Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borde vi ha högre vikt pÃ¥ b-körkort?  (läst 1667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« skrivet: 16 januari 2024, 18:31:17 »
Nu när vÃ¥ra bilar är större och tyngre sÃ¥ enligt mig borde man höja till 4,5 ton pÃ¥ b-kort sÃ¥ man  fÃ¥r med nÃ¥tt pÃ¥ kroken.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2024, 20:21:44 »
Skulle tro att det är lättare att ta BE än att få dom som bestämmer att ändra i reglerna.
Fördelen med BE är att då får man alltid använda personbilen fullt ut som dragbil eftersom man drar släpvagnens bruttovikt(faktiskt vikt för tillfället)och inte totalvikt på släpvagnen som i B och B96 fallet
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 22:29:54 »
Oavsett körkortsklass så kommer man ju inte ifrån att släpvagnens bruttovikt inte får överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt.
Det är bara totalvikts- och tågviktsbegränsningarna man blir av med om man har BE-kort.

Jag skulle för min del vilja föreslå att man skrotar B och B96 -behörigheterna för nytagna körkort och fortsättningsvis bara erbjuder uppkörning och teoriprov för BE. Befintliga B-kort får behålla nuvarande begränsningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 23:04:20 »
Givetvis är det sÃ¥ att man aldrig fÃ¥ belasta bilen med mer dragvikt än vad den är tillÃ¥ten till. Helt rätt  tummenupp

Men skillnaden är att med B eller B96 räkna man ihop bilens totalvikt och släpets totalvikt. Det kan göra att man inte ens får dra släpvagnen tom om det blir för hög totalvikt.
3500kg eller 4250kg.
Vilket gör att en del korkade kombinationer är ute på våra vägar.
Allt för liten bil för att få dra släpvagnen.

Jag håller med om att reglerna skulle skrotas och ersättas med BE för att få dra släp på nya körkort.

Precis som man gjorde med A kortet tidigare.
Helt galet att A ingick i B kortet.
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 23:15:59 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 04:30:36 »
HÃ¥ller med Forsman.  Bilar i dag som är lite större fÃ¥r inte ens dra 1000kg vilket innebär att flyttsläp blir olagligt att köra pÃ¥ B-kort

Jag har BE men trodde att det även var bruttovikt på B96

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2024, 09:51:30 »
Det är samma regler även på B och b96 sen flera år tillbaka man räknar hur mycket släpet är lastat just för stunden men tågvikten får inte överstiga 3500kg med B kort och 4250 kg med B96.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 17:21:08 »
Eeeeee va?

Är det inte totalvikt på B? Tog körkortet 94.

På E är det bruttovikt.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 18:39:00 »
Jo
Men om bilens dragvikt är lägre än släpets totalvikt blir det bruttovikten på släpet som blir begränsning

Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.
Bruttovikt är tjänstevikt+last.
Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.
Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas. Då blir det överlast.

Men den totala totalvikten för bil och släp är max 3500kg för B kort.
För B96 är den totala totalvikten 4250kg.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 18:44:46 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2024, 18:51:18 »
Har du nån länk till sådan information?

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2024, 19:01:24 »

Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.
Bruttovikt är tjänstevikt+last.
Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.
Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas.

Det här exempel är inte en körkorts begränsning utan dÃ¥ är det bilen som blir begränsning.  Den fÃ¥r inte dra mer än 1000kg.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2024, 19:08:26 »
Jag har lärt mig att totalvikten är avgörande på B-kort.

Försöker hitta information som stöder ditt påstående. Råkar äga en 3,5 tons kärra som väger 900kg.

Enligt dig kan jag lasta 500kg på den och dra den efter min Mitsubishi ASX med min fru som förare, då hon bara har B kort. Bilen får dra 1400 på B kort.


Vill gärna ha mer på fötterna innan hon åker. Vet att lagar och regler ändras med tiden.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 19:16:24 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2024, 19:26:33 »
Väger släpet 3500kg i totalvikt är redan totalvikten på Bkortet uppfyllt.
Hon får lämna bilen hemma och dra släpvagnen själv.

Den totala totalvikten på B kortet är 3500kg.
Bil + släpet får max ha totalvikt 3500kg tillsammans

Men om du har BE får du lasta 500 kg på släpet med den bilen.

Edit
Fel av mig.
Du kan kanske lasta mer.
Bruttovikt till max dragvikt på BE
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 19:30:04 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2024, 19:35:18 »
Man har aldrig tidigare fått dra mer än vad bilen får dra!
Ex får bilen dra ett släp på 1200kg så får man inte ens köra ett släp som har en totalvikt på 1300kg, inte ens om det körs helt olastat.

Har ni nyare information så får ni nog länka dom uppgifterna för att det ska vara trovärdigt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 634
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 19:44:51 av Hasberg »
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2024, 19:49:42 »
Ok. Jag håller med tågråttan tills en länk som är trovärdig dyker upp. Dvs om dragvikt är 1200 så får man inte dra en 1300 kärra ens tom. På BE går det bra men inte på B.

Men vill gärna bli motbevisad för det kan lösa några problem. Som sagt är körkortet från 94 så allt kan ha ändrat sig.

3,5 ton är ändå för lite för dagens bilpark.

Som exempel väger en Fiat 500e mer är en vanlig Volvo 740.

Fruns Hyundai drar 900 på B och 1600 på BE.

« Senast ändrad: 17 januari 2024, 20:06:53 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2024, 20:02:42 »
Om ni slår in dom regnr ni ska använda på släpvagnskalkylatrorn och det blir gult på släpet bero det oftast på att släpet inte får lastas max.

Rött är inte körbara. Det kan bero på många saker.

Grönt är okej.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2024, 20:40:07 »
Om man kollar i Transportstyrelsens Mina fordon på dragbilen finns det två totalvikter listade för olika behörigheter, förutom maximal släpvagnsvikt.
För vår golf är max totalvikt med B 1600 och med utökad behörighet 2350.
Max släpvikt är 1500.
Bilens tjänstevikt är 1488 och totalvikt 1900
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2024, 21:07:38 »
När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande.

Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.
« Senast ändrad: 17 januari 2024, 21:26:34 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2024, 22:29:53 »
Jag får dra 2000 kg med min Golf på B96 och det funkar bra drog biltrailer med en traktor på tptalvikt på ca 2800 kg och det var inga problem det heller så länge man inte blir stoppad. Jag har för mig att det är minst 10 år sen reglerna för släp ändrades och ni som tvivlar kan ju prova släpvagns kalkylatorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2024, 23:13:14 »
2013 ändrades reglerna.

Före det var det fortfarande 3500kg I totalvikt på hela ekipaget.
Sen var det något med bilens tjänstevikt, är inte säker på vad det var??
Tror att släpets totalvikt inte fick vara mer än tjänstevikten på bilen??

Men också om bilen hade en lägre dragvikt än tjänstevikten så kunde det vara en begränsning I bruttovikten på släpet.

Vet att jag hade en 145 som man fick dra ett 1300kg släp på Bkort men bara lasta det till 1200kg för bilens drag var bara godkänt till 1200kg.

Men som sagt var , det var innan 2013.
Den bilen skulle idag antagligen få dra ett 1500kg släp men med en bruttovikt på 1200kg pga max dragvikt.
Gissar lite nu då regnummret inte gick att hitta.
Bilen verkar vara skrotad. 

Men absolut det enklaste sättet Idag att ta reda på om det är lagligt är att använda släpvagnskalkylatorn.

Glöm inte heller att förankra lasten ordentligt.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2024, 18:50:20 »
Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet Ã¥stadkommit för mänskligheten pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r.  tummenupp
Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter.
Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.

Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.

Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...
Och när man får möte.
Och när man ska svänga.
 ::)
« Senast ändrad: 18 januari 2024, 18:54:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2024, 19:33:13 »
Sen finns det övergångs regler angående stro gällande vinterdäck.

Tror på släp att det gäller till 2029. Ni får googla ni som är intresserad.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #23 skrivet: 18 januari 2024, 22:17:31 »
Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet Ã¥stadkommit för mänskligheten pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r.  tummenupp
Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter.
Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.

Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.

Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...
Och när man får möte.
Och när man ska svänga.
 ::)
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den sÃ¥ ser man släpet backar man utan att kolla bakÃ¥t ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. PÃ¥ min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #24 skrivet: 18 januari 2024, 22:22:55 »
När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande.

Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.

Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.

Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.
Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #25 skrivet: 18 januari 2024, 22:25:40 »
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den sÃ¥ ser man släpet backar man utan att kolla bakÃ¥t ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. PÃ¥ min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)

Det finns mÃ¥nga kombinationer av bil och släpvagn där man inte alls ser släpvagnen i backspeglarna sÃ¥ länge man backar rakt.  En lÃ¥g flakvagn som är smalare än bilen, och en bil med hög underkant pÃ¥ bakrutan t ex.
Har man 13-polig släpvagnskontakt så finns det en pinne i den som ska vara byglad till jord i släpvagnen, på så sätt kan bilens elektronik direkt känna av att en släpvagn finns inkopplad och anpassa saker till det (t ex ställa om parametrar i ABS-system, se till att inte bilens dimbakljus tänds mm).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2024, 08:16:33 »
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den sÃ¥ ser man släpet backar man utan att kolla bakÃ¥t ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. PÃ¥ min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med  ;)

Finns väldigt få personer som kör med släp som inte någon gång varit nära att fälla ihop ekipaget för att man hunnit glömma att det sitter där, eller så har man gjort det.
Kolla på dragstängerna på ett tio år gammalt släp, många har en inbuktning där, där att det varit i kontakt med bilen...
Vårt släp t.ex. är så pass smalt att man inte ser det i backspeglarna om man stor rakt parkerad.
Och, på många platser i Sverige bor man så glest att man inte behöver titta så noga bakåt när man backar, man vet att det inte finns någon där helt enkelt.

Samma sak med ovana förare som inte tänker på att släpet "genar" när man svänger, många som stött i något när de inte fattar, eller glömt att släpet sitter där.
Just därför kan man väl ifrågasätta om alla som har körkort ska få köra med släp om de inte fått prova innan.
Sen hade det varit bra om man alltid fick en varning när man la i backen, så är det bara.
Ju modernare bil desto fler system som varnar, på vår bil så larmar alltid backsensorerna, men det kan dom göra p.g.a. snö, eller om man parkerar i ett litet motlut, så det är inte idiotsäkert.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2024, 10:25:56 »
Backsensorerna varnar inte om du har vagn som sitter kopplad med 13 poligt uttag och är riktigt inkopplat däremot när jag tex kör med båtvagn utan belysning då larmar det hela tiden. Jag tycker det är viktigt man lär ut att man ska kolla så det är fritt bakåt innan backning oavsett vart man bor det löser ju även backning med släp. Tror förövrigt det är väldigt få kombinationer med bil och släp där man inte ser släpet i nån av backspeglarna och dom kombinationerna ska man nog inte ens försöka backa med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2024, 10:28:39 »
Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.

Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.
Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Jag får dra 2000 kg med min Golf Alltrack som har dieselmotor har för mig bensin varianten av samma bil får dra 1800 kg trots i stort sett samma hk men vridet skiljer sig en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2024, 10:40:32 »
Bensinaren lär ju ge mer spillvärme än dieseln, så i ditt fall är det kanske motorkylningen som begränsar släpvagnsvikten för bensinaren.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2024, 18:38:31 »
Jag har 3500kg på min pickup. Den klarar utan problem dra den vikten.

Som längsta resa har jag kört 90 mil med fullt släp.
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 19:16:16 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #31 skrivet: 21 januari 2024, 20:35:42 »
Man har aldrig tidigare fått dra mer än vad bilen får dra!
Ex får bilen dra ett släp på 1200kg så får man inte ens köra ett släp som har en totalvikt på 1300kg, inte ens om det körs helt olastat.

Har ni nyare information så får ni nog länka dom uppgifterna för att det ska vara trovärdigt.

Jag har en hästtransport som har maxvikt 1360 kg, en av bilarna är en Golf med dragvikt på 1200 kg.
Den får dra transporten om den väger max 1200 kg
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #32 skrivet: 21 januari 2024, 20:43:06 »
Från släpvagnskalkylatorn
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #33 skrivet: 21 januari 2024, 20:54:31 »
Gick in på Blocket och letade upp ett hästsläp på 1500kg och slog in mitt registreringsnummer på personbilen som fick dra 1200kg.

Helt otroligt, inte som jag en gång i tiden lärde mig!
Jag fick lasta släpet med 430kg och det var helt lagligt.

Tack för uppdateringen tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #34 skrivet: 21 januari 2024, 21:38:24 »
Jo, men då är det ju som sagt tillåten bruttovikt för släpvagn efter den bilen som är 1200 kg, och det når du upp till först med 430 kg last i den vagnen.
Att vagnens totalvikt är 1500 kg spelar ingen roll i samband med bilens tillåtna släpvagnsvikt, utan det har bara betydelse ihop med bilens totalvikt och förarens körkortsklass.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 638
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #35 skrivet: 15 februari 2024, 05:10:16 »
Är husbil reggade som personbil?

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #36 skrivet: 15 februari 2024, 05:43:49 »
Nja,  alla nyregistrerade blir klassade som personbil klass 2.

Finns även gamla husbilar som är registrerade som lastbilar men dom börjar bli få.
Skillnaden mellan personbil klass 1 och personbil klass 2 är det få vanliga körkortsinnehavare som förstår.

Utländska husbilsägare förstår inte heller skillnaden och parkerar på helt olämpliga ställen. Precis som dom misstolkar terrängkörningslagen med allemansrätten..

Körkort taget före 1 juli 1996 får köra ex 11t husbil med farfarsregeln.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #37 skrivet: 15 februari 2024, 07:47:36 »
Från släpvagnskalkylatorn

Hej!  :)

Tacksamt om du även tar med körkortsklass (BE/B96) i exemplet. Man "kan/får" inte räkna vikter med bara B-kort.
Annars är det nog en och annan som applicerar dina data och kör olovligt ;(


Edit: Jag provade lägga in en liten golf (1200kg drag) och lagom släpvagn(1300kg), och var nog lite fel ute, har de ändrat reglerna? Eller är det över 3500kg tågvikt som B-kort inte "får/kan" räkna på?
 :)
« Senast ändrad: 15 februari 2024, 08:46:46 av kWhalp »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #38 skrivet: 15 februari 2024, 08:16:59 »
I det fallet spelar det ingen roll om man har B kort eller B96 vikterna är så låga så man hamnar under i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #39 skrivet: 15 februari 2024, 08:30:37 »
I det fallet spelar det ingen roll om man har B kort eller B96 vikterna är så låga så man hamnar under i alla fall.

Ah, insåg det (typ) i efterhand, men har det alltid varit så att B-kortare får frångå totalviktsparametern och "räkna" vikter sålänge tågvikten är under 3500kg på totalvikterna?

Min BE-bok förklarade isÃ¥fall fel(?), eller sÃ¥ är jag (förmodligen) bÃ¥sa, hah!  tOOmten

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Borde vi ha högre vikt på b-körkort?
« Svar #40 skrivet: 15 februari 2024, 08:48:50 »
Tidigare i tråden står att det ändrades 2013 vilket nog stämmer bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!