Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin? [Löst]  (läst 8805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har just startat upp min LVVP från Jula, detta händer:

- Fläkten på uteenheten går igång och varvar upp under några minuter.
- Det smala röret till inne-enheten blir varmt, det grövre mindre varmt.
- Cirkulationspumpen är mycket tyst (lägger örat mot för att höra) men ger lite ljud som om den försöker varva upp och siffror visas på displayen, värden mellan 19 - 30 blinkar förbi.
- Efter en stund börjar pilen på cirkulationspumpens ratt blinka och pumpen blir helt tyst.
- Efter ytterligare en stund börjar ute-enheten varva ner.
- Felmeddelande F6 visas, anger "överhettning", "kontrollera vattenflöde" eller "ställ ner börtemperaturen".
- Enheten stannar och startar efter några minuter om proceduren igen.


Hittar ingen manual på pumpen som är en HALM Hep plus 15-6.0 E 130.

Har kontrollerat vattenflödet manuellt och hela värmepumpens innedel fylls med vatten från inlopp till utlopp. Blåser jag röret till i inloppet kommer det vatten i utloppet.

Vad kan vara fel tror ni ?

« Senast ändrad: 15 december 2015, 19:00:27 av Johnjohn22 »
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Blir något av vattenrören till inomhusdelen varmt?

Om du tar loss cirkulationspumpen och kör den lös med båda röranslutningarna nersänkta i en balja med vatten, går den bra då?

Jag skulle gissa pÃ¥ att det ändÃ¥ är ett stopp nÃ¥gonstans i vattenkretsen. Dock svÃ¥rt att säga var i installationen det skulle kunna befinna sig. En annan möjlighet är om det samlar sig luft i cirkulationspumpen.  PÃ¥ de äldre Anslut / Foma L/V-värmepumparna rekommenderades att montera inomhusdelen upp och ned för att underlätta luftning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innedelen sitter ca 1m under tanken som står på övervåningen. Kan det ha betydelse att cp måste pumpa "uppåt"?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
Standardåtgärd för trilskande cirkpumpar:
Stäng av strömmen till pumpen. Lossa skruven mitt på bakgaveln. Det kommer nog lite vatten. Innanför ser man axeländen med en skruvskåra i. Med en mejsel, vrid axeln medurs. Sätt tillbaka skruven och slå på strömmen igen
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Innedelen sitter ca 1m under tanken som står på övervåningen. Kan det ha betydelse att cp måste pumpa "uppåt"?

Borde inte ha det. Alla delar av värmesystemet är ju kommunicerande kärl, så tryckskillnaderna pga "fallhöjd" tar ut varandra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är inte stopp i vattenledningarna, har haft allt loss och det har både blåsts och runnit i bägge riktningarna.

CP går inte igång. Lossade på centrumtappen bakifrån men innanför fanns bara ett runt hål, inget spår att skruva på...?

Displayen visar nog aktuell effekt, den går uppåt till 32(förmodligen W) och då blinkar pilen till och effekten sjunker till 15W för att sedan rampa upp till ca 32W igen, så gör den ett 20 tal gånger för att sedan sluta försöka och blinkar konstant.

Vad attans göra...?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin?
« Svar #6 skrivet: 14 december 2015, 21:28:17 »
Hej,
Har just startat upp min LVVP från Jula, detta händer:

- Fläkten på uteenheten går igång och varvar upp under några minuter.
- Det smala röret till inne-enheten blir varmt, det grövre mindre varmt.
- Cirkulationspumpen är mycket tyst (lägger örat mot för att höra) men ger lite ljud som om den försöker varva upp och siffror visas på displayen, värden mellan 19 - 30 blinkar förbi.
- Efter en stund börjar pilen på cirkulationspumpens ratt blinka och pumpen blir helt tyst.
- Efter ytterligare en stund börjar ute-enheten varva ner.
- Felmeddelande F6 visas, anger "överhettning", "kontrollera vattenflöde" eller "ställ ner börtemperaturen".
- Enheten stannar och startar efter några minuter om proceduren igen.


Hittar ingen manual på pumpen som är en HALM Hep plus 15-6.0 E 130.

Har kontrollerat vattenflödet manuellt och hela värmepumpens innedel fylls med vatten från inlopp till utlopp. Blåser jag röret till i inloppet kommer det vatten i utloppet.

Vad kan vara fel tror ni ?

Tror också som torbjorn_forsman att det är nåt eller nånting som stänger kretsen alternativt luftlås av nåt slag som inte kommer bort. Har samma typ av cirkulationspump på ES:n och den varvar upp så att displayen indikerar 50W förbrukad effekt när man har effektreglaget i botten så att säga. Går från 0-50 på typ under 5 sek från start. Om du sätter örat mot pumpen så bör du höra att den snurrar ifall den då inte kärvat fast som sagt.

Åtminstone ES:n har ingen återkoppling från cirkpumpen så styret vet inte om pumpen/vätskan snurrar eller inte utan bryter sen i nåt skede pga hög temp i värmeväxlaren om vattnet inte cirkulerar. Om cirkpumpen i sig har nån diagnostik som känner av läget och ifall den eventuellt fastnat eller så lämnar jag osagt. Kan ju vara att cp:n i sig känner av att den kärvat fast och därmed kör ner sig så att säga.

Som en parentes kan man notera att vi för min cirkpump uppmätte tidvis väldigt höga startströmmar, pumpen  drog startspikar pÃ¥ upp till 22A vilket ledde till problem med relet pÃ¥ styrkortet, spetsarna tenderade att svetsa fast. Ingen annan som rapporterat detta problem dock sÃ¥ kanske min cp var felaktig pÃ¥ nÃ¥t vis. Kom runt problemet genom att installera ett mellanrelä typ kontaktor med rejäla spetsar dimensionerade för 25A.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin?
« Svar #7 skrivet: 14 december 2015, 21:40:35 »
Länk till manual för cp. Har inte hunnit kolla om det finns nåt matnyttigt där men kan väl vara en början för att ringa in problemet.

http://www.halm.info/UserFiles/File/Download_Pumpen/2014/Betriebsanleitugen/Halm%20Betriebsanleitung%20EU/Halm%20Betriebsanleitung_EU.pdf
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8

Här är det matnyttiga på sidan 22. Eventuellt finns det ingen skruvskåra utan man använder friktion mellan mejseln och ett hål i axeln.

Rotor/shaft blocked, digital: red LED flashes
• Isolate the pump from the power supply.
• Remove the vent screw (see p. 19).
• Turn the shaft clockwise using a screwdriver (4 mm).
• Screw in the vent screw.
• Switch on the pump
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, hittade det också. Försökte med en 13cm lång 4mm skruvmejsel som gick in ända i botten utan slut, vred runt utan motstånd.

Med en grövre mejsel kom jag in en bit förbi gängorna på tätskruven men kände inget spår men någon form av kant gav spjärn, dock satt det stenhårt, gick inte att vrida.

Så om det inte är så att man måste ha en 4mm (!) som är superlång så verkar axeln sitta helt fast.

Fn va sur jag blir...😡

Men tack för svaren så här långt.
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man tar bort hela pumpen, kan man se skovlarna och vrida på dem från ingångsrören då?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin?
« Svar #11 skrivet: 15 december 2015, 09:09:18 »
Det går normalt att skruva isär och ta bort drivmotordelen från själva pumphuset. (Stäng av vattnet på båda sidor av pumpen först). Då kan man inspektera skovelhjulet och känna att det kan snurra som det ska. När man sedan skruvar ihop det igen gäller det att skruva lagom hårt så inte skovelhjulet nyper fast i pumphuset någonstans (låter lite grann illa om det skaver mot pumphuset).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, efter samtal med Jula i morse så var det också deras rekommendation. Demontera pumpen och få loss axeln, säkert den som kärvar.

Vi får se...
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin?
« Svar #13 skrivet: 15 december 2015, 18:51:49 »
...man kan knacka med en gummiklubba innan man demonterar......för att testa om det släpper...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag haft loss pumpen. Fick lossa på pumphuset för att kunna ta tag i skovelhjulet. Det satt fast ordentligt men ett fast grepp med handen så lossade den.

Nu är pumpen igång och jag hoppas kunna lägga "den trilskandes cirkulationspumpen" till handlingarna.


Tack för alla svar, gjorde att jag klarade biffen !!!
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

Coldice

  • Gäst
Coldice
SV: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin? [Löst]
« Svar #15 skrivet: 17 december 2015, 15:46:39 »
Hade samma problem! Pumpen hade kärvat ihop. Ut med skruven och in med en mejsel så klara jag få loss hjulet.

Utloggad coldice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Johnjohn22: du har PM!

JohanNorrland

  • Gäst
JohanNorrland
SV: Anslut LuftVatten 6+3kW - Cirkulationspump startar ej i ny maskin? [Löst]
« Svar #17 skrivet: 11 december 2016, 18:10:44 »
Den här tråden var till enorm hjälp!

Mer om mitt problem längre ned, men först:
Tvärtemot vad många skriver så tycker jag att Julas pumpar är otroligt bra och prisvärda, förutsatt att man kan göra installationen eller iallafall största delen av den själv.
Jag är inne på min femte Jula-pump i olika verkstäder och hus. Dessutom har jag hjälpt släkt och vänner och överlag har jag/de varit nöjd.
Undantaget var två stycken billiga pumpar (4000kr/st) som jag monterade i min verkstad i Västerbotten. De fungerade bra men eftersom de saknade separat värmeslinga för det utvändiga höljet så isade de igen vid kraftigt snöfall. Men i övrigt gjorde de sitt jobb.

Men nu till luft/vatten pumpen på 6+3kW.
Vill först avfärda de som säger att dessa är skräp. Priset är lågt men inte så mycket lägre än kända märken, den stora skillnaden/fördelen är att de kan installeras utan att fyllas, alltså av en vanlig händig person. Det spar mycket pengar! Fick en offert på samma storlek på pump (Thermia) av en firma jag har stort förtroende för. De ville ha närmare 100000kr efter rot.
Min pump kostade 15000 på kampanj, resten löste jag själv.
Komponenterna i Jula-pumpen är kända märken. Panasonic kompressor (samma som flera kända märken), tysktillverkad cirkulationspump m.m.
Utomhusdelen är samma på denna luft/vatten som på deras tidigare "anslut nordenpump", somjag provkört 2st i 5 respektive 4år utan problem.

Men även solen har sina fläckar.
Jag köpte min luft/vatten-pump för ca 3år sedan men av olika anledningar är det först nu jag haft möjlighet att ansluta den.
Om jag hade mindre självkontroll så skulle det nog ha behövt renoveras ordentligt i pannrummet nu, jag blev som gubben i SOS-sällskapsresan som står och rycker i en utombordare.

Sen hittade jag den här trÃ¥den!😀
Att en tysk kvalitetspump ska kärva fast innan den ens varit i kontakt med vatten känns orimligt!
Så var dock fallet. Monterade löst och "snurrade lös" skovelhjulet och nu fungerar allt perfekt!
Tydligen kan dessa fastna av att bara ligga, trots att de är nya. Jag kommer ta som vana att provsnurra alla pumpar innan jag fyller med vatten om jag någonsin gör detta igen.

Återigen tack till denna tråd! (Nu är vi två som haftsamma problem så den tredje som läser detta kanske kollar pumpen direkt)

Vill också avliva myten om vad som är olagligt att göra själv.
Det är inte mer olagligt att skruva fast eller ifrån en Jula-pump än att byta motor i en bil med AC.
Det olagliga är att fylla/köpa köldmedium om man inte är montör.
Vad däremot många (främst försäljare av pumpar) använder som argument är att de flesta luftvärmepumpar ska anslutas elektriskt mellan ute och innedel samt ibland läggas in direkt i en dosa på väggen.
Detta är olagligt om man inte är behörig elektriker eller har en sådan som kontrollerar.
På jula-pumparna är det dock snabbkontakter och stickpropp som gäller.
Jag har fått detta bekräftat från flera olika håll, även installatörer.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tyvärr är alla ingrepp i kylkretsen olagliga om man inte är certifierade - Även om det är snabbkopplingar.
Det är bekräftat av Naturvårdsverket som borde veta...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Johnjohn22

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
3 år senare...

Samma felmeddelande igen F6. Kollar pumpen och flödet och det är ok.

Vad kan felet nu vara tro om flödet är ok?
120 kvm timrat trähus med moderna radiatorer.
Mitsubishi Geodan 11kw
Gammalt kökspannesystem med 300l acctank finns kvar och kan köras paralellt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!