Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?  (läst 648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RichardSoldan

  • Gäst
RichardSoldan
Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« skrivet: 19 november 2023, 15:20:38 »
Jag funderar på om jag sparar pengar på att komplettera nuvarande FLVP Nibe F370 med en bra Luft/Luftvärmepump som klarar minusgrader bättre och därmed slipper använda elpatronen så ofta på FLVP.

Lönar det sig ?

Jag saknar innerumsgivare. Hur vet FLVP om den måste använda Elpatron ? Går den enbart på temperaturen på frånluften den tar in så den förstår att det är tillräckligt varmt inomhus för att inte dra igång elpatronen ? Annars har den ju ingen aning om jag tillför extravärme från Luft/Luft värmepumpen.

Tacksam för råd.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2023, 16:05:03 »
Vad bor du för slags hus? Var i landet? Storlek? Byggår? Antal plan? Man kan göra en överslagsberäkning på hur mycket det skulle gå att spara.

Om man låter en luftluftvärmepump ta över uppvärmningen av en del av huset så märks det direkt genom att belastningen på F370 minskar. Returvattnet till värmepumpen blir inte lika snabbt kallt och el-patronen behöver köras mindre eller rent av inte alls.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad saintus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #2 skrivet: 19 november 2023, 17:35:01 »
Vad bor du för slags hus? Var i landet? Storlek? Byggår? Antal plan? Man kan göra en överslagsberäkning på hur mycket det skulle gå att spara.

Om man låter en luftluftvärmepump ta över uppvärmningen av en del av huset så märks det direkt genom att belastningen på F370 minskar. Returvattnet till värmepumpen blir inte lika snabbt kallt och el-patronen behöver köras mindre eller rent av inte alls.

1.5 plansvilla i Stockholm. 124 + 21 kvm. Byggt 2004.

Funderar på att ställa LLVP ovanför ytterdörren som är intill trappan upp mot övervåningen. Jag hade tänkt lägga ca 30.000 kr på LLVP plus installation och få ett COP värde på minst 5.0. Den borde vara betydligt mer effektiv när det blir minusgrader ute än vad FLVP är.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2023, 17:47:55 »
Om man räknar på 145 kvm uppvärmd och ventilerad yta så finns det en besparingspotential på drygt 3000 kWh/år med en kraftigare värmepump eller en luftluftvärmepump. Beror sedan på hur stor del av huset man kan täcka med luftluftvärmepumpen. Perfekt är en LLVP på bottenvåningen och sedan en till som kompletterar värmen på övervåningen samt ger kyla under varma sommarveckor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad LindeF370

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2023, 19:00:11 »
Intressant ämne, många funderar säkert i dessa banor :)
Finns den någon mall man kan fylla i och använda för att få en uppfattning om ev besparing om man kompletterar en FLVP med en LLVP.
Men sen måste man ju också ta med servicekostnader. Kan vara svårare att beräkna under lång tid. Sc:,h
/Sven E
NIBE F370 install 2017.
Enplanshus 138m2 + gar/frd 40m2. Svealand. 12000-15000kWh/Ã¥r totalt

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2023, 19:15:52 »
Om man vill räkna ingående själv finns sajten "www.energiberakning.se" som man kan använda sig av och definiera egna värmepumpar. Jag räknar själv utifrån erfarenhet och lite tumregler och det räcker som överslagsberäkning. Kostnadsbiten blir ett eget kapitel och man måste räkna el-kostnaden inkl alla rörliga delar som el-handelspris, påslag, nätavgift, energiskatt, moms etc. En LLVP bör hålla 15 år i normalfallet. Får man en återbetalningstid för värmepumpen på 5 år är det helt okej.
« Senast ändrad: 19 november 2023, 19:25:28 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2023, 21:11:35 »
I södra Sverige funkar det hur bra som helst. Min son har en Nibe 370 och mindre LLVP från Jula. Han tycker den har betalat sig första höst/vinter. Kör helt utan elpatron ner till noll grader
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Alex143

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #7 skrivet: 20 november 2023, 11:42:46 »
Hej!

Jag kan inte ge mer än min egna uppfattning. Installerade LLVP för lite mer än en vecka sedan och har sen dess märkt att vår elförbrukning minskar - just pga att elpatronen inte behöver sätta fart lika ofta.

Vi har även stängt av GV i några ytor där LLVP får jobba själv vilket resulterat i att elpatronen gått från ca 8-10 ggr per dag till 2-4 ggr per dag, beroende på varmvattenanvändning.

Har likt du F370 och bor på 150 kvm i Stockholm.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2023, 16:31:50 »
Gjorde själv den resan för ett år sedan. Spärrat elpatron till -8 och den gick endast 2-3h på hela förra vintern. Då var den -18 ute.

Jag bytte samtidigt alla termostater och ventiler i alla element. Och sänkt termostaterna till 12° i rummen dit llvp når.

Startar llvp på hösten när temperaturen är runt 3-4°.


Och SÅ värt med kylan på sommaren.

RichardTrådstartare

  • Gäst
RichardTrådstartare
SV: Kombinera Nibe F370 med Luft/Luftvärmepump ekonomiskt ?
« Svar #9 skrivet: 21 november 2023, 13:28:45 »
Tack för alla svar. Det beror ju också på vilken LLVP man köper för att man ska kunna tjäna på det. Den här är en av få med begränsad höjd som får plats ovanför ytterdörren och har COP/SCOP ca 5.00. Så länge den har högre COP/SCOP än Nibe F370 i minusgrader borde jag tjäna på det men synd att det inte enkelt går att räkna ut.

https://eon-varmepumpar.se/luft-luft/storre-uppvarmningsyta/panasonic-cu-lz25tke-1


Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har själv en IVT490 från 2008 (tillskott från kompressor 1.5-2 kw)
Har kompletterat med en LLVP och en braskamin på 590 kg (täljsten)
Iom att jag har huset stÃ¥endes pÃ¥ en betongplatta med golvvärmerör sÃ¥ blir besparingen jag kan göra mindre  Sc:,h
Vattenradiatorer reagerar snabbare pÃ¥ yttre värmekällor  :)

Om jag spar på uppvärmningskostnader (el) !
Inte från början .
Fick ratta på saker innan det blev besparing .
Enbart FLVP + LLVP , nope .
Stänga av golvvärmen i vardagsrum med braskaminen (som man måste elda i) japp .
Har även en värmeförflyttare (fläkt) mellan vardagsrum och trapphus (där LLVP bor)
LLVP har en kaminfunktion som sprider värmen frÃ¥n braskaminen till större del av huset  tummenupp
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!