Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1  (läst 2609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrMackmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« skrivet: 29 januari 2017, 12:39:02 »
Hej.
Jag har en ES AW 12.1 där jag inte får ut någon ström till CP. När jag "knackar" lite lätt på lådan till till kretskortet blinkar det till på CP. Ute delen startar och stannar, så den verkar vara okej, men det lyser en röd diod på inne delens kretskort.
När jag söker på ES AW 12 hittar jag en del om andra märken, kan det vara så att ES AW 12, Invest LVE 06, Foma AW6200, Anslut 6kw är en och samma pump? Isf går det att byta ut inne delens kretskort från någon av dessa (om det går att få tag på), om det inte finns en enkel lösning på problemet?

Mitt hopp ligger hos er på en lösning

Hälsningar

Peter

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2017, 13:50:10 »
Jo, det är i grunden samma Amitime pumpar.

Lättast i ditt fall är att du ber killarna på EnergySave skicka dig ett nytt komplett styrkort till innerdelen, då får du troligtvis även med den senaste programvaran i form av medföljande prom.

http://energysave.se/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=512&lang=sv

Om det är relät till cp:n som gett upp går det ganska lätt att fixa själv också om man har lite vana med elektronik. Om man blir tvungen att köpa tjänsten är det antagligen ungefär samma pris att köpa ett nytt kort.

Om man vill testa om kortet funkar i övrigt, dvs att det är bara cp:ns styr som krånglar så kan man ju tillfälligt köra cp:n med extern strömförsörjning direkt från inkommande strömplint. Observera dock att det är 230V spänning här, om man inte känner sig säker på vad man gör så ska man absolut inte mixtra med det på egen hand.

Jag hade själv i tiderna problem med min egen V5:a, den strömsnåla cp:n drog ibland en väldigt stor startström i förhållande till normalkonsumtionen vilket ledde till att spetsarna på relät svetsade fast. Jag löste det genom ett större mellanrelä som tål stora strömmar, i ditt fall är det knappast frågan om detta.

EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad MrMackmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2017, 14:01:59 »
Har kopplat in CP från extern strömkälla redan för att säkerställa att det inte är den som spökar, den är bara lite drygt 1 år gammal, då den förra mer eller mindre skar ihop.
Om jag visste hur man länkar upp en bild hade jag gjort det, så hade du kanske kunnat peka på vart relät sitter på kortet.
Har skrivit till ES, men inget svar än.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2017, 14:14:36 »
Ser ditt styrkort ut som på bilden jag bifogar?

Reläerna är dom svarta lådorna under Q.C stickern. Baserat på minnesbild (farligt farligt...) så är det mittersta relät som går till cp:n. Det är dock enkelt att verifiera från kretskortet direkt.

Killarna i Allingsås är inte särskilt snabba på att svara på epost, snabbast svar brukar man få genom att ringa dem.

EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad MrMackmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2017, 14:36:13 »
Nä mitt ser inte lika dant ut, men hittade hur man skickar upp en bild :)
Kanske får ligga på lite med telefonen i veckan.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2017, 14:47:42 »
Jo, är nog en tidigare generation det där. Har dock för mig att man åtminstone på AWH 24:an ersatt korten med likadana som på V5:an då styrkortet behövt bytas ut. Bäst och säkrast är nog att fråga kundservicen på ES, dom brukar vara väldigt hjälpsamma bara man så att säga får kontakten etablerad.

Fanns ett styrkort till Invest Living till salu på blocket, såg dock inte heller riktigt ut som ditt kort

https://www.blocket.se/gavleborg/Kretskort_Invest_living_luft_vatten_70529370.htm

Prismässigt tror jag inte heller ett nytt kort från ES är särskilt mycket dyrare och då får du säkert rätt kort på en gång.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad MrMackmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2017, 14:55:04 »
Har du någon teori om vad på kortet som kan vara relät, man kan ju testa att byta ut den, gör ju inget om man misslyckas, den ska ju ändå bytas i annat fall.

Tack för alla snabba svar  tummenupp

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2017, 15:19:48 »
Blir en del gissning nu men själv tror jag att det är så att ditt kort bara har ett relä, dvs för cp:n.

De nyare korten har styrning även för elmotståndet och en eventuell ventilstyrning. Relät på ditt kort finns vad jag kan se även det under den där Q.C. stickern, en ensam plastlåda som sticker upp lite mer från kortet. Under det blå/röd/brun/gula kabelknippet till höger på kortet. Relät bryter fasen, nollan går rakt förbi.

torbjorn_forsman som har mycket mera erfarenhet av den här serien av apparater än jag kunde säkert verifiera om jag har rätt ifall han råkar läsa tråden?
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad MrMackmyra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2017, 15:25:49 »
Tackar så mycket,
Ska se om jag har nÃ¥gon i min bekantskapskrets som har lust att ge sig pÃ¥ detta  :P

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ingen ström till CP i en ES AW 12.1
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2017, 22:35:46 »
Cirkulationspumprelät är troligen av samma sort som reläerna för fläkt, fyrvägsventil och värmekabel i utedelen. Och de brukar ställa till problem - dels för att reläet i sig kanske inte är av allra bästa kvalitet, men i ännu högre grad för att det saknas gnistsläckning över reläkontakten, och drivkretsen för reläspolen är gjord så att relät slår ifrån onödigt långsamt så det kan bli en stående ljusbåge ganska länge vid varje brytning om det vill sig illa. Och då bränns ju kontakterna sönder förr eller senare.
Relät är av standardtyp, det gÃ¥r att hitta motsvarande typer hos de flesta elektronikfirmor (Farnell, Elfa etc). Utomhusdelens relä kan ersättas med Farnell nr 1891690 , om även inomhusdelen har 12 V manöverspänning sÃ¥ bör samma relä kunna användas där. 
Löd fast en 10 mm 275 V varistor (och/eller lämpligt RC-nät) över reläkontakterna som gnistsläckning, så håller det nya relät längre.
Eventuellt kan man också kosta på att ändra inkopplingen av frihjulsdiod vid reläspolen för att få ett mer distinkt frånslag, jag har skrivit i någon tidigare tråd hur man gör det på utomhusdelen men har inte haft tillfälle att kolla i detalj hur inomhusdelens drivsteg är gjort.
När man ändå håller på så är det lämpligt att byta åtminstone fläktrelät i utomhusdelen, och montera gnistsläckare även där. Det blir ofta stora brännhål i kretskortet när utomhusdelens reläer går sönder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!