Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volymtank/UKV  (läst 3066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Volymtank/UKV
« skrivet: 10 maj 2007, 22:37:59 »
Det känns inte som om branschen är riktigt överens om det finns behov av volymtank eller ej.

Min summering av branschen så här långt

Scroll är mindre känsligt för start/stopp jämfört med kolvkompressorer. (har jag blivit itutad och jag tror på det)

IVT rekommenderar volymtank och har rekommenderade min-volymer på radiatorsystemet (ca 10 liter/ kW). Utan volymtank så blir det lätt larm på högt delta på värme sidan, de rekommenderar därför ha en volymtank i bypass inkoppling.

Nibe ger möjligheten, men går lika bra utan volymtank.

Thermia anser att det är onödigt. Argumenten är att dagens pumpar har bättre styrprogram som förhindrar onödigt mÃ¥nga start/stopp. (Det är heller ingen risk för larm pÃ¥ stort temperaturskillnad pÃ¥ värmesidan, dÃ¥ det larmet ej finns  ;))
Även på IVT har de begränsat antal starter per timme och på Nibe går det att styra mängden starter som användare. På Thermia så tror jag inte att en användare kan styra den parametern, utan det har deras utvecklingsavdelning gjort (hur vet jag inte).
Thoréns värmepumpar rekommenderar en volmtank på 500 liter, varför de är en extrem åt andra hållet.

Av allt detta är det svårt att dra en klok slutsats, och jag tror att alla värmepumpar har liknande teknologi och styrning (med smärre variationer), så varför så olika förslag?

Om tillverkarna i sin styrprogramvara försöker minsta mängden start/stopp så blir min slutsats att det är bra att undvika mängden start och stopp på sin anläggning. En större volym på både varmvatten och radiatorkrets borde därför ge färre start/stopp och därmed en längre livslängd på värmepumpen. Eller?

I mitt hus kommer det att finnas cirka 85-90 liter radiatorvatten (rör och radiatorer) på vintern och cirka 20 liter på sommaren (källare) och jag kommer att ha en VP på cirka 12 kW. Det vill säga lite vatten och stor pump. (Jag har även tänkt tanken på hur kan detta stämma och kommer det att fungera att värma huset med en VP med 55 gradigt radiatorvatten; det verkar stämma och jag hoppas att vi ej kommer att frysa på vintern.)

Fråga 1: Kommer det att fungera utan volymtank? Vilken storlek ska det vara på volymtank? De mått jag har snappat upp är cirka 20 liter per kW vilket för mig blir ca 240 liter i radiatorvatten. Alltså en volymtank på minst 200 liter! Synpunkter? Jag har funnit volymtankar på 100 liter och 300 liter, men ingen på 200 liter. Avrunda uppåt till 300 liter?

Hur ska en volymtank kopplas in?

IVT rekommenderar en bypass inkoppling, då det undviker larm på högt delta på värme sidan. Nackdelen är att en cirkulationspump kommer att gå hela tiden för att cirkulera runt radiatorvattnet i huset.

Alternativet är att koppla in den i serie med radiatorkretsen, då blir frågan: I början eller slutet? Om det finns problem med knäppningar måste den ligga först. (Jag har inga knäppningar) Fördelen med att lägga den sist är att det varma vattnet kommer fortare ut till radiatorerna.

FrÃ¥ga 2: Hur ska en volymtank bäst kopplas in? By-pass med högre energiförbrukning för extra cirk-pump, eller som en  2-rörs inkoppling i serie med radiatorerna. Ska den i sÃ¥ fall ligga i början eller i slutet?

Med största sannolikhet så kommer jag att köpa en pump ifrån Nibe eller Thermia varför jag ej är bekymrad över IVTs larm på högt delta vid start av pumpen.

Skulle vara tacksam med kvalificerade råd i denna frågeställning.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Volymtank/UKV
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2007, 07:45:25 »
Det finns en till vinst med volymtank, oavsett hur den kopplas så blir temperaturvariationerna mindre (i alla fall med gradminutersstyrning) vilket rent teoretiskt ger lite bättre COP. Har systemet lite vattenvolym, och att man inte vill ha för många start/stopp, så måste ju VP:n gå en stund varje start vilket leder till att framledningen jobbar upp temperaturen i systemet varje driftcykel vilket ger sämre COP. Har man stor vattenvolym så kan man få kombinationen få start/stopp och jämn framledningstemp, nackdelen är då att systemet kan bli så pass trögt att det får svårt att hänga med vid snabba väderomslag.

Men kopplingen med volymtanken som bypass och extra cirkpump rekommenderar jag endast om man måste strypa radiatorerna med termostater så att flödet över radiatorkretsen varierar. Annars så drar nog en extra cirkpump mer än vad vinsten med jämnare famledningstemp åstadkommer.

Angående fråga 1 så blir min rekommendation 300 liter.

På fråga 2 så finns en aspekt till, pannrummet behöver oftast värmas upp om man byter från en gammal panna, en volymtank i pannrumet funkar lite som en radiator så då är det egentligen ingen förlust att sätta den som första radiator.
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 07:59:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Volymtank/UKV
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2007, 10:12:29 »
Hej
Jag anser att den skall ligga i serie med framledningen på den varma sidan.
Anledningen till att den inte skall sitta på reuren är att där varierar temperaturen mindre och man får mindre nytta av den. Syftet är ju att den skall ackumulera värme och det gör den bäst där temperaturvariationen är som störst.


///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Volymtank/UKV
« Svar #3 skrivet: 11 maj 2007, 10:29:36 »
När man kopplar den som bypass med extra circ pump så låter man ju den första cirkpumpen stanna när pumpen inte gör värme, särskillt mycket extra energi för två cirkpumpar blir det ju inte tal om.

En variant är att ta en 300 literstank med varmvatten slinga och förvärma varmvattnet med radiatorvattnet som är producerat med högre cop. Då får du dessutom högre varmvatten kapacitet.
« Senast ändrad: 11 maj 2007, 10:32:12 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Volymtank/UKV
« Svar #4 skrivet: 11 maj 2007, 17:53:08 »
Med tanke på att du skall köra underhållsvärme på golven sommartid så rekommenderar jag tveklöst 300 liters volymtank, inte mindre.
Jag skulle nog sätta den i serie med framledningen, in i toppen och ut i botten, men när det gäller var man skall ansluta in/utgående ledning verkar det finnas olika uppfattningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymtank/UKV
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2007, 21:11:47 »
Tack för kommentarer

LÃ¥ter som om det är bra för den dagliga driften och för pumpens livslängd. Om nÃ¥gra tusenlappar extra i investering nu gör att Värmepumpen hÃ¥ller i nÃ¥gra Ã¥r till sÃ¥ blir det en bra investering, och dessutom fÃ¥r jag högre verkningsgrad under dessa Ã¥ren. Bara bra!  :)

Vad jag inte kan begripa är varför vissa värmepumpssäljare sÃ¥ ogärna vill sälja en volymtank till mig. De tjänar ju mer pengar pÃ¥ en sÃ¥dan utökning av leveransen, men ändÃ¥ sÃ¥ vill de helst inte. Jag förstÃ¥r inte riktigt!  ;) (Jag har även träffat säljare som säger att det behövs, särskilt IVT-representanter.)

Tidigare har jag varit inställd på en bypass inkoppling, men slutsatsen ifrån forumet är att en serieinkoppling skulle fungera bra och är billigare i drift.

Efter lite letande så har jag funnit följande tank ifrån Borö; TIDA300.
http://www.boroe.com/produkter/default2.htm

Någon som har erfarenhet av den eller drar någon annan slutsats ifrån databladen?
Som jag tolkar informationen så borde den outrustade TIDA300 fungera utmärkt.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Volymtank/UKV
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2007, 10:29:15 »
Du skulle även kunna leta efter en kasserad elberedare på skroten, har du golvbrunn där du ställer upp volymtanken så riskerar du inget även om du skulle ställa upp en gammal beredare som kanske börjar läcka efter något år.
Eventuellt läckage blir inte många liter då ett undertryck rätt snart uppstår i det slutna värmebärarsystemet.
Allt beror bara på hur tight ekonomi du har, räkna med att det är en hel del skit i en gammal beredare så försök skölja ur den innan installation.

Borös acktankar fungerar säker bra, vilken acktank som helst för den delen, leta efter den billigaste du kan hitta är mitt råd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Volymtank/UKV
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2007, 20:42:01 »
Tack för råd

Jag hÃ¥ller pÃ¥ och bygger upp golvet i mitt nya pannrum, just nu ligger golvet 4 cm lägre än golvbrunnen i rummet intill  :o. Oavsett om jag köper nytt eller gammalt sÃ¥ gÃ¥r det nÃ¥gon gÃ¥ng sönder (frÃ¥gan är bara när  ;) och dÃ¥ är det bra om vattnet kan rinna undan.  :)

Ska försöka få tag på ett lämpigt kärl och det känns mest rätt att placera den på framledningen vid VP så att den passerar volymtank innan det varma vattnet når radiatorerna.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!