Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex  (läst 39302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #60 skrivet: 24 mars 2012, 02:36:43 »
med 20m bör det finnas marginal.

Jag är ju kanske en knäppgök men jag tror att FTX + bergvärme är en väldigt bra investering med avseende pÃ¥ komfort och totalekonomi. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #61 skrivet: 24 mars 2012, 08:19:24 »
med 20m bör det finnas marginal.

Jag är ju kanske en knäppgök men jag tror att FTX + bergvärme är en väldigt bra investering med avseende på komfort och totalekonomi.

Jag hade inte en aning om FTX för ett år sedan - allt annat hade jag funderat på med huset (allt skoj som automationssystem, datorsystem som adminsterar huset, ljudsystem, belysningslösningar m.m.)
Efter att ha läst på en del såg jag FTX som en självklarhet. Sannolikt är ju att varken frånluftsventilation eller frånluftsvärmepump kommer existera så mkt längre med de höjda krav som ställs på energihushållning.

Sedan att man slipper kallras, både kyla och värme återvinns (åtminstone med HERU 130S) och även att allergiframkallande partiklar och pollen filtreras gör det bara ännu självklarare ;)

Jag känner mig inte minsta tveksam till kombinationen Bergvärme + FTX + (ev. vindkraftverk och/el. solceller - inte säker än), bara till vilken pump jag vill använda mig av.. :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #62 skrivet: 24 mars 2012, 23:53:07 »
I härraden 6-8kw och 140-200m borra lär du inte få några större problem. Inte heller särskilt beroende av vilket märke du väljer.

Vi försöker komplicera allt här för att ha nÃ¥got att prata om  a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #63 skrivet: 25 mars 2012, 00:26:12 »
I härraden 6-8kw och 140-200m borra lär du inte få några större problem. Inte heller särskilt beroende av vilket märke du väljer.

Vi försöker komplicera allt här för att ha nÃ¥got att prata om  a:gl

Jag är likadan själv. Jag kan oftast tänka mig att inte välja det allra dyraste och senaste (även om jag ofta frestas att göra så), bara det är ett medvetet bortval, dvs att jag vet vad jag väljer bort och helst även har en motivation varför jag gör det.

Samma sak gäller även omvänt ;)

Du har nämnt Nibe vid ett par tillfällen - varför föreslår du det i mitt fall?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #64 skrivet: 25 mars 2012, 00:39:41 »
I ditt fall tyckte jag det verkade intressant att få ett djupt borrhål och en pump med tillsynes låg effekt (6kw) men som baserad på kolv i stället för scroll skulle ge en bra bit mer effekt med varmt hål.

Med låg framledning och hög brinetemp in får, så vitt jag förstått, kolvkompressorn en fördel utan att få några direkta nackdelar. Dvs Sweetspot för en kolvkompressorvärmepump. Nibe vet jag har en sådan.

Utifrån hur marknaden ser ut i dag och utifrån mina högst personliga preferenser i den effektklass jag köpt värmepump skulle mitt val landa på IVT eller Thermia. Skulle jag köpa 6kw värmepump med golvvärme skulle jag fundera på extra djupt hål och en kolvmockapär från nibe :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #65 skrivet: 29 mars 2012, 19:15:46 »
I ditt fall tyckte jag det verkade intressant att få ett djupt borrhål och en pump med tillsynes låg effekt (6kw) men som baserad på kolv i stället för scroll skulle ge en bra bit mer effekt med varmt hål.

Med låg framledning och hög brinetemp in får, så vitt jag förstått, kolvkompressorn en fördel utan att få några direkta nackdelar. Dvs Sweetspot för en kolvkompressorvärmepump. Nibe vet jag har en sådan.

Utifrån hur marknaden ser ut i dag och utifrån mina högst personliga preferenser i den effektklass jag köpt värmepump skulle mitt val landa på IVT eller Thermia. Skulle jag köpa 6kw värmepump med golvvärme skulle jag fundera på extra djupt hål och en kolvmockapär från nibe :)

Hmm.. Bestämde mig idag för 170 m hål, bör bli 163 m aktivt. Vi får se efter det borras på måndag. Skall till tomten i helgen och gräva fram vattenledningen för borraren.

Håller inte kolvkompressor bra mycket kortare tid än en scroll?
Ligger Nibe långt under konkurrenterna i pris.
Det som är tråkigt är att jag i så fall går miste om Z-wave integreringen genom Link som jag lite eftersöker. Skall automatisera hemmet med Knx som grund men använda plugin för Z-wave.

Någon som förresten vet om Danfoss link centralenheten är samma sak som Thermia Link centralenheten?
Fungerar Danfoss pumpar med Link?

5,1 kW ligger effektbehovet vid på DVUT för mitt hus. Då är inte garaget på 45 m2 inräknat. Jag vet inte vad det kan röra sig om i effektbehov - 200 mm vägg isolering, 300 mm takisolering, 200 mm golvisolering. Någon som kan räkna sånt?

Frågan är om det lönar sig med en 8 kW eller om det är att spänna musklerna lite väl mycket.
Utbyggnation blir det sannolikt inte och jag har hört att en pump med för hög effekt startar och stoppar otroligt mycket vilket sliter på den. Har jag fel?
Det kanske en varvtalsreglerad cirkulationspump tar hand om bättre än en varvtalsreglerad kompressor däremot.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #66 skrivet: 29 mars 2012, 20:55:47 »
om behovet är 5,5 utan garaget så hade jag personligen valt en 7a eller 8a.
Vill man ska man kunna värma upp garaget till normal temperatur och använda som ett hobby-utrymme etc.

Och så tycker inte jag att ett nytt hus ska få en värmelösning som kräver tillskott.

Skillnaden i pris mellan en thermia 6 och 8 borde ligga på 3-4k efter ROT.

Risken skulle kunna vara att du får _för_ mycket pulver. Då skulle du behöva komplettera med en tank. Men med golvvärme i betong har du ganska goda förutsättningar utan tank, enligt vad jag hört.

Dom häringa experimenten med kolv är inget du ska utsätta dig för annat än om du verkligen vill det själv. Har du fattat tycke för thermia ska du handla thermia - om du hittat en vettig installatör
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #67 skrivet: 03 april 2012, 15:43:05 »
Borrningen avklarad,
Det blev 163 m aktivt  tummenupp

Nu skall jag bara välja vvs-are och vilken pump jag vill ha.
Det känns som en 8 kW, men hur jag gör med volymtank, vvb och så har jag inte fått någon klarhet i än.

Jag bifogar energibehovsberäkningen om det kan hjälpa er hjälpa mig.
Tänk på att det 45 m2 stora garaget inte är inräknat. Det är dock välisolerat, men ändå inte med i beräkningen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #68 skrivet: 04 april 2012, 01:34:11 »
en 6a ser ju egentligen ut att räcka
Är garaget byggt med bra isolering?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #69 skrivet: 04 april 2012, 06:05:20 »
en 6a ser ju egentligen ut att räcka
Är garaget byggt med bra isolering?

Umin-grund (köldbryggebrytande) med 200mm isolering, 145+45 mm i väggar, 300 mm i tak

Utloggad Horatio

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar värme.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #70 skrivet: 08 april 2012, 18:31:49 »
Jag är i samma situation som du om än med ett mindre hus och några år efter.


Jag hade inte en aning om FTX för ett år sedan - allt annat hade jag funderat på med huset (allt skoj som automationssystem, datorsystem som adminsterar huset, ljudsystem, belysningslösningar m.m.)

Intressant det här med styrning av huset. Jag försöker hitta något system som förenar allt som ska styras istället för enskilda "appar" för olika funktioner.
På en mässa nyligen hittade jag ett system från Gröna Hus. Om styrning av olika fabrikanters värmesystem fungerar med den här lösningen vet jag inte (än) men enligt uppgift ska fler än 150 fabrikanter tillverka utrustning för systemet vilket verkar positivt.



http://www.gronahus.se/

Har du kollat på den lösningen ?

/H


Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #71 skrivet: 09 april 2012, 00:21:54 »
Det ser bra ut ;)

De verkar köra på Z-wave, vilket är ett ständigt växande protokoll - framförallt i retrofit-lösningar då
räckvidden blir bra pga repeater-funktionaliteten i alla nätanslutna enheter, samt att det är bidirektionellt
vilket är en trygghet likt den som finns i trådbundna system såsom knx.

Thermia Link och danfoss living connect kör z-wave. Jag vet att mängder av tillverkare i världen av installationselektronik tillverkar z-wave prylar vilket gör det till ett framtidssäkert val. I mitt fall kommer jag köra knx som är trådbundet och komplettera med knx för värmestyrningen troligtvis och kanske även i framtiden då jag kommer på saker jag inte tänkt på i bygg-stadiet ;)

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #72 skrivet: 14 april 2012, 05:45:03 »
Har hittat en vvs-are jag trivs med. Han är dock inte auktoriserad Thermia. Hur löser man det då?

Från en annan har jag fått offert på en Thermia Diplomat Optimum 8 kW på 55 inkl moms. Det bästa han kunde hitta på Danfoss DHP-H 8 var 62 inkl moms med påslaget inräknat. Någon som kan tipsa? Han verkar öppen för andra lösningar.

Jag har hittat DHP-H 8 direkt till mig för 59 inkl moms på nätet, så billigare än 62 borde väl gå att få tag i, eller?

En annan grej jag funderat på. Nu skall man inte stirra sig blind på COP, men den vanliga Diplomaten 8 ligger på 4,34 enligt EN14511 och DHP-H 8 på 3,2. Skillnaden jag kan se är att Diplomaten anger BOW35 medan DHP-H'n BOW45. Vad är det?

Bör detta avskräcka mig? Det borde ge en relativt mycket sämre årsverkningsgrad, eller har jag fel?

Sedan menar ju IVT att deras Premiumline EQ har den absolut bästa årsverkningsgraden jämfört med "tre stycken jämförbara konkurrenter". Vad tror ni om det?

Mycket nytt nu, men det börjar närma sig ett beslut.
Jag är lite fixerad av Thermia/Danfoss Link och Living Connect. Går det att lösa med andra system?
Jag vet ju att Danfoss har en boiler relay enhet, vad det nu innebär. Motsvarar det enheten som integreras i Thermia och Danfoss VP'na?

Länk till Danfoss link boiler relay
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=danfoss%20boiler%20relay&source=web&cd=1&ved=0CCYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fheating.consumers.danfoss.com%2FPCMPDF%2FDanfoss-Link_BR_Installation_VIFZM102.pdf&ei=4vKIT5bzIKik4ASWrqDCCQ&usg=AFQjCNG0BdobVwaYlllrWRHZUvrTqPmaig
« Senast ändrad: 14 april 2012, 05:47:03 av Raginglynx »

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #73 skrivet: 14 april 2012, 05:51:12 »
Hittade även en sida som beskriver lite att Danfoss link antingen kan kopplas till en Thermia vp eller till ett boiler relay:

http://devi.danfoss.com/NewsAndEvents/News/News+Overview.htm?ArticleID=BAF46B4A-E0BF-4DF9-A553-0F51185D8A9F

De pratar dock hela tiden om oil eller gas boilers. Jag antar att en vanlig varmvattenberedare inte kvalificerar där :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av bergvärmepump - Blir helt perplex
« Svar #74 skrivet: 14 april 2012, 08:20:37 »
En annan grej jag funderat på. Nu skall man inte stirra sig blind på COP, men den vanliga Diplomaten 8 ligger på 4,34 enligt EN14511 och DHP-H 8 på 3,2. Skillnaden jag kan se är att Diplomaten anger BOW35 medan DHP-H'n BOW45. Vad är det?

Tror det ska vara B0W35 och B0W45, B=brine W=water och siffran efter står för temperaturen.

Sen är Danfoss och Thermia samma grejer och kompatibla med varandra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!