Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 12FR-N okt 08 fungerar ej bra  (läst 2473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad burrie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
12FR-N okt 08 fungerar ej bra
« skrivet: 04 januari 2009, 20:28:33 »
Hej min första post här måste first ber om ursäkt för min inte perfekta svenska är från Holland men halv Svensk nu fortiden. ???

Nu min situation har i Oktober köpt en 12FR-N och har varit nöijt  sÃ¥ länge det var plusgraden men har blivit mindre och mindre när temperaturen sjönk.
Rund innerdelen för jag knappt 18gr och det har varit så sen det blev några minusgrader ute.
Sen är det avisning flera gånger per timmar och då kommer det in luft som bara är 12 gr.
När den går på då blåser den i några minuten ,5 kanske sen är det av igen och utblåsstemp är nu som högst 28gr vid -15gr ute när det var -5 ute som högst 35gr utblåsstemp.
Jag är eller var en total rookie gällande VP men har sista dagarna läst mycket på forumet och har läst om liknande problem.
Har provat lite med kyl läge som jag läste här men märker inget skillnad.
Vi bor i en enplansvilla från 115m2 och innerdelen plaserat i mitten av huset.
När den funkade bra hade jag stå den på 23-24 graden och då värmdes hela huset lätt,rund 20gr längst ut i huset.
Nu ska jag ringa for service imorgon men hade några funderingar innan jag pratar med dom.

När det är tex. -15gr ute hur mycket värme kan man då få ut ?
Det måste vara möjligt med 24 gr eller ?
I fläktrummet finns massa is som inte går bort är det vanligt?
I alla fall tak for en bra forum och för svaren som kommer?

MVH Ray

Utloggad burrie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: 12FR-N okt 08 fungerar ej bra
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2009, 18:31:08 »
Hej nu fick den service och givare byttes och gas blev pÃ¥ fylld och dÃ¥ upptäcktes en läcka som troligen var orsaken frÃ¥n problemen nu fungera den äntligen som den ska utblÃ¥stemp  innan var max 30gr nu  52gr !!

Men nu upptäcktes jag en märkligt sak det kommer in kall luft när den afvrostas ute ,termometer tapet pÃ¥ innedelen  ger  -10gr(inomhus)och nu är det inte ens minus graden ute det var konstigt.
Nån som vet vad det är ?
« Senast ändrad: 10 januari 2009, 18:52:45 av burrie »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 12FR-N okt 08 fungerar ej bra
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2009, 18:48:21 »
Hej nu fick den service och givare byttes och gas blev pÃ¥ fylld men sen upptäcktes en läcka som fixades och som var troligen orsaken frÃ¥n problemen nu fungera den äntligen som den ska utblÃ¥stemp  innan var max 30gr nu  52gr !!

Men nu upptäcktes jag en märkligt sak det kommer in kall luft när den afvrostas ute ,termometer tapet pÃ¥ innedelen  ger  -10gr(inomhus)och nu är det inte ens minus graden ute det var konstigt.
Nån som vet vad det är ?

 det blir kallras när den avfrostar lika pÃ¥ alla pumpar
 men fläkten stannar under avfrostningen
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!