Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus med Polar 107, nÃ¥got att tänka pÃ¥?  (läst 2516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Hej, nu var det länge sedan jag var här. Satte in BV i förra huset. Bra saker.
Men, nu är jag på väg in i ett hus med en ctc Polar edition 107 med Ecoel tror jag innerdelen heter. Så den ska gå ned till minus 20 om jag inte missförstått något?
Huset ligger i södra Dalarna, Hedemora. Förra vintern var det 7st, 5st barn & ungdomar som bodde i huset, värmer 200m2 + 50m2 garage.
18500kwh totalt senaste året. Låter inte det riktigt riktigt bra?

Men är det något speciellt jag bör hålla koll på med den pumpen? Förutom hålla den ren från löv mm.
Vattnet leds in i dräneringsrören.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2017, 15:23:11 »
Man hör sällan nåt dåligt om de där värmepumparna, känns väl lite liten till så pass stort hus, men annars skall det nog rulla på bra.
Kanske finns andra här i forumet som har mer erfarenheter av luft/vatten än mig som vet mer om dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2017, 23:46:18 »
Den kan möjligen gå ned till -20 om huset har golvvärme.
Det du ska göra är att ladda hem manualen från CTC om den inte finns kvar och sen gå igenom alla anställningar och gärna skriva av dom, så du vet vad du har.
Jag har samma system, liknande husstorlek och liknande elförbrukning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2017, 12:59:26 »
Det låter lovande tycker jag!

Det är inte golvvärme.
18500kwh, skulle det varit lägre om pumpen varit större, en 109 till exempel?
Om/när den går sönder, då kanske man borrar? Men samtidigt så är förbrukningen låg tycker jag. 18500 med lampor & matlagning, dusch & värme för 7 pers.
Det finns 2st kaminer i huset, okänt hur hårt de gått. Samtidigt är det inga termostater på elementen, jag hittar ingen innegivare, så VP måste ställas lågt för att sedan spetsa med komfortvärme för att få någon besparing. Eller tänker jag fel?

Med Ecoel så går väl VP ned till -20, att den inte klarar värmebehovet helt vid -20 förstår jag men utan Ecoel så slår den väl av vid -15, eller har jag felaktiga uppgifter?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2017, 14:02:58 »
Värmepumpen reglerar ju temperaturen inomhus med hjälp av utetempen, så termostater behövs egentligen inte.
Å andra sidan, med 7 pers i kåken kan man väl misstänka att frun i huset varit hemma hela tiden och eldat, och då känns 18500 kWh/år mer rimligt, alltså om de eldat skapligt mycket.
Vår hushållselförbrukning ligger nog inte långt från de siffrorna... med 2 barn som bara bor hemma då och då numera.
Kanske skulle fråga dem om de eldat kontinuerligt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #5 skrivet: 02 november 2017, 18:07:28 »
Med Ecoel så går väl VP ned till -20, att den inte klarar värmebehovet helt vid -20 förstår jag men utan Ecoel så slår den väl av vid -15, eller har jag felaktiga uppgifter?

Den går tills VPin är 51 grader och VPin är ungefär lika med returen från radiatorerna, så hur kallt den kan gå beror på vilken framledning du behöver när det är kallt. Vilken huskurva och justering har du? Jag ahr 54 -3 om jag minns rätt och Min utetemp på -10.

En större pump hade inte nödvändigtvis sänkt elförbrukningen. En 109 stoppar vid samma utetemp som en 107. Den värmer med högre effekt så det går fortare att värma till börvärdet, men total förbrukning för varje körning blir ju lika (kortare tid med högre förbrukning). Det blir ofta fler start/stopp om pumpen är större. När det är kallt innebär det att det blir 10 minuters tvingat stopp (inbyggd startfördröjning) varje gång börvärdet nås och då sjunker temperaturen i tanken en hel del. Min 107:a hinner inte nå börvärdet innan det är avfrostning så när det är 7-9 minus går den kontinuerligt. Jag har dessutom höjt start/stopp-diffen till 7 grader. Det gör att den inte stannar i onödan mellan avfrostningarna och VPn värmer övre tanken bättre, eftersom nedre och övre tanken då får samma börvärde (framledningen+7).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #6 skrivet: 03 november 2017, 07:04:52 »
Huset borde ha ett toppeffektbehov på ca 10 kW om det är i två plan + garage.
Är det i tre plan + garage så är behovet lite mindre, kanske runt 8.5 kW.
En 7 kW luft/vattenvärmepump ger ca 4 kW vid -15 grader, så det är rimligt att anta att en större värmepump skulle ge en större besparing.
Dock, en polar edition 109 ger bara 4.6 kW vid -15 grader, så skillnaderna blir ju inte speciellt stora.

Du har ju en anläggning som kommer att fungera bra så länge den täcker behovet, de få dagar, kanske något tiotal, som det är kallare än vad värmepumpen klarar på egen hand får du helt enkelt elda eller lita på elpatron.
Hav förtröstan.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #7 skrivet: 03 november 2017, 08:47:47 »
En 7 kW luft/vattenvärmepump ger ca 4 kW vid -15 grader, så det är rimligt att anta att en större värmepump skulle ge en större besparing.

Fast om VPn inte går överhuvudtaget vid -15 därför att huset då har så stort värmebehov att framledningen blir så varm att VPn stoppar, så spelar det ju ingen roll hur stor effekt det är på VPn, eller hur? Oavsett storlek på pumpen så kommer den leverera noll. Frågan är vad som händer när det är varmare än låt säga -10.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #8 skrivet: 03 november 2017, 10:27:40 »
Det har du rätt i, framledningstempen är avgörande.
Men jag tolkade det som att det inte var ett problem.
Det låter lovande tycker jag!

DUT borde ligga på ca -25 grader, och om effektbehovet är ca 9 kW så ger det att huset behöver ca 43 graders framledningstemp vid -10 grader om vbf vid DUT är 55 grader.
Om vbf vid DUT är 65 grader (ovanligt med högre) så behöver vbf vara ca 50 grader vid -10° C ute.

Vid vilken temp börjar max framledning minska från 55 grader på de där värmepumparna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #9 skrivet: 03 november 2017, 13:20:17 »
På en PE (Polar Edition) är max VPut 58 och den stannar när VPin är 7 grader under max, dvs på 51. Det gäller ner till -8. Sen sjunker max VPut linjärt ner till 48 vid -20 och då stannar alltså VPn när VPin är 41. Samtidigt gäller att diffen VPut-VPin bara är 4-5 grader vid -8 och 3-4 grader vid -15 när allt är rätt inställt.

Så om huskurvan är ställd på exv 52 (som i en annan tråd) så ska alltså framledningen/VPut vara 52 vid -15. Vid -15 stannar maskinen när VPin är 45 och samtidigt värmer alltså VPn bara låt säga 4 grader, så man får inte ut mer än 49. Om elpatronen spetsar så framledningen ändå blir 52 så kommer VPin bli varmare än 45 så VPn kommer inte gå. Vid -10 är motsvarande värden VPin-stopp 49, praktisk max framledning/VPut 53.

Det som krånglar till det är att systemet ju sätter ett börvärde som är 5 grader över framledningen för nedre tanken, dvs VPn förväntas inte leverera 50 grader vid -10 om den framledning som krävs är 50, utan den förväntas värma tanken till 55 och övre tanken till 57 (framledning +7). Och när elpatronen hjälper till och gör det så blir VPin helt enkelt för varm, så VPn stoppar.

Allt detta gäller PE-versionen. För vanliga EcoAir får du minska alla värden på VPut och VPin med 3 och dessutom lägga till att den stannar helt vid -15 då stannar på VPin=40.

Nya EcoAir har ett betydligt större arbetsområde. Den ger 63 grader framledning ner till under -10 och sen faller det flackare än på de gamla modellerna.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #10 skrivet: 03 november 2017, 17:06:08 »
Vi har inte flyttat in ännu, gör det den 15/12.
Var och tittade lite i historiken där står det att högsta framledning varit 52grader.
Huset är enplan med källare, samt garage med en radiator.

Jag förstår inte riktigt vad ni menar, stannar vp om den får stöd av elpatronen? Det låter ju inte som en supermjukvara?
Finns visst 2st olika Ecoel, 1550 och 1800 någonting. Jag vet inte vilken som finns i huset, har inte tittat så noga då jag bara trodde det fanns 1.

Förra vintern var ju ganska varm så jag vet inte.
Bör jag vara orolig för förbrukningen med det systemet vi har?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2017, 17:32:43 »
1550 0ch 1800 står för höjden på innedelen.

Nej jag ser ingen anledning till oro.

En del av historiken nollställs om man bryter strömmen till värmesystemet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #12 skrivet: 03 november 2017, 17:48:04 »
Ecoel 1550 resp 1800 är funktionsmässigt identiska. Siffrorna anger höjden.
Problematiken är att köldmediet (gasen) har begränsat arbetsområde. Det går inte, eller snarare är inte praktiskt genomförbart, att ytterligare värma upp 48-gradigt vatten när uteluften är -15 grader. Tillverkarna måste kompromissa.
Luft-vatten är den typ av värmepump som har det allra största temperaturintervallet. Energin plockas ur luften som kan variera mellan -20 till +30 grader. Bergvärmepump har temperaturintervall på ca 0 till 15 grader vilket är mycket lättare att hantera.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus med Polar 107, något att tänka på?
« Svar #13 skrivet: 04 november 2017, 09:27:40 »
Det lÃ¥ter som om  vi kan flytta in där i lugn och ro. Elda i kaminerna och fÃ¥ en bra start pÃ¥ nästa Ã¥r.
Kanon!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!