Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?  (läst 811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« skrivet: 10 januari 2024, 15:24:57 »
Hej! Sitter sedan ett drygt år tillbaks i ett kedjehus från 60-talet, med vattenburen värme från en elpanna (Autoterm Focus 9kW (Står dock på 4,5kW)) samt en mindre luftvärmepump (Panasonic, 3,6kW)  i hallen. Jag är i processen att installera bergvärme (Daikin Altherma 3, 9,6kW) och riva ut elpannan. Kåken är på ca 150kvm i två plan där markplan är halvöppet. Fönster och tak är bytt nyligen (<5 år). Befinner mig i Stockholms-området.

Jag har sökt runt en del för att försöka förstå om det är värt att behålla LVP efter installation av BV, men får inte riktigt rätsida på det. Jag skulle gärna riva ut LVP då den inte är så vacker i sig, varken ute- eller inne-del, och "slangen" mellan dem är dragen som hej-kom-och-hjälp-mig mitt på väggen genom ett rum.

Om vi jobbar med antagandet att BV kommer klara att värma upp kåken utan att patronen kickar in, vinner jag då något på att köra LVP?   

Första posten här, så ber om ursäkt ifall jag hamnat fel eller glömt något viktigt. :-)

/Joel

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2024, 15:32:02 »
Hej! Förhoppningsvis hittar du en tillräckligt kraftig bergvärmepump så det blir minimal el-tillsats. Luftvärmepumpen kan dock vara till nytta som reservvärme om det mot förmodan blir problem med bergvärmepumpen och möjligheten att få kyla på sommaren värderar åtminstone jag mycket högt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2024, 15:40:41 »
Kyla på sommaren är värt allt smör i Småland enligt mig!
(Och smör är som bekant det bästa sen stekt ägg!)

Anlita en finsnickare som får lösa den fula slangdragningen inomhus, täcklister, sniderier, m.m och skaffa ett "värmepumpsskjul" utomhus. Den påverkar mest på vintern, ej på sommaren då den ej bygger is m.m.

Och som Josth också sa, bra att ha LLVP som backup den dagen bergvärmepumpen begår seppuku (den dagen kommer tidigare än du tror, tyvärr).
« Senast ändrad: 10 januari 2024, 15:52:10 av kWhalp »

Utloggad JoelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2024, 21:39:54 »
Hej! Förhoppningsvis hittar du en tillräckligt kraftig bergvärmepump så det blir minimal el-tillsats. Luftvärmepumpen kan dock vara till nytta som reservvärme om det mot förmodan blir problem med bergvärmepumpen och möjligheten att få kyla på sommaren värderar åtminstone jag mycket högt.

Absolut, pumpen är redan bestämd och dimensionerad för att det inte ska behövas. Jag räknar alltså med att patronen i princip aldrig ska behöva köras. Frågan är om jag vinner något när patronen _inte_ går.

När det kommer till kyla så sitter den dels så dumt att det inte ger speciellt mycket, framförallt inte där det behövs (sovrum) och dels så fixar bergvärmen kyla på sommaren.

För ”backup” så är det en poäng, men jag vet inte om det är värt det.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2024, 22:18:20 »
Absolut, pumpen är redan bestämd och dimensionerad för att det inte ska behövas. Jag räknar alltså med att patronen i princip aldrig ska behöva köras. Frågan är om jag vinner något när patronen _inte_ går.

När det kommer till kyla så sitter den dels så dumt att det inte ger speciellt mycket, framförallt inte där det behövs (sovrum) och dels så fixar bergvärmen kyla på sommaren.

För ”backup” så är det en poäng, men jag vet inte om det är värt det.

Okej, då kan du nog fimpa pumpen. :)
Du får nog en liten symbolisk slant för den kanske?

BVP har 3 till 6 i COP (vid värmebehov, beroende på driftsfall), emedan en äldre luftluft ligger på 2-3 vid värmebehov.

Utloggad JoelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2024, 22:43:32 »
Okej, då kan du nog fimpa pumpen. :)
Du får nog en liten symbolisk slant för den kanske?

BVP har 3 till 6 i COP (vid värmebehov, beroende på driftsfall), emedan en äldre luftluft ligger på 2-3 vid värmebehov.

Ah, perfekt! Det var det jag misstänkte. :-) Ja, syrran har eventuellt behov av den i sommarstugan så den hamnar säkert där. Men blir nog att vi provkör under nästa vinter för att se att BVP mäktar med, och så ryker den därefter. Tack båda två :-)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2024, 22:56:13 »
Absolut, pumpen är redan bestämd och dimensionerad för att det inte ska behövas. Jag räknar alltså med att patronen i princip aldrig ska behöva köras. Frågan är om jag vinner något när patronen _inte_ går.

När det kommer till kyla så sitter den dels så dumt att det inte ger speciellt mycket, framförallt inte där det behövs (sovrum) och dels så fixar bergvärmen kyla på sommaren.

För ”backup” så är det en poäng, men jag vet inte om det är värt det.

Ska bergvp kunna kyla huset sommartid?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JoelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2024, 07:37:53 »
Ska bergvp kunna kyla huset sommartid?
Precis, så tolkar i alla fall jag detta:

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2024, 07:57:01 »
Hur går det till....och vad är extrakostnaden för kylningen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad JoelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2024, 08:19:12 »
Hur det fungerar kan jag tyvärr inte svara på. Och jag förutsätter att kostnaden blir liknande att värma på vintern, så frågan är hur mycket jag faktiskt kommer använda det.
« Senast ändrad: 11 januari 2024, 08:21:16 av JoelS »

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2024, 08:51:53 »
Hur det fungerar kan jag tyvärr inte svara på. Och jag förutsätter att kostnaden blir liknande att värma på vintern, så frågan är hur mycket jag faktiskt kommer använda det.

Hej! Kostnaden att kyla kommer inte bli den samma att värma då EER är upp till 23. Det innebär att BVPn kan ge 23 kW kyla på 1 kW el. Det är bra. Som jämförelse tog jag en titt på Daikin Perfera XTH40 (Daikins värsta LLVP) och den har 4.71 i EER och 8.93 i SEER med en "årlig förbrukning" på 157 kWh.

Även om de hade använt samma mängd kWh så (ska) elpriset skilja sig på sommaren vs vintern.
Värmeglad.

Utloggad JoelS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme och luftluft, värt att behålla luftluft?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2024, 09:00:28 »
Hej! Kostnaden att kyla kommer inte bli den samma att värma då EER är upp till 23. Det innebär att BVPn kan ge 23 kW kyla på 1 kW el. Det är bra. Som jämförelse tog jag en titt på Daikin Perfera XTH40 (Daikins värsta LLVP) och den har 4.71 i EER och 8.93 i SEER med en "årlig förbrukning" på 157 kWh.

Även om de hade använt samma mängd kWh så (ska) elpriset skilja sig på sommaren vs vintern.

Ah, tack för det! Det är ju kanon! :-) Det lönar sig att räkna med worst case, man blir ofta positivt överraskad. ;-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!