Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Vad är det för typ av filter som humlor kryper igenom? Vad är det för "Fresh" med dem?

http://www.fresh.se/index.php?show=71721_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p71721/p71721_swe.php

Känns som om det är något knas om det kommer igenom en humla då?

Hmm... Vad sa du att du jobbade?  :)

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Betalade 34000 för ett heru90 med alla don och rör dragning för 1 1/2 år sedan isolerade själv.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Priset på 100 000 var baserat på ett befintligt hus på lite drygt 200m2 fördelat på 2st plan som hade självdragsventilation.

En firma skulle då sätta in ett FTX aggregat på vinden och dra alla ventilationsrör och montera alla från- / tilluftsdon. Efter ROT avdrag har jag för mig att det landade på 85 000 inkl allt. Jag kanske har offerten kvar i pappersinsamligen (jag köpte inte huset i fråga).

Jag utgår från att det är något enklare att få detta gjort i samband med att man bygger nytt. Någonstans läste jag om strax över 60 000 men jag mins inte om det var här eller på byggahus.se.

Själva aggregatet brukar väl ligga kring 25 000 sen tillkommer övrigt material samt arbetskostnad.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Nej, jag känner att den här tråden inte är klar!

Vi verkar vara ganska klara på FTX biten.

Ni får ursäkta men jag har mer frågor om FLM.

Finns det någon som kan säga om:

1. Det finns någon anledning till att välja FLM om man borrat ca 200m i Stockholmstrakten?

2. Kan man ha FXT och FLM? Av enda anledningen att flest prylar vinner?

3. Visst måste man kunna eftermontera FLM om man märket att det inte blev bra? Isåfall ihop med FTX?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag tror inte man kombinerar FTX och FLM.

200m djupt säger inte så mycket om man inte vet hur stor panna du har samt gärna även hur stort energibehov du förväntas ha.

200m ska ju vara safe för 10kw maskin och energibehov uppåt 30mwh, så vitt jag lyckats räkna mig fram till.

För 10 000kr får du 40m extra borrhål typ
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du kan inte kombinera FTX ock FLM.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Citera
Du kan inte kombinera FTX ock FLM.
Varför?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Citera
Du kan inte kombinera FTX ock FLM.
Varför?
De bygger båda på att återvinna värmen ur frånluften, och båda är effektiva nog att återvinna så mycket att det inte blir något kvar till den andre.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Och när uteluften blir såpass varm att du inte återvinner så hemskt många grader längre, kan det ju funka med ett återvinningsagg. på avluften efter FTX:en...
Särskilt de hus som har en pool som värms av VP under sommaren. Då går ju VP mycket även under sommartid och återvinner således värme till brinen...
Att det är en installation som blir svår att räkna hem är en annan sak, men det GÅR att kombinera.
Och som sagt, flest prylar vinner Thumbsup
Funderar själv på det, men de är ju så satans dyra.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och när uteluften blir såpass varm att du inte återvinner så hemskt många grader längre, kan det ju funka med ett återvinningsagg. på avluften efter FTX:en...
Särskilt de hus som har en pool som värms av VP under sommaren. Då går ju VP mycket även under sommartid och återvinner således värme till brinen...
Att det är en installation som blir svår att räkna hem är en annan sak, men det GÅR att kombinera.
Och som sagt, flest prylar vinner Thumbsup
Funderar själv på det, men de är ju så satans dyra.

Att det GÅR i vissa undantagsfall är ju en sak, men i allt som handlar om värmesystem måste det vara ekonomiskt försvarbart kontra bekvämlighet.
Både enkla solpaneler eller en utedel till BV:n ger mer besparing till ungefär likvärdig investering om du har pool.
Möjligen kan utseendet på huset spela roll i dessa fall men du får ju inte ut mer än 1-2kW till brine (samt minskar uttaget ur gratisenergin i hålet) beroende på luftvolym och brinetemp.
Detta ger kanske 100-200W lägre förbrukning på VP så vi pratar om en 2-5kWh besparing/dygn (oräknat fläkt och pump på FLM) om kompressorn går dygnet runt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Då kommer nästa grejer eftersom jag känner att vi inte riktigt är färdiga ännu.

Säg att man köper ett nytt hus av en hustillverkare som bara "ÄR SÃ… FYRKANTIGA MAN KAN BLI"  huvuddunk

De kan inte leverera FTX i sina modulbyggda hus.

Nehej...

Finns det då någon fördel med att investera i en FLM.

Förutsättningarna har inte ändrats:

Stockholmsområdet 1 1/2 eller 2 plan ca 180m2. BBR16. Nibe F1245 med 8 kW och 200m hål i backen.

 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det är ju väldigt klantigt av en husleverantör att inte kunna leverera FTX. Hur fan tänker dom?

Då är du ju tvingad till enbart frånluft med återvinning. Jag gissar att FLM då är bäst för dig. Eller tänker jag fel nu. Vilka andra alternativ har du i så fall?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Tänkte göra lite reklam för Hjältevadshus eller Finndomo som de heter nu... när det gäller FTX... eller men NEJ!


Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Bör man välja FLM om man inte kan ha FTX pga husleverantören?

Eller ska man bara lÃ¥ta den varma luften pysa ut  ;D ... luta sig tillbaka i soffan och glädja sig Ã¥t att man har lagt pengarna pÃ¥ ett djupare hÃ¥l istället?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag känner ju inte till regelverket. Huruvida det är tvingande att ha någon typ av återvinning på frunluften eller inte.

Men mina slantar hade nog landat på ett djupare hål och frikyla.

Återvinning på frånluften kan du ju ta hand om vid ett senare tillfälle, på bästa möjliga sätt, när du vet varför du eventuellt behöver den.

om det nu inte går att ha ftx.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!