0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dvs om bilen får dra låt säga 1000kg men släpets totalvikt är 1200 blir max bruttovikt på släpet 1000kg.Bruttovikt är tjänstevikt+last.Så väger släpet 250kg i tjänstevikt får det max lastas med 750kg.Dom sista 200kg som släpet är godkänd för får inte lastas.
Släpvagnskalkylatorn är nog det bästa en Svensk myndighet åstadkommit för mänskligheten på många år. Vi har 20 kg marginal på både husvagnen, och det kåpsläp vi brukar låna vid större transporter. Sen kan man ju fråga sig om någon ska få köra släp som aldrig provat tidigare, har hänt extremt många olyckor på det sättet.Men OM man nu får så tycker jag att vikterna borde höjas för att följa med i utvecklingen med allt tyngre bilar, släp och husvagnar.Hade varit nice om det fanns ett tillbehör att sätta på som varnar att man har ett släp kopplat varje gång man lägger i backen, bara det skulle nog spara miljontals kronor varje år för försäkringsbolagen...Och när man får möte.Och när man ska svänga.
När man får dra 1500 med en golf säger det mig att en tyngre och motorstarkare bil också ska kunna få göra det på B kort. Höj vikten 1000kg minst. På E kursen lär man sig mest lastsäkring och liknande. Förväntar mig att Forsman har väl koll på detta som diskuteras.
Det finns en grej som kallas backspegel använder man den så ser man släpet backar man utan att kolla bakåt ska man inte köra bil vare sig med släp eller utan. På min bil ser man att man har släp när man blinkar i instrumentet om man inte redan märkt att släpet är med
Det är ju släpvagnens bruttovikt som får vara 1500 kg, och det oavsett körkortsbehörighet. Det har ingenting att göra med begränsningarna avseende totalvikt och tågvikt. Som synes på siffrorna i det där inlägget är max totalvikt för släpvagnen med B resp B96 satta så att summan av bilens och släpvagnens totalvikt blir 3500 resp 4250 kg.Dagens Golfar är ju som regel ganska tunga och motorstarka jämfört med vilken äldre personbil som helst. Men det är inte bara bilens vikt och motoreffekt som bestämmer vilken maximal släpvagnsvikt som sätts för en viss bil. Det gäller t ex också att kylningen av motor och ev automatlåda räcker till för den ökade belastningen när man drar tungt, att det finns tillräckligt stabila fästpunkter för dragkroken och att motorfästen mm är tillräckligt stabila för att klara påfrestningarna.Många bilar kan ju få högre tillåten släpvagnsvikt om de utrustas med t ex kraftigare elkylfläkt, extra oljekylare för automatlåda eller något förstärkt motor- eller växellådsfäste, uppgifter om detta fanns förr lättillgängliga i Bilprovningens fordonsdatablad, numera får man fråga biltillverkare eller importör om den saken. Det är också vanligt att billiga och klent gjorda dragkrokar är godkända för en lägre släpvagnsvikt än vad bilen egentligen är godkänd för med en kraftigare dragkrok. Privatimporterade bilar får ofta en låg släpvagnsvikt om inte importör/ägare har alla intyg, dokumentation om dragkroken mm till hands vid regbesiktningen.
Man har aldrig tidigare fått dra mer än vad bilen får dra!Ex får bilen dra ett släp på 1200kg så får man inte ens köra ett släp som har en totalvikt på 1300kg, inte ens om det körs helt olastat.Har ni nyare information så får ni nog länka dom uppgifterna för att det ska vara trovärdigt.
Från släpvagnskalkylatorn
I det fallet spelar det ingen roll om man har B kort eller B96 vikterna är så låga så man hamnar under i alla fall.