Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt deltaT DÃ¥lig cirkulation  (läst 5635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anjin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högt deltaT Dålig cirkulation
« skrivet: 29 oktober 2015, 16:35:26 »
Hej
Jag har en värmepump från Varmitek som är ca 10 år gammal. När pumpen var ny hade jag ett deltaT mellan in och utgående värmebärare på ca 12 grader när båda kompressorerna gick. Pumpen är på 24kW. Redan det var egentligen för mycket. Tillverkaren rekommenderar delta T på 7 grader. Men nu har deltaT ökat till 28 grader. Jag har rensat filter, spolat värmeväxlaren baklänges och bytt cirkulationspump men inget hjälper.

Jag har också mätt deltaT när jag kör med en pump (12kW) och bara gör varmvatten. Då blir deltaT 18 grader vilket borde motsvara ett flöde på ca 10 l/minut om jag räknat rätt. Jag bröt sen upp slingan och kopplad in vanligt kranvatten med en trädgårdslang och spolade igenom värmepump, varmvattenberedare och allt annat för att se om det verkade vara stopp någonstans. Då fick jag ett flöde på ca 20 l/minut. Om jag mätte direkt från slangen var flödet ca 25 l/minut. Så jag tycker inte det verkar som det skulle vara stopp någonstans.

Jag har haft en rörmockare här som säger att expansionskärlet är för litet men det kan väl inte påverka cirkulationen?

Finns det någon som har något tips på vad som kan vara fel?

mvh Daniel   

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2015, 16:40:07 »
Finns det flexibla slangar (ståltrådsomspunna gummislangar) i pumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2015, 17:08:00 »
Om kompressorerna ger det dom ska så har du knappt 25% av det flöde du behöver för ett delta T på 7 grader.
Hur ser systemet ut? Nu kan det vara flexslangarna som satt igen, om du har några, men redan när du köpte pumpen var flödet för lågt.
Hur är systemet dimensionerat?
Är det ett- eller tvårörs?
Vad satt det för värmepanna där tidigare? Vilka systemtemperaturer körde den med (80/60) (60/40) ...
När är huset byggt?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Anjin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2015, 23:09:39 »
Det är flexibla slangar både på värmebärare och köldbärare i värmepumpen. Huset är på 400 kvadratmeter och byggt på slutet av 1800 talet. Jag har insett att det antagligen finns för få radiatorer i huset och har kompletterat med totalt 5 stycken radiatorer och två mindre golvvärmeslingor på vardera ca 10m2 sen vi flyttade in. Men det har inte påverkat flödet. Åtminstone inte positivt vad jag har märkt. När jag köpte huset så fanns det två stycken 12kW Termia värmepumpar från 1983. Innan dessa fans det en kulvert till ett stort Sanatorium som körde med oljeeldning. Ingen aning vad det var för temperatur. När den ena av Termiapumparna gick sönder så köpte vi en Varmitek TBR 24 och hade en installatör som kopplade in den. Cirkulationspumpen är på 10 bar. Och går på högsta hastighet. Huset är två våning och pumpen står i källaren. Så det är nog nästan 10 meter från högsta till lägsta punkt i systemet. Det är ett tvårörssystem.

Jag misstänkte själv att det var stopp i värmeväxlaren. Fyllde därför denna med varmt vatten och kylarrengöring och lät stÃ¥ i ca 5 timmar. Spolade sedan baklänges genom värmeväxlaren med vanligt kranvatten. Kom ut svart pulver ca 1-2 dl och nÃ¥gra lite större bitar 1-2 cm2 ca 1 mm tjocka och lite böjda i nÃ¥got nÃ¥got hÃ¥rt material. Men efter att ha spolat ett tag sÃ¥ kom det inte ut nÃ¥got mer. Och jag tyckte det var ett bra flöde. Jag provade sen att koppla in kranvatten pÃ¥ andra sidan om värmeväxlaren och köra genom värmeväxlare, avstängd cirkulationspump och varmvattenberedare och fyllde dÃ¥ en 20-liters hink pÃ¥ ca en minut. Och när jag provade att fylla hinken direkt frÃ¥n slangen sÃ¥  tog det nästan lika lÃ¥ng tid sÃ¥ jag tycker det kan inte vara speciellt mycket stopp.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2015, 21:32:26 »
Höjden mellan högsta punkten i systemet och manometern visar vilket endast vilket statiskt tryck som du behöver ha i ditt system. Alltså det tryck manometern bör visa när cirkulationspumpen står still. (Detta förutsatt att det är ett slutet system)
Man brukar rekommendera 0,1 Bar för varje meter i höjd plus 0,5 Bar. I ditt fall 1,5 Bar.

Din cirkulationspump är dimensionerad för att tåla ett högsta tryck på 10 Bar, men det differenstryck (alltså tryckskillnaden mellan in och utlopp på pumpen) som pumpen orkar med ligger i storlekordningen några tiondels Bar.
Att du får ett okej flöde när du kör med vattenslangen behöver inte betyda att det inte är förträngningar då trycket från slangen är betydligt högre.

Har du spolat igenom radiatorsystemet också?

Att du inte har märkt någon större skillnad med fler radiatorer hänger ihop med att flödet är för lågt. Följande formel visar sambandet.
Effekten = Flödet * konstant * :dt:
Konstanten är värmekacitiviteten för vatten * densisteten

Eftersom att värmepumpen ger konstant effekt när kompressorn gÃ¥r kan vi se att om flödet är lÃ¥gt mÃ¥ste temperaturskillnaden :dt: vara hög, precis som i ditt fall. Att inte :dt: sjönk dÃ¥ du kopplade in fler radiatorer innebär att det som orsakar ett lÃ¥gt flöde sitter nÃ¥gonstans mellan de nya radiatorerna, och cirkulationspumpen. Allt sÃ¥nt här felsökande är naturligtvis enklare pÃ¥ plats sÃ¥ jag ber att fÃ¥ bli ursäktad om jag missar nÃ¥gon möjlighet här  :)
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Anjin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2015, 16:21:22 »
Tack för all hjälp. Lär mig en hel del nytt från ditt svar ugge. Bland annat bra att få reda på att det kan vara stopp fast det gick att få flöde med kranvatten. Jag trodde pumptrycket var större än kranvattentrycket.

Några av de nya radiatorerna sitter inkopplade på en ny egen slinga nära med värmepumpen. Jag har svårt att tro att stoppet finns på radiatorslingan.Cirkulationen är ju dessutom dålig även när jag gör varmvatten. Det finns fyra ställen som misstänker eftersom dessa är inkopplade både när jag gör varmvatten och radiatorvatten. Värmeväxlaren i vp, cirkulationspumpen, en backventil och en schunt (tror jag det är) som ställer om mellan varmvatten och radiatorvatten.

Backventilen har jag skruvat loss och jag tycker den verkar ok.

Värmeväxlaren har jag spolat baklänges med kranvatten. Men det räcker kanske inte? Känns som det kanske är troligast att felet ligger här, Det fanns ju nÃ¥gra 1 -  2 cm2 och 1mm tjocka flagor som kom ut när jag spolade. Sitter kanske kvar fler flagor. NÃ¥got tips pÃ¥ hur man rensar värmeväxlaren?

Kan man testa cp på något sätt? I mitt system sitter cp och sen expansionskärl med en tryckmätare och sen en ventil innan radiatorerna. Jag provade att stänga den ventilen när cp var igång och då ökade trycket med 0,05 Bar. Borde de det inte öka mer? Om ventilen till radiatorsystemet är öppen och jag stänger av eller på cp så märker jag ingen skillnad alls på trycket.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2015, 21:23:34 »
en schunt (tror jag det är) som ställer om mellan varmvatten och radiatorvatten.
Det är en växelventil, och har till skillnad från en shuntventil endast två lägen, antingen öppen mot A Porten eller B porten.

Jag såg nu att Roland inte nämnde något kring flex-slangarna i sitt inlägg. Det har pratats mycket på forumet om dessa flexslangar att de åldras och sväller invändigt. Om det är gummit som ger med sig. De flagor som kom ut, ut var de magnetiska? eller kan det vara förhårdnat gummi? Är slangarna flexibla eller krasar det i dom?

Hur mycket trycket bör stiga när du stänger ventilen beror på hur hårt pumpen går med ventilen öppen. Om din pump redan kör allt vad den orkar med igensatt system så blir inte tryckökningen speciellt stor. Pumpen orkar helt enkelt inte höja trycket mer.

Vad är beteckningen på pumpen? När du väl fått ordning på det som orsakar problem nu så är det intressant att se över om din pump orkar med ditt system. Det kan vara så att ditt system är dimensionerat för 80/60 vid dimensionerande utetemperatur, alltså med 20 graders deltaT och när du nu vill ha 7 grader kommer flödet att behöva öka med 186% (för att kunna avge samma effekt), vilket medför att tryckförlusterna ökar med en faktor 8. Värmesystem är normalt ordentligt överdimensionerade, men inte 8 gånger.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2015, 21:35:13 »
Jag misstänkte själv att det var stopp i värmeväxlaren. Fyllde därför denna med varmt vatten och kylarrengöring och lät stå i ca 5 timmar. Spolade sedan baklänges genom värmeväxlaren med vanligt kranvatten. Kom ut svart pulver ca 1-2 dl och några lite större bitar 1-2 cm2 ca 1 mm tjocka och lite böjda i något något hårt material.
Jag undrar om inte de större bitarna är gummi från flexslangarna. Som Ugge skriver har det förekommit att gummit i slangarna har svällt och mer eller mindre stoppat flödet. Lossa slangarna och undersök hur de ser ut invändigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2015, 21:44:27 »
Jag misstänker också flexslangarna.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Anjin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2015, 22:42:53 »
Jag tycker flexslangarna verkar vara flexibla. De verkar inte heller ha svällt invändigt. Flagorna var magnetiska. Flagorna var lite böjda. Väldigt svårt att bedöma men jag gissar på en radie på 50-150mm.

Cirkulationspumpen heter A4 32-11U Perfecta. 1x230V/50Hz.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #10 skrivet: 01 november 2015, 18:40:24 »
Att flagorna var magnetiska talar mot gummit men att slangarna verkar vara flexibla säger inget om hur de ser ut inuti.

Undrar om det kan ha fastnat flagor i pumphjulet, det är inte stort genomlopp i kanalerna där. Men dÃ¥ blir frÃ¥gan hur de skulle ha kunnat komma dit. Det finns ju ett filter före pumpen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #11 skrivet: 01 november 2015, 21:42:44 »
Har du lossat och tittat inuti flexslangarna?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Anjin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #12 skrivet: 02 november 2015, 09:03:35 »
Det enda filter jag har sitter före värmepumpen så om det lossnat flagor från flexslangen så kan det ha kommit till CP. CP har jag inte kollat i så det låter som ett bra tips. Skall göra det. Men jag vet att jag kört helt utan filter i perioder också (när jag inte hittat något skräp i filtret och flödet varit dåligt så har jag tagit bort filtret). Dumt nog kan det till och med vara så att jag missat att sätta tillbaka filtret när jag kopplat i nya begagnade radiatorer. Både gjutjärns och sektionsradiatorer. Så det var kanske då jag ställde till det.

Flexslangarna har jag lossat längst upp där de lämnar pumpen. Och när jag tittar ner i dem och känner med fingret så kan jag inte upptäcka något fel.

Om det fastnat flagor inne i värmeväxlaren (vilket jag tycker verkar troligast, flagorna kan ju ha kommit antingen från flexslangen eller de nya begagnade "radiatorerna", kanske troligast från radiatorerna eftersom de var magnetiska) går det i så fall att få ut flagorna på något sätt. Jag har provat att spola baklänges med kranvatten vilket inte har hjälpt.

Utloggad Anjin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #13 skrivet: 02 november 2015, 09:13:16 »
Om jag följer slingan för värmebäraren och börjar med cirkulationspumpen så sitter växelventilen som bestämmer om pumpen skall göra varmvatten eller radiatorvatten som nummer två. Efter det på radiatorslingan så sitter en gammal elkasett 15kW och sen ett expansionskärl (för litet) och sen går det ut i olika slingor i huset. När det kommer tillbaka så sitter det först ett filter (ett cylinderformat nätfilter) och sen ansluter slingar från varmvattenberedarna och sedan en backventil innan det går in i värmepumpen.

Ute i huset har jag 30 radiatorer (panel, plåtsektions och gjutjärnssektions) och två golvvärmeslingor.

Varmvattenberedare är två stycken 250 liters som hörde till de två ursprungliga 12kW värmepumparna från Termia som nu är bortkopplade.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Högt deltaT Dålig cirkulation
« Svar #14 skrivet: 03 november 2015, 12:53:38 »
Är det problem med deltaT även när pumpen gör varmvatten?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!