Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350  (läst 13420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #15 skrivet: 01 augusti 2017, 09:52:07 »
Rörmokaren gick på semester. Väntar på att dom ska komma igång igen och komma och kolla. Återkopplar här när dom varit förbi.

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #16 skrivet: 16 augusti 2017, 20:45:23 »
Äntligen har rörmokaren kommit hit.

Det verkade som att det var luftfickor i pannan vilket gjorde att det blev ojämnt tryck. Nu är jag inte helt säker men trycket i pannan, som man ser på mätaren ovanpå pannan, var lågt och trycket i expansionskärlet var högt. Troligen gjorde det att det inte blev någon cirkulation på vattnet.
Efter en dags full användning av varmvattnet verkar det hela fungera som det borde. Barnen har i alla fall badat, man ser att temperaturen i nedre delen sjunker men varmvatten levereras ändå enligt önskad framledningstemp. Båda barnen fick bada direkt efter sig och det var inga problem med varmvattnet.

Hoppas nu att det var det hela och att det fungerar som tänkt nu. Dyker det upp något mer återkommer jag. Har ni några andra frågor eller funderingar på anläggningen så är det bara att höra av sig till mig så svarar jag på det jag kan.

Allt väl!

Utloggad pennybridge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #17 skrivet: 09 augusti 2019, 08:37:35 »
Hej, bumpar denna lite och tänkte kolla om du har någon feedback på hur systemet har fungerat för dig under året som gått?

Utloggad Svattbratt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #18 skrivet: 09 augusti 2019, 10:10:12 »
Det fungerar mycket bra och effektivt. Energiförbrukningen har minskat rejält sedan innan och vi kan styra det helt efter våra behov. Installerade även internetmodulen så man kan styra via appen, den kan jag varmt rekommendera.

Det enda negativa som jag märkt är att så fort varmvattnet har laddats klart så slås VS på och jag får knäppningar i rören. Det kan vara en designmiss av installatören och jag skulle behöva ett expansionskärl. Men att systemet automatiskt lägger ut vatten i rören trots att behovet inte finns känns onödigt (vi har knäppningar även på sommaren när det är 25 grader ute och all värme är av...). Men har man installerat det rätt från början så ska det ju inte ske...

Jag känner till systemet ganska bra nu och svarar gärna om ni har några funderingar.

Utloggad Trycklöst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #19 skrivet: 09 augusti 2019, 14:04:03 »
Det enda negativa som jag märkt är att så fort varmvattnet har laddats klart så slås VS på och jag får knäppningar i rören. Det kan vara en designmiss av installatören och jag skulle behöva ett expansionskärl. Men att systemet automatiskt lägger ut vatten i rören trots att behovet inte finns känns onödigt (vi har knäppningar även på sommaren när det är 25 grader ute och all värme är av...). Men har man installerat det rätt från början så ska det ju inte ske...

Jo den gör ju sÃ¥, knäppningar borde det inte bli men visst hörs det att det helt plötsligt rusar i elementen en stund. Den är ju designad sÃ¥, sen om det är det mest optimala vet jag inte :)  Reducerar man nivÃ¥n sÃ¥ minskar ljudet sÃ¥ klart, men vi kör pÃ¥ default än sÃ¥ länge. Den har ju samma beteende bÃ¥de sommar och vinter, men pÃ¥ vintern märks det ju inte sÃ¥ mycket.
Fördelen är ju att den motionerar pumpar och ventiler med jämna mellanrum. Det blir också skillnad beroende på viljen temp man har satt varmvattnet på tycker jag, det är väl iofs rimligt att pumpen jobbar hårdade med att skapa hett vatten och att varvet på kompressorn är högre i slutfasen när den då tillslut växlar över till VS.

Utloggad Miglpobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2019, 21:31:45 »
Hej
vilka inställningar kör ni på ?
använder ni även normal på vatten?

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #21 skrivet: 19 juni 2020, 15:47:21 »
Glad midsommar alla!
Själv sitter jag isolerad hemma och agerar  telefonsupport till tekniskt ännu inte helt fullfjädrad vän som har en CTC EcoZenith i350 (som enligt uppgift bara gÃ¥r pÃ¥ el)
Saken är den att de kommit fram till den stuga de emellanåt är i och inte har något varmvatten.
De brukar stänga av varmvattnet när de åker och sätta på när de kommer fram men denna gång så kommer det tydligen kallt vatten i varmvattenkranen.
De var där för en månad sen och då funkade varmvattnet.
Driftinfon ser ut som följer. Där det på TS tablå stod 30 står det nu ett streck...
Jag tänkte försöka mig på att på distans köra avluftningsproceduren.
NÃ¥gra tips och glada tillrop?

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #22 skrivet: 19 juni 2020, 15:50:23 »
Avluftningsstegen tänkte jag försöka köra på distans. Resten känns inte som de som strular nu.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: För lite varmvatten CTC EcoZenith i350
« Svar #23 skrivet: 23 juni 2020, 18:22:03 »
Det löste sig. Efter påfyllnad av vatten så kom det varmt vatten på nytt och alla är glada.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!