Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?  (läst 4999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, frågan är exakt så... är bergvärme ett alternativ för oss eller inte?

Vad vi har förstått så har vi berg väldigt långt ner, vi snackar kanske närmare 40-50 meter.
Det innebär väldigt mycket foderrör och en väldigt hög kostnad för att borra.

Vi ska bygga ett nytt hus på 220 kvm i Sundsvall, så det är ganska mycket yta, dock så blir huset relativt energisnålt. Har inte fått energiberäkningen än så återkommer med den.

Om det skulle vara 40 meter till berg, vad hamnar borrningen på för kostnad i så fall? Runt 100000:- eller?
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2017, 12:18:08 »
Foderrör har väl en kostnad på ca 350+moms /m ,kan ni ha jordvärme , är tomten så stor

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Vid nybyggnad brukar frånluftsvärmepump med ett ftx ventilation system vara den kostnads effektivaste lösningen
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2017, 22:21:00 »
Frånluft vp funkar inte med FTX system man får välja en av dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Foderrör har väl en kostnad på ca 350+moms /m ,kan ni ha jordvärme , är tomten så stor

Tyvärr har vi inte så mycket tomt att det skulle funka heller.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2017, 08:43:32 »
Ja, i nya hus brukar man välja frånluftsvärmepump, typ Comfortzone CE50 eller Nibe 750, eller markvärme/bergvärme på ca 6 kW + FTX.
Det senare alternativet blir ju avsevärt mycket dyrare, men kan ge 100% effekttäckning och ett "stabilare" inomhusklimat, inget kallras från tilluftsventiler t.ex.
Rent ekonomiskt tar det nog en mansålder att tjäna in den högre kostnaden för FTX + bergvärme.
Men allt kan ju inte mätas i pengar...

Borrning ovan berg = minst 600 kr/meter.
Borrning i berg = minst 300 kr/meter.
Troligen minst 100 kr till/meter.
Till en 6 kW värmepump behöver du ca 150 meter aktivt borrdjup.
Är det 50  meter till berg sÃ¥ motsvarar delen oven berg ca 17 meter aktivt borrdjup, sÃ¥ ni behöver totalt ca 183 meters borrdjup.

50 X 600 = 30 000 kr
133 X 300 = 39 900 kr
Totalt ca 69 900 kr.

Men som sagt, det är troligen minst 100 kr dyrare/meter, och i så fall tillkommer 18 300 kr, totalt kan det då bli ca 88 200.

Och min erfarenhet är att jag räknar lågt, så det skulle inte förvåna mig om ni närmar er 100 000 kr med framkörningskostnader, container för borrkax o.s.v.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, i nya hus brukar man välja frånluftsvärmepump, typ Comfortzone CE50 eller Nibe 750, eller markvärme/bergvärme på ca 6 kW + FTX.
Det senare alternativet blir ju avsevärt mycket dyrare, men kan ge 100% effekttäckning och ett "stabilare" inomhusklimat, inget kallras från tilluftsventiler t.ex.
Rent ekonomiskt tar det nog en mansålder att tjäna in den högre kostnaden för FTX + bergvärme.
Men allt kan ju inte mätas i pengar...

Borrning ovan berg = minst 600 kr/meter.
Borrning i berg = minst 300 kr/meter.
Troligen minst 100 kr till/meter.
Till en 6 kW värmepump behöver du ca 150 meter aktivt borrdjup.
Är det 50  meter till berg sÃ¥ motsvarar delen oven berg ca 17 meter aktivt borrdjup, sÃ¥ ni behöver totalt ca 183 meters borrdjup.

50 X 600 = 30 000 kr
133 X 300 = 39 900 kr
Totalt ca 69 900 kr.

Men som sagt, det är troligen minst 100 kr dyrare/meter, och i så fall tillkommer 18 300 kr, totalt kan det då bli ca 88 200.

Och min erfarenhet är att jag räknar lågt, så det skulle inte förvåna mig om ni närmar er 100 000 kr med framkörningskostnader, container för borrkax o.s.v.

Ja, det är väl det som gör att jag funderar på andra alternativ. Bergvärme hade varit otroligt skönt för man vet att det funkar i alla väder och det är minimalt med kallras i kombo med ett ftx.

Det jag funderar lite på är om man skulle sikta in sig på luft/vatten istället i kombination med ftx. Nackdelen är väl den att man får en jäkligt stor och ful klump på utsidan av huset, men det är kanske inte hela världen.

FLVP innebär ju lite kallras, plus att man troligtvis får räkna med att elpatronen kickar in vid tuff kyla.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2017, 09:53:22 »
Om du bygger nytt så kan du ju dra både från- och tilluft till ett och samma ställe så att det blir lätt att sätta in ett förvärmningsbatteri för tilluften.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2017, 11:14:23 »
Finns det ställen runt sundsvall med så mycket löst material ovan berg.
Tycker det sticker fram bergknallar vart man än tittar där...  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det ställen runt sundsvall med så mycket löst material ovan berg.
Tycker det sticker fram bergknallar vart man än tittar där...  dontknow

Haha... precis där vi skall bygga sÃ¥ är det tydligen sÃ¥, även om det heter Bergom.  dontknow
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2017, 12:52:54 »
Runt Sörberge är det upp till 80 meter sand, så där vill en del borrare inte ens försöka. Det är ganska kuperat med en hel del berg (södra änden av höga kusten), men samtidigt två älvdalar plus några mindre dalgångar i området med tjocka sedimentlager.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2017, 08:48:44 »
Ja nu så har vi fått fram energiberäkningen och den säger tydligt att vi klarar oss riktigt bra på en FLVP typ NIBE F750.

Dock så säger beräkningarna att man sparar ca 8000kwh/år om man väljer bergvärme.

Sen är ju kostnaden för bergvärme högre med tanke på borrdjupet (berg troligtvis på 40-50 m) och att man dessutom måste installera separat FTX.

Så, nu är frågan om det är värt extrakostnaden för att "spara" in de där 8000kwh eller inte.
Hoppas på att få pris för komplett installation av de två olika alternativen.

Sen finns ju självklart alternativet med luft/vatten, men då får man den där jäkla uteenheten.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #12 skrivet: 30 maj 2017, 09:09:01 »
Skulle vara kul att se kalkylerna på de två olika värmepumparna, ni borde ju inte förbruka mer än 8000 kWh för värme och varmvatten totalt, så att det skall gå spara 8000 kWh mer med bergvärme låter märkligt mycket.
Oftast skiljer det max ett par tusen kWh mellan frånluft och bergvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #13 skrivet: 30 maj 2017, 10:17:18 »
Skulle vara kul att se kalkylerna på de två olika värmepumparna, ni borde ju inte förbruka mer än 8000 kWh för värme och varmvatten totalt, så att det skall gå spara 8000 kWh mer med bergvärme låter märkligt mycket.
Oftast skiljer det max ett par tusen kWh mellan frånluft och bergvärme.

Fast rapporten som jag fått i beräkningen säger ju att vi har en förbrukning på 26 923 kWh för värme och tappvatten.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2017, 11:47:12 »
Hmm min årsförbrukning med bvp ligger på ca 6500 kWh. All el i huset. Då värmer vi ganska lika fast jag har sämre isolerat garage.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #15 skrivet: 30 maj 2017, 15:05:49 »
Hmm min årsförbrukning med bvp ligger på ca 6500 kWh. All el i huset. Då värmer vi ganska lika fast jag har sämre isolerat garage.

Då menar du detta alltså: "Total beräknad köpt energianvändning för uppvärmning, tappvarmvatten och installationer efter beräknad besparing av VP:
13 789 kWh/Ã¥r"

Då stämmer det nog ganska så bra ändå att man sparar mer med en bvp.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #16 skrivet: 31 maj 2017, 05:41:00 »
27000kWh köpt energi i ett nybygge med värmepump låter helt orimligt om det inte är en större herrgård på flera hundra kvadrat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #17 skrivet: 31 maj 2017, 07:37:07 »
27000kWh köpt energi i ett nybygge med värmepump låter helt orimligt om det inte är en större herrgård på flera hundra kvadrat.
27000kwh brutto, drygt 13000kwh köpt energi med FLVP är väl vad det står.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #18 skrivet: 31 maj 2017, 08:02:08 »
27000kwh brutto, drygt 13000kwh köpt energi med FLVP är väl vad det står.

Precis så!
Med en BVP så hamnar siffran på 8000 kWh mindre per år. Sen om det är en glädjekalkyl eller inte det kan jag inte uttala mig om.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #19 skrivet: 31 maj 2017, 10:45:14 »
Precis så!
Med en BVP så hamnar siffran på 8000 kWh mindre per år. Sen om det är en glädjekalkyl eller inte det kan jag inte uttala mig om.
FLVP skulle med dessa siffror ha en års-COP på ca 1,95 och BVP runt 4,6. Det låter väl någorlunda rimligt om det är en FLVP typ Nibe 370, en 750/730 borde väl ha lite bättre kan jag tycka.
BVP siffrorna känns kanske lite överdrivna men ifall det även inkluderar FTX så kan det nog stämma.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #20 skrivet: 31 maj 2017, 10:48:08 »
FLVP skulle med dessa siffror ha en års-COP på ca 1,95 och BVP runt 4,6. Det låter väl någorlunda rimligt om det är en FLVP typ Nibe 370, en 750/730 borde väl ha lite bättre kan jag tycka.
BVP siffrorna känns kanske lite överdrivna men ifall det även inkluderar FTX så kan det nog stämma.

Siffrorna i energiberäkningen jag har fått är på FLVP med en Nibe750. Det känns som att det kanske är lite mindre skillnad än vad vvs:arna säger.
Just nu sÃ¥ lutar det mycket Ã¥t en FLVP dÃ¥ kostnaden för att borra blir för hög. Grannen en bit bort hade närmare 80 m till berg.  :-\
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #21 skrivet: 31 maj 2017, 19:30:08 »
27000kwh brutto, drygt 13000kwh köpt energi med FLVP är väl vad det står.

Ok. Jag fattade det som att den siffran var med bergvärme. Det var för tidigt på morgonen för avancerad matematik.. .
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #22 skrivet: 31 maj 2017, 21:06:23 »
Är det 13000 med flvp och 5000 med bvp? Enbart uppvärmning + varmvatten?

Kan ej öppna din beräkning i android därav undran. Men är det så borde det nog inte vara omöjligt med bvp. Körde senaste år 3720 kWh genom pumpen köpt el.

Med totalkostnad på de olika alternativen är det enklare att säga vilket som är mera lockande. Själv ångrar jag inte bvp+ftx. Sved ju då man borrade och köpte bvp+ftx i plånboken, men det är ju desto roligare då elräkningen kommer.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #23 skrivet: 01 juni 2017, 21:56:56 »
FLVP kan nog vara vettigt med dina förutsättningar bara man tänker lite kring var den kalla luften ska komma in. Synd att störa sig på kallras i tv-soffan eller något.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #24 skrivet: 20 juni 2017, 15:21:30 »
Nu har vi fått in lite offerter på olika lösningar och vi har pratat lite mer om bergvärme med FTX för att få en vettigare inomhusmiljö och slippa kallras av något slag.
Dock så blir jag inte riktigt klok på offerterna för jag tycker att de spretar en del.

CTC: 219 800:-
Värmepump med erforderliga tillbehör, CTC GSi-12 (>10kW)
Trygghetsförsäkring för värmepump 6 år: (Kan förlängas till 18 år)
Rörinstallation med erforderliga rör och rördelar
Värmepumpen monteras mot befintliga värmefördelare
Avsättning frikyla
Expansionskärl och cirkulationspump
Elinstallation från arbetsbrytare
Schakt för yttre energiledningar samt återfyllnad
Energibrunn 250 meter. Kaxcontainer
Rördrivning till berg upp till 50 meter. Därefter 630 kr/m
CTC Connect 0 kr. Internetanslutning erfodras.

IVT: 225500:-
220 meter borrning inkl. 50m foderrör. Tillkommande foderrör 688:-/m.
IVT Premiumline HQ C8
Värmeåtervinningsaggregat A200 med inbyggt elbatteri

Ingår ej: Isolering av värmerör, grävning mer än 10 m och finjustering av mark, Tillståndsavgift, montering av A200.

Nibe: (Har inte fått priset för endast bergvärmen med ftx)
Nibe Fighter 1255-6
160m borrning inkl 6m foder kb etanol isolering etc
1st ftx aggregat nibe ers 10-500

Hur kan det skilja så mycket i effekt på pumpen till att börja med?

Jag skall uppdatera med lite fler siffror när jag får från Nibe.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Är bergvärme ens ett alternativ för oss?
« Svar #25 skrivet: 20 juni 2017, 16:46:56 »
Ja, lite konstigt att en offererar 6kW och en 12, men CTC har kanske ingen klenare modell? Den är dock varvtalsstyrd, så rent tekniskt spelar det väl inte så stor roll att den är lite för stor.
Men, eftersom huset behöver knappt 7kW vid DUT enligt beräkningen så tycker jag det är konstigt att offerera en on/off (IVT'n) på 8kW utan arbetstank. Dessutom med elbatteri i FTX'en...

Den som har offererat Nibe'n verkar inte ha tagit hänsyn alls till era förutsättningar.
« Senast ändrad: 20 juni 2017, 16:48:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!