Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Om jag fattar rätt så om man tar in luften via friskluftsintag har man väl ca 8 filter utspridda i huset på ett 180m2 hus? Då blir det väl 8 små filtera att göra rent om man har någon slags pollenfilter eller nåt sådant. Har man en FTX så har man ett stort filter att hålla efter?

Är jag ute och cyklar?
 

Du har även långa tilluftskanaler att hålla efter. Samlas det damm och smuts där i den varma luften kan det bli tillväxt. Det samma gäller förstås för frånluftskanaler, skillnaden är att luften i dem hamnar utanför huset. Normalt ska det inte bli smuts i tilluftskanalerna, men om du slarvar med underhåll och filterbyte i själva aggregatet kan det ändå bli så.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 21:23:33 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det finns många bra argument för FTX. Framför allt när man bygger nytt.

Du fÃ¥r en kontrollerad till- och frÃ¥nluft som du har möjlighet att trimma in efter husets behov (balansen mellan över-undertryck) ( i gamla hus kan radon i byggnadsmaterial pÃ¥verka, eller markradon osv). 

Tilluften värms upp av frånluften och du får därmed en lägre uppvärmningskostnad.

Du ökar komforten genom att tilluften håller en högre temperatur än luften utomhus gör.

Vidare tas all tilluft från ett ställe vilket ökar möjligheten att filtrera bort vissa partiklar vilket kan vara bra för astmatiker och pollenallergiker.


Nackdelen är att du måste ha ventilationskanaler för tilluft. I ett F-system räcker det ju med frånluftskanaler.. Och så kostar ju aggregatet att köpa in och installera. Och så får du en löpande underhållskostnad i form av filter och löpande kontroll och underhåll av anläggningen.

Installation i ett hus som helt saknar från- eller tilluftskanaler har jag för mig installationskostnaden ligger på typ 80-100'. Har man ett F eller ännu bättre ett FT system så blir det ju avsevärt mycket billigare.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SÃ¥ om vi ska komma fram till att jag vill kolla 8-10 filter en gÃ¥ng om Ã¥ren istället för ett stort. Finns väl fina pollenfilter i 10 pack ocksÃ¥?  :)

Huset byggs i Stockholmområdet och det är normalt eller liten förekomst av Radon. BBR16. Snart ännu mera besparingar på gång. Man får duscha och dricka vatten på jobbet...

Så skulle man enl vad Ni säger strunta i FTX om man är orolig för mögel mm i varma kanaler som är fuktiga. Installera två extra tillluftsintag. Skulle man mot förmodan tycka att det drar när man sitter i soffan så kan man stänga dessa och fortfarande ha bra tilluft till huset.

FLM kan man strunta i. Borra 50 meter djupare istället. Samma pengar samt mindre saker som drar el eller kräver underhåll = mer tid i soffan.

Installera frikyla, återladda borrhålet med en investering som skulle motsvara FTX:en dvs 80-100 000 kr. FLM kan man ju inte ha i gång med frikylan ändå så då kan man ju inte återladda under den tiden det är som varmtast och skönast.

Då har man 100 000kr på att bygga en skön frikyleanläggning om man bollar med siffror.

180m2 hus ger väl 14kW som måste kylas enl beräkningar från Eveco. Ringde dit. Men borrhålet blir då för djupt (Kina?) men säg att man vill kyla 7kW.

25w per meter hål ger väl då ca 280 meter. 7000/25=280.

Eftersom jag redan räknat med att borra 200meter med FLM och inte vill ha FLM så har jag redan "tjänat in" 200 meters klubben.

Borrar för 20 000kr till till 280 meter. Har alltså då 80 000kr för att köpa fläktkonvektorer och installation.

Framför allt slipper jag en massa skruvande hit och dit, risk för brus och tjut. Servicekostnader och justeringskostnader?


Tänker jag fel?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
bergvärme med djupt borrhål, frikyla och FTX är ju så bra det kan bli

Men om man bestämt inte vill ha FTX så ska man ju inte ha det!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Frågan om det är värt ca 100 000kr för FTX?

Eftersom vi redan har listat ut bästa sättet att återladda borrhålet sommmartid med = FRIKYLA, eller?

Hur lång tid skulle det ta FLM att tjäna in sig självt dvs återladda borrhålet under 9 månader. Inkl service, el drift mm om man har cirk pumpen avslagen (naturligtvis) under sommarmånaderna men kör fläkten i den när man när man kör frikylan. Har man tur tre månader med frikyla.

Jag är för övrigt ganska övertygad om att FLM återladdar borrhålet men frågan är i vilken grad.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Men säg såhär då.

Kan man ha en F1245:a eftersom BBR 16 inte tillåter F1250.

FLM modulen i drift när man inte kör frikylan.

FTX med ett stort fint filter så man inte känner när grannarna eldar i sina luffarkaminer.

Borra 250 meter +

Slappna av och sätta sig framför sin 2 tons tunga finska värmecentral i sten som har ett namn som består av två saker. Det första är ett som man inte vill träffa på om man har åkt Ålandsbåt och köpt förmycket dricka och det andra är ett ord som är en luden frukt som man skär itu och äter med sked som innehåller mycket c-vitamin.

Bara se till att man har köpt en grej för 20 kr till sin golvvärme så den inte stänger av värmen i plattan helt.

När grannarna kommer över så kan man med stolthet visa upp pumprummet och då menar jag inte sovrummet...

Den som har flest grejer när man dör vinner eller?
 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag kan direkt erkänna att jag har 0 koll på bbr16. Jag vet inte om att man inte får installera 1250 och ser inte heller vad det har med FTX att göra.

Det vi vet är att många husleverantörer under många år har rekommenderat F ventilation med FLVP som värmekälla. Det är den billigaste lösningen. Det är säkert något som även leverantören av FLVPn tjänar bra på. Därmed inte sagt att det är bäst för dig som kund. Lika länge har husleverantörer föreslagit krypgrund och efter ett tag till och med billigast möjliga avfuktare som inte ens fungerar på vintern.


När det kommer till ventilation är saken säkert den samma. De rekommendationer du får av en leverantör är kanske inte de som är bäst för dig som kund. Det är alla fall inte min erfarenhet utifrån merparten av de offerter jag själv fått i samband med upphandling av bergvärme.


Har du en vettig värmelösning i botten, såsom en väl dimensionerad bergvärmeanläggning med ett hyfsat borrhål, så tror jag personligen att du och ditt hus kommer bli gladare över en bra ventilationslösning. Att det rent legalt går att ta genvägar inom detta område behöver inte betyda att det är bra. du är villig att gå långt för att få ett så djupt hål som möjligt men vill inte gå så långt vad gäller ventilation. Och i till viss del, när du gör det, så talar du om FLM och möjligheten att återladda hålet eller kunna minska borrdjupet. Risken är kanske att man fokuserar för mycket på en specifik detalj och i ditt fall då kanske borrhålet.

Du ska bygga ett nytt hus och kan av förklarliga skäl inte lägga 200 knyck på varje liten del i huset för då blir det ohyggligt dyrt. Det är självklart. Men här pratar vi inte om sibirisk tundramosaik eller italienska marmorbidéer utan om en vettig ventilationslösning.

Bygger man nytt bör man kunna få med FTX utan en allt för hög extra kostnad jämfört med ett F system med öppet blås mot omvärldens hårda kyla.

I stället för att ha ett F system med FLVP eller FLM så kanske en bra tanke är att ha återvinning på frånluften. Det innebär en större minskning i borrdjupsbehov än en FLM, av allt att döma, samt en större möjlighet för dig att skapa optimala förutsättningar för huset som helhet. Både för er och för framtida ägare.

Jag skulle nöja mig med fulleffektsdimensionering av BV och borra samt FTX och även frikyla på övervåningen. Frikylan hade fått stryka på foten först. Den kan jag komplettera med i framtiden. jag hade inte låtit mig oroas så mycket över behov av att återladda borrhål etc etc.

så hade jag tänkt. Inte värsta värsta, flest prylar vinner, utan jävligt bra lösningar på varje område utan att sväva i väg fullständigt.


Min tanke är då kanske att inte välja dyraste BV pannan och inte dyraste FTX märket. Utan bra och stabila grejer som har fungerat senaste 10 åren på marknaden och se till att dessa har kapacitet att hantera ditt faktiska behov och lite till. Inte borra till kina :)
« Senast ändrad: 04 mars 2011, 01:03:45 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Vilket FTX märke bör man titta lite mer på och vilka bör man undvika?

BBR16 är det som gäller nu. Kolla in boverket. Handlar om inspektion, max installerad effekt och max förbrukning per m2 yta mm. Fina grejer de hittar pÃ¥. 
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4

Jag är för övrigt ganska övertygad om att FLM återladdar borrhålet men frågan är i vilken grad.

Visst, men efter ett par veckor har värmen försvunnit ut i berget utan att lämna några större spår efter sig. Lagra värme i ett borrhål fungerar bara om man tar ut värmen inom några dagar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Roland, ok.

Då ska man köra frikylan på sommaren och när september närmar sig stänga av frikylan. Sedan starta FLM helst samma dag om jag förstår dig rätt.

Jag kan köpa som jag sagt tidigare att den återladdar och om det har blivit ett dåligt hål i backen eller om det är för grunt borrat men säg att man har 200m bra hål. Hur mycket behövs då återladdas?

Kan man verkligen "få igen i kr" motsvarande 50 meter borrhål?

FLM måste väl gå att efterbeställa? Märker man att det inte hjälpte med tex 200 meter måste man väl kunna vända sig till firman man köpt av och säga.. Du... du är nog skyldig mig en FLM eftersom dina produkter inte håller vad de lovar. Istället för att jag måste betala den inledningsvis?

Det känns som installationsfirman och tillverkaren i dethär fallet försöker göra en lite "rädda sin egen rumpa" lösning.

Eller är det så att det har med BBR 16 att göra att man inte får ha för mycket effekt installerad i huset och om man köper då en mindre BV anläggning och sen i princip trimmar den så kommer man runt det hela?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Jag kan köpa som jag sagt tidigare att den återladdar och om det har blivit ett dåligt hål i backen eller om det är för grunt borrat men säg att man har 200m bra hål. Hur mycket behövs då återladdas?

Kan man verkligen "få igen i kr" motsvarande 50 meter borrhål?


Hur många meter borrhål en FLM motsvarar beror på hur husets värmeförluster fördelar sig mellan ventilationsluft och övriga förluster och vilken temperatur på ingående köldbärare man vill ha. Den senare beror på effektuttag per meter, bergets temperatur och effekttäckning. Det finns ingen siffra som gäller för alla fall.

Ett korrekt dimensionerat borrhÃ¥l behöver inte Ã¥terladdas. Om 200 meter är ett bra borrhÃ¥l beror pÃ¥ var i landet huset ligger och pumpens effekt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Ett hus byggt med BBR 16 regler i Stockholm, istället för Sundsvall. 180m2 alltså 90+90. Ingen källare.

Från hemsidan

"I beräkningen nedan har vi räknat på förbrukning av varmvatten vid normalbehov, innetemperatur 21 grader, frånluftsventilation, fyra personer i hushållet samt dusch."

Siffran i tabellen visar kWh/m2/Ã¥r.
                              Malmö        Stockholm     UmeÃ¥
FrÃ¥nluftsvärmepump   37 kWh       42 kWh        58 kWh
Bergvärmepump         30 kWh       33 kWh        49 kWh

Slut från hemsidan.

Vad jag förstår så är det 180x33= ungefär 6000kWh/år totalt.

FLM kostar: ca 12500kr.

Kan man utifrån dethär läsa ut någonting?

Jag vill inte på något sätt säga att jag inte kan tänka mig en FLM och vill inte vara otrevlig utan bara ha lite mer hjälp på traven.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
100 000kr för ett FTX system???!!!!! Sc:,h
Vem betalar det? Och va fan är det för aggregat?
Kolla www.soliduct.se De säljer kompletta system inkl ritning för ca 40 000kr inkl allt.
Det tycker inte jag är farligt.
Och släpper man in -15 gr i ett hål i väggen, som sedan ett lågtempererat golvvärme system ska värma upp, så BLIR det kallras. Även i ett nytt hus. Så är det. Har erfarenhet av båda systemen i samma hus.
Och det blir fler don i taket (det ni kallar tallrikar) men att det låter kan jag inte hålla med om. Visst, mitt i natten när alla sover och alla maskiner stoppat så kan man väl höra lite om man anstränger sig.
Smutsigt blir det inte heller. Jag har ett don som blir lite smutsigt, men det vet jag varför och det ska åtgärdas.
I mitt aggregat sitter det två filter. Ett på varje sida om växlaren. Dessa kostar 380:-/sats direkt från tillverkaren av aggregatet. (Östbergs)
Så självklart är det att rekommendera ett FTX-system före F med återvinning.

Ang. injustering sÃ¥ tog det mig ca 2 timmar att justera in donen till rätt flöde. Det är ju lite meckigt eftersom en justering pÃ¥ ett don pÃ¥verkar alla andra ocksÃ¥. 
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Jag fick pris idag på en höft.

Mek = ca 26000 kr i material.
Östbergs FTX i två våningar ca 60 000 kr i material.


Det var ju inte direkt gratis med att ha kalla ventiler och drag vid fönstren heller. Det kommer ju onekligen leda till att någon skruvar upp tempen på BV pumpen.

Men då har vi kommit fram till att:

FTX:

1. Det är i princip dubbla pengarna upp till FTX i ett nybygge.

2. Det kan susa lite

3. Fler "tallrikar" i taken

4. Bli lite skitigt

5. Två filter istället för en 8-10st.

6. Inskruvningskostnader och service mm.

7. Bättre komfort och man får tillbaka lite återvinning på det man redan har värmt upp. Inte som FLM.

FLM

Här är det inte riktigt klart ännu. Men kvällen är ung  :)

Vänligen kommentera.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Skulle nog säga att frånluftsdonen låter mer än tilluftsdonen faktiskt.
Då har jag ett frånluftsdon mer än tilluft.
Samt att av 100% omsatt luftmängd så står FL för ca 55% och TL för ca 45%.
Angående skitigt är det frågan om hur du menar. Inomhusmiljön är bättre med FTX:en, då det sitter F7 filter i det på både TL och FL.
Det som någon satt i tilluftsventilerna man sätter i väggen, som också går under benämningen filter, kryper ju humlor igenom. Så det blir lite skitigt överlag inne med det systemet.
Runt mina TL-don finns ingen smuts för utom tidigare nämnda problem.

Jag hävdar fortfarande, med erfarenhet av mitt bygge samt "paketen" på Soliducts hemsida, att det går att få loss ett paket för ca 40 000:-

Och ventilation är ganska kul att bygga själv Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!