Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ställa in fjärrvärmen när jag kör luftvärmepumpen?  (läst 557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Majsi

  • Gäst
Majsi
Hur ställa in fjärrvärmen när jag kör luftvärmepumpen?
« skrivet: 19 januari 2023, 08:25:29 »
Jag har fått flera olika förslag på hur jag ska ställa in fjärrvärmen när jag pratat med personer på fjärrvärmebolaget ang att jag vill att uppvärmningen i huvudsak ska komma från luftvärmepumpen.
En föreslog att jag skulle ha ”full” värme på reglercentralen och sedan dra ner termostaterna på radiatorerna på lägre än luftvärmepumpen.
En annan föreslog att jag skulle ha full värme på termostaterna för att sedan dra ner på reglercentralen så att värmen som går ut i huset ligger lägre än den som kommer från luftvärmepumpen.
Vilket är bäst? Och hur vet man att det är luftvärmepumpen som går igång primärt och inte fjärrvärmen?
Vidare sa någon också att även om man stänger termostaterna helt men har reglercentralen på tex 18 grader så blir det en viss förbrukning som då förstås kostar. Hur är det med det?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ställa in fjärrvärmen när jag kör luftvärmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 09:25:11 »
Sätt ner termostaterna ordentligt (t.ex. på 15 °C) i alla rum som istället nås av värmen från luftvärmepumpen. Fjärrvärmen får fixa varmvatten och värma övriga rum (t.ex. de rum som har stängd dörr). Om el-priset skenar igen kan man kolla upp om fjärrvärmen är billigare än luftvärmepumpen i drift (el-priset ca 3 ggr högre eller mer än fjärrvärmepriset).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ställa in fjärrvärmen när jag kör luftvärmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2023, 10:00:15 »
I rum som kan värmas av värmepumpen skulle jag dra ned termostaterna till frostskydd.
Blir det så kallt att värmepumpen inte orkar längre, vrid upp en radiator på önskad temp, t.ex. 22 grader, i rummet "längst bort" från värmepumpen, den radiatorn avlastar då värmepumpen så att de räcker till för övriga rum.
Räcker det inte så öppnar du ytterligare en termostat.
Man har ju vissa fasta kostnader för fjärrvärme, som inte försvinner även om du inte värmer huset, det kommer du aldrig ifrån, så du ska bara jämföra det rörliga fjärrvärmepriset med elpriset, blir elpriset 3 gånger högre än det rörliga fjärrvärmepriset är det billigare att värma med fjärrvärmen.

Att det kan kosta även om du värmer med värmepumpen beror nog kanske på att det finns en flödestaxa också, inte bara en taxa för energin, men flödet över växlaren skall normalt dras ned automatiskt om du har låg energiförbrukning från fjärrvärmen.
Det ska finnas en automatiskt strypning av flödet så att returetempen på fjärrvärmen inte blir för hög. (Det kostar energibolaget i form av ökade värmeförluster på returledningen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Majsi

  • Gäst
Majsi
SV: Hur ställa in fjärrvärmen när jag kör luftvärmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2023, 07:33:54 »
Ja det är så jag har gjort men man blir ju osäker när man får så olika bud och elpriset inte är sig likt. Bra med konkret jämförelse att elpriset inte överstiger 3 ggr fjärrvärmepriset!

Sätt ner termostaterna ordentligt (t.ex. på 15 °C) i alla rum som istället nås av värmen från luftvärmepumpen. Fjärrvärmen får fixa varmvatten och värma övriga rum (t.ex. de rum som har stängd dörr). Om el-priset skenar igen kan man kolla upp om fjärrvärmen är billigare än luftvärmepumpen i drift (el-priset ca 3 ggr högre eller mer än fjärrvärmepriset).

Majsi

  • Gäst
Majsi
SV: Hur ställa in fjärrvärmen när jag kör luftvärmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2023, 07:38:24 »
Bra förklaring där på flödestaxan! Nu fattade jag vad han på fjärrvärmebolaget pratade om. Nu när elpriset verkar lugna sig ska jag göra nytt försök med värmepumpen.

I rum som kan värmas av värmepumpen skulle jag dra ned termostaterna till frostskydd.
Blir det så kallt att värmepumpen inte orkar längre, vrid upp en radiator på önskad temp, t.ex. 22 grader, i rummet "längst bort" från värmepumpen, den radiatorn avlastar då värmepumpen så att de räcker till för övriga rum.
Räcker det inte så öppnar du ytterligare en termostat.
Man har ju vissa fasta kostnader för fjärrvärme, som inte försvinner även om du inte värmer huset, det kommer du aldrig ifrån, så du ska bara jämföra det rörliga fjärrvärmepriset med elpriset, blir elpriset 3 gånger högre än det rörliga fjärrvärmepriset är det billigare att värma med fjärrvärmen.

Att det kan kosta även om du värmer med värmepumpen beror nog kanske på att det finns en flödestaxa också, inte bara en taxa för energin, men flödet över växlaren skall normalt dras ned automatiskt om du har låg energiförbrukning från fjärrvärmen.
Det ska finnas en automatiskt strypning av flödet så att returetempen på fjärrvärmen inte blir för hög. (Det kostar energibolaget i form av ökade värmeförluster på returledningen)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!