Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?  (läst 1567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pilotniq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag försöker lära mig om kyla och bergvärme.

Fläktkonvektorer verkar vara standardsättet att distribuera kylan.

Varför använder man inte "passiva" takradiatorer på samma sätt som man har radiatorer längs golvet för vattenburen värme? Jag inbillar mig att det skulle t.ex. vara tystare och kanske energisnålare än fläktar.

Brukar värmepumpar med aktiv eller passiv kyla kunna mäta temperatur och luftfuktighet och styra kyltemperaturen så att den inte går under daggpunkten med kondens som följd?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2021, 12:40:48 »
Det skulle droppa kondensvatten från taket då och bli rostiga radiatorer på sikt. Fläktkonvektorer är ett mycket effektivt sätt att sprida värme och kyla. Har inte hört om någon som klarar styra på daggpunkten i värmeväxlaren. Daikin marknadsför kyla via golvvärme som alternativ för de som har detta. Då sprider man ut kylan över en stor yta och slipper kondens om man håller sig ovanför daggpunkten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ska man ha kylbafflar i taken måste dom vara mycket större än en fläktkonvektor för att få samma effekt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pilotniq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2021, 14:24:22 »
Daikin marknadsför kyla via golvvärme som alternativ för de som har detta. Då sprider man ut kylan över en stor yta och slipper kondens om man håller sig ovanför daggpunkten.

Tack för info.

Blir det inte en skiktning då där det blir kallt på golvet och varmt högre upp i rummet, i och med att varm luft stiger?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2021, 14:44:32 »
Vet inte hur bra det fungerar. Har bara läst Daikins reklam. Låter smidigt men som du säger borde kylan mest vara mest vid golvet. Men har man kyla påkopplat hela tiden jämnar det ut temperaturen till skillnad mot att t.ex. plötsligt sätta på kyla på kvällen ett par timmar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag var med och installerade takkyla i ett lite större kontorslandskap. Där monterades takbafflar så det täckte lite mer än halva takytan och temperaturen på "kylvattnet" var som lägst 15 grader. Där fans det inget droppskydd för det kondenserade inte på bafflarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pilotniq

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2021, 19:33:54 »
Ska man ha kylbafflar i taken måste dom vara mycket större än en fläktkonvektor för att få samma effekt.

Tak är ju ganska stora, så jag inbillar mig att en större takbaffel borde räcka för att kyla ett rum?

Jag förmodar att en takbaffel är tekniskt enkel (som en radiator), och att även en större takradiator skulle vara billigare än en installation med fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2021, 00:07:59 »
Känns som vikten kan springa iväg rätt så enkelt? Taken brukar ju inte vara så starka. En fläkt är ju ganska "vikteffektiv" i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför fläktkonvektorer och inte takradiatorer?
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2021, 13:16:32 »
Vi har takkyla i vissa operatörsrum i fabriken.
De är rejäla men det börjar ändå droppa av dom när luftfuktigheten blir hög framåt augusti.
Vi fick komplettera med en luftavfuktare för att stoppa takdroppet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!