Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pentaklorfenol/ impregneringslukt i Älvsbyhus, trossbotten mÃ¥ste bytas  (läst 3795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad malla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Vi har fått den " elaka lukten av cupriolimpregnering" från vår trossbotten och har nu rivit ut allt och slängt all isolering. Som om det inte är nog, suck
Kvar finns en bräda inkilad mellan grunden och syllen,samma bruna cupriolimpregnering, och därför undrar vi om nån därute har haft samma problem som oss.
Hur gjorde ni , rensade ni allt, (underifrÃ¥n, inifrÃ¥n,) lät det som finns mellan grunden och syllen vara plastade och satt Sorptionsavfuktare?? Försvann lukten. Vi vill inte göra fel och upptäcka att vi har kvar lukten när vi satt igen golvet.lukten märktes väldigt diffust  under maj i fjol,men dÃ¥ hade vi en vattenskada och kopplade ihop dessa tvÃ¥. Nu känns den mer men när det var minusgrader i vinter var den borta
alla förslag är bättre än inga men erfarenhet från samma problem är bäst. ::)
Huset är ett Älvsbyhus byggt-69
har rådfrågat olika firmor och får olika råd. med andra ord börjar vi snart slita vårt hår.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Prova att måla in det patentering , prata med en målargubbe
är nog detsamma som att mÃ¥la in röklukt  efter brand , sniffar länge
« Senast ändrad: 08 maj 2017, 22:58:14 av 25fOCUS »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror det var detta företag som sanerade en polares hus för bara dryga 50 000 kr.
http://www.hussaneringarinorr.se/tjanster/lukt-och-mogelsaneringar/

Det luktade rätt dåligt där, från inrasade masonitrasskydd och vattenskador, de bytte INTE ut alla isolering, men den kåken har varit fräsch nu i en handfull år efter deras åtgärder.

Jag har svårt att tro att syllringen behöver bytas, men försök avskärma den från själva trossbotten så att lukt från den inte kan söka sig in i isoleringen i golven.
Kanske med tjärpapp eller plast?

En borasol och ozonbehandling kan vara bra också om ni skall spara reglarna och golvspånskivorna.
Jag skulle snacka med killarna i länken, det kostar ju inget med ett samtal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Hittade en intressant artikel om pentaklorfenol. http://www.lfs-web.se/pentaklorfenol-1978.htm

Ämnet förbjöds 1 januari 1978, jag trodde det var långt tidigare. Jag kommer ihåg fiskdöd i Eskilstunaån på 50-talet när det hade varit utsläpp vid sågverket i Skogstorp. Pentaklorfenol kan omvandlas till illaluktande kloranisoler. Det är samma typ av ämnen som ger korksmak åt vin.

Jag tror att den här typen av ämnen diffunderar genom plast, det fungerar inte som för fukt dÃ¥ vatten är en polär molekyl som inte löser sig i plast. De här ämnena är lösliga i plaster. Aluminiumfolie skulle fungera, möjligen akrylatfärg. Akrylatfärg fungerar mot radon. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla in det här
www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13006-elak-lukt-tryckt-virke-i-krypgrund.html
Finns även gamla trådar på forumet , men det vet Rickard mer om
Det verkar som att om det kommer fukt på syllarna blir lukten mera kännbar
iaf knepigt , många sätt bra , men inte alla

Utloggad malla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ingen som har låtit den impregnerade mellanbrädan ligga kvar på syllen, skapat undertryck och vet vad som händer med lukten?

Utloggad kems

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur blev det med lukten i huset och vilka åtgärder gjorde ni? Står inför samma problem, också Älvsbyhus...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 601
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!