dig om du inte ens kollar upp Viessmann ordentligt 
« Senast ändrad: 15 april 2012, 20:27:53 av VEKAB »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #87 skrivet: 15 april 2012, 20:53:19 »
Som jag förstått det med Therma/Danfoss link styrningen som jag fattat tycke för så anpassar den flödet eller temperaturen till de behov som finns i värmesystemet. Är det korrekt?

Thermia Optimum styr cirkpumparna mot en inställd tempdiff på både kalla och varma sidan.
Man kan då säga att flödet anpassas för bästa driftförhållandet för värmepumpen.

Sen styr i princip alla värmepumpar temperaturen mot värmebehovet i värmesystemet.
Thermia link är en trådlös kommunikation med en terminal som placeras var du vill i huset, den kan även tydligen styra termostater (usch) också.
Värmepumpar trivs normalt inte så bra med termostater, man bör försöka undvika att använda såna, rumsgivare som påverkar värmepumpen är ett bättre alternativ och detta brukar också finnas till alla märken.

I databladet för thermia link står det att den optimerar driften och sparar pengar, vilket är en lätt överdrift.
Denna optimering man man göra i vilket fall, men det är bekvämare att ha panelen i boutrymmet.
Enligt mig är detta en pryl som är mer kul att pillra med än nyttig för driften av värmepumpen, men det är inte fel det heller.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #88 skrivet: 16 april 2012, 02:48:42 »
Thermia Optimum styr cirkpumparna mot en inställd tempdiff på både kalla och varma sidan.
Man kan då säga att flödet anpassas för bästa driftförhållandet för värmepumpen.

Sen styr i princip alla värmepumpar temperaturen mot värmebehovet i värmesystemet.
Thermia link är en trådlös kommunikation med en terminal som placeras var du vill i huset, den kan även tydligen styra termostater (usch) också.
Värmepumpar trivs normalt inte så bra med termostater, man bör försöka undvika att använda såna, rumsgivare som påverkar värmepumpen är ett bättre alternativ och detta brukar också finnas till alla märken.

I databladet för thermia link står det att den optimerar driften och sparar pengar, vilket är en lätt överdrift.
Denna optimering man man göra i vilket fall, men det är bekvämare att ha panelen i boutrymmet.
Enligt mig är detta en pryl som är mer kul att pillra med än nyttig för driften av värmepumpen, men det är inte fel det heller.  :D

Varför drivs inte värmepumpar så bra med termostater?

Jag hade tänkt utnyttja termostaterna till att stänga av flödet till alla rum utom de med klinker-golv sommartid. Är det en dum tanke? Så vill jag ha lägre temperatur i sovrummen som är på övervåningen. Där kommer vi också ha golvvärme - i spårad spånskiva. På nedervåningen är det ingjutet.
Du tycker alltså att man inte bör ha termostater för golvvärmen utan endast 1-2 utvalda inomhusgivare kopplade till ingångar på värmepumpen.
Förklara mer?

Varför vill vissa ändå ha rumstermostater för golvvärmen om det mer ställer till det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #89 skrivet: 16 april 2012, 07:15:58 »
Varför drivs inte värmepumpar så bra med termostater?

Jag hade tänkt utnyttja termostaterna till att stänga av flödet till alla rum utom de med klinker-golv sommartid. Är det en dum tanke? Så vill jag ha lägre temperatur i sovrummen som är på övervåningen. Där kommer vi också ha golvvärme - i spårad spånskiva. På nedervåningen är det ingjutet.
Du tycker alltså att man inte bör ha termostater för golvvärmen utan endast 1-2 utvalda inomhusgivare kopplade till ingångar på värmepumpen.
Förklara mer?

Varför vill vissa ändå ha rumstermostater för golvvärmen om det mer ställer till det?

Termostater stänger dels ner flödet och de stänger av den del av vattenvolymen för VP:n.
Om alla termostater stänger samtidigt som VP:n vill värma så kommer flödet över VP:ns kondensor bli mycket lågt och då brukar högtryckspressostaten lösa ut.
Liten vattenvolym brukar också leda till många start/stopp på värmepumpen vilket anses slita mer på den.

Man kan avhjälpa detta genom att koppla VP:n via en "arbetstank".
Arbetstanken kopplas parallellt mellan VP och värmesystem så att flödet över VP:n inte påverkas och vattenvolymen i tanken är tillräcklig för att VP:n inte ska få spunk.
Ska du ha sommarvärme på t ex badrumsgolv så rekommenderar jag varmt en arbetstank.

Nackdelen är ev att man då inte optimerar temperaturerna utan har lite högre temp i tanken än vad värmesystemet egentligen kräver vilket leder till lite sämre COP.
Men det är ju upp till fastighetsägaren att trimma in grejerna förstås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!