Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn/ingen värme  (läst 1100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Halland

  • Gäst
Halland
Ojämn/ingen värme
« skrivet: 04 januari 2020, 14:48:36 »
Hej,

har en IVT Optima 600 med ett antal Ã¥r pÃ¥ nacken. Har tidigare haft för varmt i huset, och har försökt fÃ¥ ner temperaturen genom att sänka värmekurvan. I höstas gick cirkulationspumpen sönder och den byttes. Nu har jag problem med att systemet arbetar ojämnt. Jag har bara mätt innetemperaturen (fjärravläst) och känt pÃ¥ elementen. Min uppfattning är att systemet stänger ner (dvs inte pumpar ut nÃ¥got varmvatten halva dygnet) och pumpar värme andra halvan. Resultatet blir en väldigt ojämn temperatur och jag är orolig för om det blir minusgrader ute. Kan det ha nÃ¥gonting med cirkulationspumpen att göra? Jag vet att expansionskärlet är en svag del i systemet, men eftersom det fungerar som det ska halva dygnet sÃ¥ vet jag inte. Utetemperaturen har legat mellan -2 och 7 grader. Var ska jag börja leta? 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn/ingen värme
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2020, 16:02:39 »
Kollade ni upp slangarna,  pÃ¥ IVT och andra lte äldre maskiner sÃ¥ sätts dom i bland igen, det brukar även hända när man rotar bland rören, sÃ¥som pumpbyte, kolla även om du har nattsänkning inkopplad, ingen sÃ¥dan ska det vara, är ett otyg för komforten

Halland

  • Gäst
Halland
SV: Ojämn/ingen värme
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2020, 16:20:04 »
Hej,
Har ingen nattsänkning. Har inte kollat slangarna, men om de varit igensatta borde den väl betett sig likadant hela tiden och inte med regelbundet intervall?
Det är en stuga som vi inte bor i (ska åka dit på måndag och vill vara så förberedd som möjligt)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn/ingen värme
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2020, 16:57:06 »
Sitter pumpen rätt väg.lite lÃ¥ngsökt kanske, vilken fart är det pÃ¥ C-pumpen,  kolla även om givarna sitter som dom ska, pÃ¥ kväll/natt sÃ¥ blir det lite kyligare sÃ¥ kompressorn gÃ¥r liiite hÃ¥rdare,kan vara en givare som brÃ¥kar vid olika temperaturer

Halland

  • Gäst
Halland
SV: Ojämn/ingen värme
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2020, 18:44:38 »
Känner att jag är på väldigt osäkert område. Misstänker själv att det kan vara givarna. Vet inte heller om kompressorn har tagit stryk när pumpen bråkade. Hur kan jag testa givarna? Jag har bara en temperaturgivare utomhus.

Halland

  • Gäst
Halland
SV: Ojämn/ingen värme
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2020, 09:41:52 »
Kan uppdatera med information. I natt föll kvicksilvret till under nollan. DÃ¥ har värmen hÃ¥llit sig stabil pÃ¥ den nivÃ¥ som jag vill ha, dvs den har inte studsat upp och ner som tidigare. Känns som problemet ligger i temperaturspannet mellan 2 och 8 grader (har inte varit varmare och dÃ¥ pÃ¥verkar utetemperaturen mer ocksÃ¥).  Känns som om det mekaniska fungerar. Har ingen aning om den ger eltillskott, men har ingen indikation pÃ¥ det heller. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!