Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Foma 6200 gÃ¥r inte igÃ¥ng efter Ã¥terinkoppling  (läst 7886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Vid inverterfel kan det löna sig att avsyna det mindre kortet noga. Kolla i synnerhet att det inte är glapp i flatstiftsanslutningarna tilll kompressorn, och att det inte finns tecken på krypströmmar, varmgång, läckande elektrolytkondensatorer, brunna komponenter mm.
Om den stora hybriden under kortet, "H-bryggan" går sönder så brukar två ytmonterade motstånd intill den på översidan av kortet (lågohmiga mätshuntar med anslutningarna på långsidorna) också brinna av.
Jag har två inverterkort med H-bryggefel liggande, har konstaterat att hybriden går att köpa på Aliexpress men inte försökt reparera än.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
släckt släckt blinkar = inverter failure.

Tackar Fritzell, tur att nÃ¥gon är vaken!  tummenupp

Såg nu att ifylld "ring" betydde släckt och inte tänd som jag förutsatte. Det blir till att öppna den igen då.

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Börjar mer och mer förstå att detta ägande är en typ av hobby...

Var ute och tryckte lite pÃ¥ kort och kontakter. Efter det gick jag in och startade pumpen igen och nu minsann varvade den upp och gick pÃ¥ 3:e effektnivÃ¥n (drog bara drygt 3A) MEN gasrören blev ej varma. Efter en stund sÃ¥ stannade den med felkoden kommunikationsfel (pÃ¥ utedelen) istället  :-\

Såg i ett inlägg att kommunikationsfel kunde bero på fasvändning så jag vände på proppen men då fick jag tillbaka tidigare inverterfel...vände proppen igen men återigen inverterfel...go figure.
« Senast ändrad: 03 maj 2016, 19:37:06 av spitfire1969 »

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Foma 6200 går inte igång efter återinkoppling
« Svar #18 skrivet: 11 juni 2016, 22:06:16 »
Om den stora hybriden under kortet, "H-bryggan" går sönder så brukar två ytmonterade motstånd intill den på översidan av kortet (lågohmiga mätshuntar med anslutningarna på långsidorna) också brinna av.

Var ligger dessa motstånd i förhållande till framsidan av ute-delen?

Hur sitter inverterkortet fast? Ser att det sitter ett antal skruvar "under" kortet men de ser ut att hålla H-bryggan...sitter de (inverterkortet och H-bryggan) ihop?

Om man får inverter-fel kan man då utgå från att det är fel på kortet eller kan felet fortfarande vara typ defekt fyrvägsventil eller att gasanslutningarna krånglar?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
De sitter ungefär mitt på kortet, om du står framför utedelen och ser pinnarna till H-bryggehybriden (den är monterad under kortet, så det är fastlödda trådändar som sticker upp på komponentsidan), så sitter motstånden omedelbart till vänster om den vänstra raden med pinnar, har för mig att det är ganska långt bak. Det finns ett par olika varianter av inverterkortet som skiljer litegrann i layouten.

När man tar loss inverterkortet så får man dels lossa fästskruvarna för kortet och dels skruvarna som håller hybriden samt några andra krafthalvledare mot kylflänsen, de senare kommer man åt genom hål i kortet.

Kolla att de stora elektrolytkondensatorerna är urladdade (mät spänning) innan du börjar lossa ledningar eller skruva i utedelen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Foma 6200 går inte igång efter återinkoppling
« Svar #20 skrivet: 14 juni 2016, 22:01:07 »
Tack för infon Torbjörn!  :)

Skall ut och mäta så fort som möjligt.

Utloggad ak84

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Foma 6200 går inte igång efter återinkoppling
« Svar #21 skrivet: 16 juni 2016, 15:26:33 »
Lånar tråden, Har fått foma aw6200 som jag har kopplat in till poolen. Jag fick igång värmepumpen i ungefär en timme innan kretskortet till inverten la av, är det någon som vet vart man kan få tag i dessa kretskort?

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Foma 6200 går inte igång efter återinkoppling
« Svar #22 skrivet: 02 december 2018, 21:18:30 »
Det tog ett tag att mäta kortet...  ::)

Hur som helst jag tog ur inverterkortet och lödde om det som inte var ytmoterat. Detta hjälpte dock inte utan felet kvarstod. Inte heller hjälpte det med att byta 4-vägs ventilen.

Nu har jag dock bytt all elektronik med ett kit från Jula och nu så går pumpen igång samt rören blir lite ljumma. Strömförbrukningen är dock bara runt 2.5 A på 3:e strecket och den stänger av sig efter typ 15 min med felkod F3 (Current or Voltage detector failure, osäker på om det är rätt tolkning då jag inte har full koll på mjukvaruversion). Misstänker att det eventuellt kan vara dåligt med gas i den nu så det blir till att få hit någon som kollar nivån.

Jag har sett i den superlånga tråden att det skall var typ 0,9 kg i den så med mitt 7 m kit så borde det vara 1 kg men Fritzell skriver att det skall vara 1,2...någon som har en idé?
« Senast ändrad: 02 december 2018, 21:53:46 av spitfire1969 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!