Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 09 november 2018, 19:00:22 »

Det är förutsättningarna i ditt hus som avgör vad som är rätt, men så låg fart som möjligt utan att negativa konsekvenser uppstår är att föredra. Det kan vara att rummen längst bort inte får någon värme eller att värmepumpen klagar på lågt flöde.
Skrivet av: dedsi
« skrivet: 08 november 2018, 22:00:58 »

En fråga, är detta en normal konsekvens vid justering av hastighet på cirkulationspumpen (radiatorerpumpen) ?

Ser ut att komma ganska varmt vatten tillbaka om jag har på läge 3, som allt eftersom sjunker i temp, sen antar jag att VP startar och därmed ökar returtempen igen, osv osv.. ?

Vilket alternativ vill man ha?
Skrivet av: borgen
« skrivet: 03 februari 2012, 09:48:32 »

Känns som jag har ungefär samma läge som du. Lite klent med radiatorer i kök/matplats/hall (öppen planlösning) på nedervåning, där för övrigt temp-givaren sitter, gör att när man inte är hemma eller på natten blir det onödigt varmt i övriga huset (när vi är hemma funkar familjen och matlagningen som radiatorer och det blir skaplig balans). Forsätter nog på IIan. Tack för all information.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 februari 2012, 22:40:22 »

Aarrghhh... det var jag som bluddrade bort det.

Med radiatorpumpen i läge II har du ungefär samma tempdifferenser som jag och du verkar ha stabil skiktning i tanken. Någon här inne förklarade att (grovt förenklat) ju högre fart du har på vattnet ut till radiatorerna, desto mindre temperaturförluster har du på vägen och desto mer värme får du ut ur radiatorerna, men du riskerar att förlora skiktningen, vilket i sin tur stör VP:n. Med låg fart har du större temperaturförluster på vägen, får ut mindre effekt ur radiatorerna, men du får å andra sidan bättre skiktning i tanken.

Jag skulle gärna köra min radiatorpump på läge I. Då skulle vi få lagom varmt på övre planet och nästan ok även nere, utom i köket. Så för att slippa ställa in ett extra elelement i köket såhär års så måste jag köra på II. Men nästa vinter, när jag fixat längre och fetare radiatorer nere, då räknar jag med att kunna ställa ner radiatorpumpen på I och kunna ha lägre framledningstemp, så min VP kan jobba ner mot -15 eller nåt sånt.  :)
Skrivet av: borgen
« skrivet: 02 februari 2012, 14:15:16 »

Bara så att jag inte missuppfattar: Cirkulationspumpen till VP (under pannan) har jag på I och känner att det ger rätt diff VPin/VPut enl manual. Den här tråden startade jag för att klura ut hur jag skulle ställa in Radiatorpumpen (över pannan) som jag inte hittar något om i manualen. Men är det alltså radiatorpumpen som styr skiktning och som jag skall ställa om om jag vill få bättre skiktning? Eller?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 februari 2012, 12:51:55 »

I manualen till EcoAir, punkt 9 Kontroll av vörmepumpens prestanda och flöde, står det att diffen ska vara 4 grader vid -10 och 5 grader vid -5, så det verkar ju vara ok.
Skrivet av: borgen
« skrivet: 02 februari 2012, 08:22:54 »

Stämmer att VPut var 48. 7 grader kallt ute vilket känns som en ok diff.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 februari 2012, 08:10:51 »

Det beror på vad du hade för VPut i det läget, och vilken utetemperatur. Men om VPut låg på 48 (dvs bara 4 graders skillnad mot VPin) och det inte var kallare än 7-8 minus så skulle jag nog testa att ställa ner på I.
Skrivet av: borgen
« skrivet: 02 februari 2012, 07:58:58 »

I en EcoEl kommer returvattnet från radiatorerna in i tanken på ungefär samma nivå som vattnet som går ut till VP. Tempgivaren i nedre tanken sitter lite högre, men inte riktigt lika högt upp som där det uppvärmda vattnet kommer in från VP och där framledningen till radiatorerna går ut. När VPin hamnar på samma nivå som temperaturen i pannan så har man alltså ingen skiktning.
Jag hade igår kväll Framledning 38, Nedre Pannan 47 och VPin 44 med Radiatorpumpen på II och VP-pumpen på I. Antar att det innebär att VPin är "på samma nivå som temperaturen i pannan" och att jag därför kanske bör sänka Radiatorpumpen ytterligare. Eller?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 31 januari 2012, 09:14:00 »

Nu i vinter har jag oftast haft 5 grader skillnad på VPin/ut. När pumpen gått ett tag och allt stabiliserat sig är temperaturen i nedre tanken ca 1 grad lägre än VPut.
Efter ett tag stiger VPin 1 grad, sen stiger VPut 1 grad, och till sist stiger nedre pannan 1 grad, och så håller det på så.
Läge II ger bara 2-3 graders skillnad på VPin/ut så jag kör på läge I.
Skrivet av: borgen
« skrivet: 31 januari 2012, 08:59:23 »

lunk, tack för ett jättebra och tydligt svar. Känner absolut att det är läge att sänka till II eftersom jag tydligt sett att VPin varit i princip samma som pannan, sånär som 1-2 grader.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 januari 2012, 23:42:24 »

dom häringa grejerna har ju sålts ett tag i tidningar och på internet. Men det är roligare att bygga själv
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 januari 2012, 21:56:12 »

Kul att se att 'purjofläkt' har blivit ett vedertaget begrepp på forumet  8)
Du kanske borde namnskydda!  ;D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 30 januari 2012, 18:53:39 »

Kul att se att 'purjofläkt' har blivit ett vedertaget begrepp på forumet  8)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 januari 2012, 15:49:54 »

I en EcoEl kommer returvattnet från radiatorerna in i tanken på ungefär samma nivå som vattnet som går ut till VP. Tempgivaren i nedre tanken sitter lite högre, men inte riktigt lika högt upp som där det uppvärmda vattnet kommer in från VP och där framledningen till radiatorerna går ut. När VPin hamnar på samma nivå som temperaturen i pannan så har man alltså ingen skiktning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 januari 2012, 14:11:43 »

om du har typ samma temp i hela tanken så tyder det på att skiktningen inte är bra.

Har man bra skiktning kan man ha som ett lock. När det går kommer man åt den kallare vätskan nedanför. Med bra skiktning kommer det varmare ut till exempelvis radiator eller VV från toppen och det kalla håller sig i botten. I stället för att hela tanken jämnas ut.
Skrivet av: borgen
« skrivet: 30 januari 2012, 14:05:26 »


Vid III blev det först varmare i köket, men samtidigt försvann skiktningen i min EcoEl (blev väl omrörning i tanken antar jag) och då blev det ju samma temperatur i hela tanken och VPin blev så hög att VP stannade, varpå tempen i tanken sjönk och framledningen till radiatorerna sjönk, och det blev ännu kallare i köket.


Vad menas med skiktning i tanken och hur vet man om man har det eller inte. Jag har noterat att jag i regel (med pumpen på III) ligger med VPin någon grad lägre än pannan. Innebär det att jag inte har någon skiktning?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 30 januari 2012, 13:47:10 »

Högre framledning eller lägre deltaT gör att VP stannar pga för hög VPin. Det är en balansgång att hitta ett läge där VP:ns prestanda sjunker i och med att temperaturen ute sjunker och samtidigt som man behöver högre framledning.
Enda sättet är att läsa på ordentligt hur prylarna funkar, fråga här inne när man blir osäker, och sen ratta lite på inställningarna och se vad som händer. Om man gör fel kan det bara hända två saker: antingen blir det kallt i huset (eller för lite varmvatten) eller så gör man av med onödigt mycket el.  För egen del kan jag följa elförbrukningen på elleverantörens web med 1-2 dygns fördröjning, utan att behöva installera nåt eller läsa av elcentralen.  :)
OK, då har du inte nån möjlighet att öka effektuttaget. Men ge inte upp, dina Purjofläktar visar att det finns möjlighet att ändra på värmebalansen mellan över och undervåning. Att bara strypa övervåningen gör huset totalt kallare. Du ska kompensera strypningen på ÖV med effektökning på UV. Utöver Purjolösningen, har du plats för fler eller större raddar på UV? Du kanske kan flytta ner några raddar?
Sen är det ju så att om VP är för klen för ditt hus så kan du förstås bättra på isoleringen, det lönar sig alltid! Mera på vinden minskar totalförbrukningen men kommer att förstärka din effektobalans. Bäst för dig just nu är mera isolering av BV. Om har du dåliga u-värden på fönstren så åtgärde de på BV först.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 januari 2012, 09:29:30 »

Mitt grundproblem är att man inte verkar ha tänkt när man har planerat värmesystemet när man renoverade huset för drygt 20 år sen. Man tycks ha dimensionerat raddarna efter var det fanns fönster och utrymmet under dessa, och inget annat. Så vi har lika många och lika stora raddar på övervåningen som på undervåningen i alla riktiga rum. Dessutom har man satt raddar i båda förråden och i tvättstugan på övre planet, så totalt sett har vi mer radiatorkapacitet uppe än nere. Enda lösningen är att öka på med fler och större radiatorer även på nedre planet, exempelvis genom att byta ut enkelpanelerna mot dubbla. Fetare raddar! som David Rinnan har skrivit nånstans.   Thumbsup
 
Skrivet av: borgen
« skrivet: 30 januari 2012, 08:56:49 »

Jag har samma problem, nämligen att det gärna blir för varmt på övervåningen. Har löst det genom att strypa radiatorerna på övervåning och ha fullt öppet på undervåning. Skall testa och ändra lite på CP och se om det blir någon skillnad.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 januari 2012, 00:30:33 »

 Thumbsup Thumbsup

Blir det riktigt jävligt så kan jag tipsa om att även sova i lite kallare temp. Då blir inte kontrasten så stor :)
Sov i 17 och kom ner till himmelriket i köket på 19 grader  :D
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 januari 2012, 00:20:39 »

purjos elementfläkt? :)

Japp! På båda radiatorerna i köket. Det har lyft temperaturen i köket nån grad sen dom sattes in, och det är skillnad på 20 eller 19 grader när man kommer ner och ska äta frukost.  Thumbsup
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 30 januari 2012, 00:06:10 »

ja just nu verkar du ju ha hittat en bra mix.
Men problemet med den kalla radiatorn kvarstår då eller?

purjos elementfläkt? :)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 30 januari 2012, 00:03:47 »

Högre framledning eller lägre deltaT gör att VP stannar pga för hög VPin. Det är en balansgång att hitta ett läge där VP:ns prestanda sjunker i och med att temperaturen ute sjunker och samtidigt som man behöver högre framledning.
Enda sättet är att läsa på ordentligt hur prylarna funkar, fråga här inne när man blir osäker, och sen ratta lite på inställningarna och se vad som händer. Om man gör fel kan det bara hända två saker: antingen blir det kallt i huset (eller för lite varmvatten) eller så gör man av med onödigt mycket el.  För egen del kan jag följa elförbrukningen på elleverantörens web med 1-2 dygns fördröjning, utan att behöva installera nåt eller läsa av elcentralen.  :)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 29 januari 2012, 23:52:27 »

Har du provat att strypa raddarna på övervåningen, då borde värmebalansen bli bättre men på bekostnad av temperaturnivån. För att justera för det så höj sedan framledningstempen eller öka på cirkulationspumpen så att deltaT minskar (dvs öka medeltempen på raddarna)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 januari 2012, 23:00:05 »

Hos mig ställde rörisen in CP på II och sa "höj till III om det blir för kallt på övervåningen". Mitt problem är att få tillräckligt varmt i köket, som ligger på nedre planet. Efter att ha läst och frågat lite på forumet så har jag testat att köra CP på både I och III.

Vid III blev det först varmare i köket, men samtidigt försvann skiktningen i min EcoEl (blev väl omrörning i tanken antar jag) och då blev det ju samma temperatur i hela tanken och VPin blev så hög att VP stannade, varpå tempen i tanken sjönk och framledningen till radiatorerna sjönk, och det blev ännu kallare i köket.

Vid I blev det radiatorreturen kallare så VP kunde jobba längre, men samtidigt blev radiatorn i köket kallare, så jag var tvungen att höja kurvan och börvärdet på innegivaren för att få högre framledning till radiatorerna, för att få tillräckligt varmt i köket. Och då stannade ju VP ändå.

Så nu kör jag på II och det funkar. Elspetsen går in vid 4-5 minusgrader, och jag har ställt in att VP kopplas ur vid -11, för sen orkar inte VP värma tillräckligt. Elpatronen i nedre pannan måste starta då för att hålla igång en tillräckligt hög framledning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 29 januari 2012, 01:14:38 »

Du kanske har möjlighet att mäta temperaturen eller se temperaturen via värmepumpens menysystem.

Skillnaden mellan det som går ut till radiatorer och det som kommer tillbaks kallas för delta eller diff. Och man brukar ligga kring 6-10 grader där. Har du gamla raddar som behöver hög temperatur för att ge den värme ni behöver kan en fööör långsam hastighet leda till att värmepumpen börjar klaga onödigt tidigt.

Carl Ns förslag om att testa dig fram är inte dumt. Försök även bekanta dig med manualen och displayen/styrsystemet om ett sådant finns på värmepumpen. Så du kan hitta aktuella värden för temperaturer i värmepumpen, om det finns.

Då blir det ännu enklare att få råd här på forumet
Skrivet av: borgen
« skrivet: 28 januari 2012, 21:08:07 »

Jag tolkar svaret som att man skall försöka ha CPn så lågt ställd som möjligt utan att man får kallt i de radiatorerna som är längst bort. Korrekt?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2012, 19:34:49 »

Hej!
Man får prova sig fram till vad som funkar bäst, tyvärr har många installatörer för bråttom för att trimma in grejerna, de vill bara trycka på knappen och försvinna. Man skulle dock önska att de åtminstone tog sig tiden att förklara hur grejerna funkar och hur man trimmar in dem.

Men prova att ställa ner CP till radiatorerna och kolla efter ett dygn vad som hänt?
Får du dåligt med värme till radiatorerna i slutet av slingan så kan du ju alltid ställa tillbaka CP:n.
Annars tror jag inte på att ha för högt flöde på CP:n, det motverkar skiktningen i EcoEl, medan för lågt flöde kan ge sämre värmeavgivning från radiatorerna.
Skrivet av: borgen
« skrivet: 28 januari 2012, 19:15:46 »

Hej
Vad bör man tänka på när man ställer in cirkulationspumpen till radiatorerna? Installatören satte min på läge 3 men lyckades inte förklara varför det skulle vara rätt. (han satte cirkulationspumpen till värmepannan i samma läge vilket uppenbarligen var fel).  Antag att jag ställde om den till läge 2 eller 1. Vad skulle kunna hända och hur vet jag om det är en bättre eller sämre inställning än 3? (annat än att det möjligtvis blir kallt i de rummen som ligger längst bort). Jag har f.ö. ett 1-rörssystem.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!