Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1230+pool  (läst 24195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1230+pool
« Svar #15 skrivet: 01 maj 2007, 17:05:22 »
Så här har jag gjort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #16 skrivet: 01 maj 2007, 21:09:02 »
Gör 2:an nÃ¥gon nytta dÃ¥? Blir det självcirkulation pÃ¥ nÃ¥tt skummert vis?  Sc:,h

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: nibe 1230+pool
« Svar #17 skrivet: 01 maj 2007, 22:09:01 »
Skulle det då behövas värma hus görs det före poolen så man inte fryser ihjäl medans poolen blir varm..

Som jag har det idag så stänger jag ju av husvärmen helt i början på maj oftast. Blir det då så kallt att jag måste ha värmen på så vill jag ändå inte värma någon pool. Brukar slå på värmen i september och då vill jag heller inte värma någon pool.

Behövs bypassen ändÃ¥? Funderar pÃ¥ en Nibe 1250 med poolstyr och ska göra installationen själv, därav dessa frÃ¥gor (FÃ¥ se nu hur det gÃ¥r  :) ) Jobbigaste biten blir nog hÃ¥let i berget med Hiltin  :D

En bypass tycker jag att du kan göra, men den externa cirkpumpen som de ritat in tycker jag att du skall skippa om du (som jag) inte tänkt värma huset och poolen samtidigt, en extra extern cirkpump kommer att kosta klöver i drift i all evinnerlig tid, det blir hundringar/år och helt onödigt.

Skulle du få problem med att framledningsgivaren tiggar "husvärme" så är det bara att ställa ned förskjutningen under sommarhalvåret.

Varför bypass om du inte har extern cirkpump...när den gör varmvatten har den ingen funktion och vid poolvärme heller ingen funktion eller?? Sc:,h
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nibe 1230+pool
« Svar #18 skrivet: 02 maj 2007, 06:29:23 »
Ventilen 2 stängs när jag stänger av poolen på hösten, med den öppen skulle jag aldrig få något flöde i radiatorkretsen.
ventil 1 och 2 och "bypassen" skulle egentligen inte behövas, men i mitt fall gör den det, jag stänger nämligen av hela radiatorsystemet (Uppdelat i 3 slingor) när jag kör poolvärmen.

Min bypass finns där alltså inte för att säkerställa flöde i radiatorkretsen som på Nibes kretschema, utan tvärt om, för att förhindra flöde i radiatorena men säkerställa flöde när varken poolvärme eller tappvarmvatten-behov finns.

Om jag ritade upp hela systemet skulle ni kanske lättare förstå, men det gör jag inte.
Det fungerar i alla fall bra och är billigt i drift, men förutsätter som sagt att huset inte har något värmebehov.

Skulle det behövas lite värme i huset första vårveckan sedan vi startat poolen lägger jag manuellt om ventilerna för att värma huset några timmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #19 skrivet: 02 maj 2007, 09:08:47 »
Ok, jag förstår.... Blandar ihop ditt system och det principschema som finns på Nibe sida.

Jag provar att skippa CP men sätter in unionskopplingar ifall den behövs. Om en CP behövs, ska den vara lika krafig som den som finns i Nibe 1250 eller räcker det med en mindre? Backventil och nÃ¥n rörsnutt ska jag ocksÃ¥ kunna pilla dit utan att bli ruinerad  :) Ã…terkommer väl med fler dumma frÃ¥gor under resans gÃ¥ng  Sc:,h

Just nu sitter jag och väntar på borraren...spännande studs

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #20 skrivet: 02 maj 2007, 17:47:04 »
Väntan pÃ¥ borraren var inte förgäves  :)



24 meter foderrör senare  studs bara 180 meter bergborrning kvar dÃ¥...

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1230+pool
« Svar #21 skrivet: 13 maj 2007, 16:39:46 »
Lite följdfrågor från mig. Jag har en 1130 och enligt Pool11 manualen så finns det ingen bypass inritad och jag förstår inte dess syfte heller. Vattnet kommer ju att cirkulera runt genom värmeväxlaren eller via radiatorerna så man får ju flöde hela tiden??

Sedan så tycker ni och dom att man ska ha en till CP, vid nummer 13 är ju pumpen till poolen så varför ska man ha det?
Eller har jag fattat helt fel?

//Henrik
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #22 skrivet: 13 maj 2007, 16:59:41 »
Bypassen som vi pratar om är vid 49 samt extra CP 35.1.

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1230+pool
« Svar #23 skrivet: 13 maj 2007, 18:04:40 »
Aha, då förstår jag mera.
Du pratade om att slå av värmen i huset. På VP måste man ju ha vinter eller höst/vår läget för att kunna värma poolen eller?
Eller kan man få det att funka med sommarläget också?
För jag vill ju har poolvärmning men inte husvärmning, är det därför man sätter dit bypassen så att vattnet går runt där istället för runt till radiatorerna?

Skit va dålig man är på detta, men man lär sig..
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #24 skrivet: 16 maj 2007, 02:49:46 »
Vid sommarläget så tillverkas enbart varmvatten. Har man tillbehöret Pool 11 påkopplad så värms även poolen. Men någon husvärme ska inte produceras vad jag vet.


En bild säger mer än 1000 ord :)
SÃ¥här cirkulerar vattnet när man kör poolvärme. Det blÃ¥a är "bypassen". Det är den som behövs om man tänkt att värma poolen pÃ¥ vÃ¥r/höst ev vinter om man har en inomhuspool t.ex. (tror jag ska jag tillägga  :) ) Detta för att gradminutrarna ska fortsätta att räkna när det tillverkas poolvärme. Vid 13 och allt till höger är ju din befintliga poolutrusting med CP och filter.




Inomhusvärme: Växelventil 19.2 kör uppvärmt vattnet från VP över elementen istället. Extra CP 35.1 stängs av. Vattnet körs nu runt med hjälp av den interna CP.
« Senast ändrad: 16 maj 2007, 02:54:50 av mikkola »

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: nibe 1230+pool
« Svar #25 skrivet: 16 maj 2007, 20:06:43 »
Tack så mycket, nu förstår jag. Jag skippar bypass och CP för jag kommer till 99% inte att ha husvärme på när jag börjar/slutar värma poolen.

Än en gång ett bra forum och väldigt hjälpsamma personer här..

//Henrik
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #26 skrivet: 16 maj 2007, 20:40:08 »
Jaha.. då var systemet igång.Ännu så länge funkar det kanon med både husvärme och poolvärme.poolen har nu ca:19.5gr efter 6timmars körning.(innan 16gr) :o.Jag rekomenderar att sätta dit både extern cp & bypass, ifall att det skulle bli kallt ute.(Är 8gr i skåne nu)Kör man i läget Vår/Höst, så sköter det ju sig själv.Endera husvärme å endera poolvärme.Å något högre elförbrukning p.g.a extra cp,det tror jag inte man ska gråta över :'(.Det är bara bra när det sköter sig själv.Å andra sidan när det är dax att gå över till sommar läge, så stannar ju den externa cp`n ändå ::). Jag följde digitals råd å det ångrar jag inte. studs studs *vinkar*


Mvh Vi alla på 24:an
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: nibe 1230+pool
« Svar #27 skrivet: 17 maj 2007, 23:04:37 »
Jaha.. då var systemet igång.Ännu så länge funkar det kanon med både husvärme och poolvärme.poolen har nu ca:19.5gr efter 6timmars körning.(innan 16gr) :o.Jag rekomenderar att sätta dit både extern cp & bypass, ifall att det skulle bli kallt ute.(Är 8gr i skåne nu)Kör man i läget Vår/Höst, så sköter det ju sig själv.Endera husvärme å endera poolvärme.Å något högre elförbrukning p.g.a extra cp,det tror jag inte man ska gråta över :'(.Det är bara bra när det sköter sig själv.Å andra sidan när det är dax att gå över till sommar läge, så stannar ju den externa cp`n ändå ::). Jag följde digitals råd å det ångrar jag inte. studs studs *vinkar*


Mvh Vi alla på 24:an

Ännu en lycklig familj... *vinkar* Thumbsup Thumbsup
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad 24:an

  • StrÃ¥trövare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #28 skrivet: 19 maj 2007, 06:49:14 »
Hi Hi 26gr i pool nu.F_n nu kan ju jag också snart bada ;D.Barnen badade i går(fredag), å då var det varmare i pölen än ute.Det här funkar ju sk_tbra ;D.(Och varmt å skönt inne).Nu ska det grillas i kväll,och kanske det blir ett dopp framåt småtimmarna ::).Men först ska barnen roa sig i byn med något som kallas örkelljungadagarna med karuseller, marknader å dyl.Och är pappa riktigt riktigt snäll ,får han kanske besöka öltältet lite grand,men bara lite *roflmao* *roflmao* Thumbsup Thumbsup.

Mvh vi alla på 24:an *vinkar* *vinkar*
Nibe 1230-10 170m borra. konventerade från olja till ved. Från ved till flis.Från flis till pellets.Slutligen
till vp.

Utloggad mikkola

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 270
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nibe 1230+pool
« Svar #29 skrivet: 19 maj 2007, 11:48:12 »
Beställde min pump med tillbehör i Torsdags  studs

SÃ¥ fram tills den är inkopplad och klar sÃ¥ fÃ¥r jag nöja mig med 13 grader i poolen  :'(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!