Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?  (läst 1578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
« skrivet: 17 januari 2018, 09:08:53 »
Är på väg att byta ut mitt 12 år gamla IVT-system (Optima 700 + 290A/W) som jag inte varit helt nöjd med. Har funkat ok, men klent med varmvatten. Inte imponerad av mjukvaran och nu känns det som om en del saker kan börja gå sönder (har redan bytt några givare och cirkulationspumpar). Tänkte byta innan det blir kris.

Tittar nu ffa på Nibes produkter då jag hört mycket gott om dom. Vad ska man välja för inomhusmodul om man vill kunna tappa upp ett bad och gärna kunna duscha sedan också?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2018, 09:34:13 »
VVM 320 som har förrådsberedare brukar rekommenderas för god varmvattenkapacitet. Har man ett riktigt stort bad kan VVM 500 behövas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad morberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2018, 09:42:51 »
Vad betyder volymen som står på Nibes produktinformation? VVM 320: 206 liter,VVM 310: 270 liter. Jag trodde att större volym betydde mer varmvatten, men så är det inte? Har VVM 310 ingen inbyggd varmvattentank?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2018, 10:04:26 »
Det är bara uppgifter om total tankstorlek. VVM 320 har förrådsberedare vilket brukar anses ge mest varmvatten vid stört-tappning för t.ex. bad. VVM 310 har en annan konstruktion med slingberedare men sitter i en totalt sätt lite större tank. Ger gott om varmvatten om tappningen inte är så kraftig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken inomhusmodul om man vill ha gott om varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2018, 10:14:58 »
Tanken i VVM 310 är dessutom avdelad med en skiktplÃ¥t, endast delen över skiktplÃ¥ten används för varmvattenberedning, sÃ¥ underdelen kan inte riktigt räknas in i varmvattenkapaciteten tror jag.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!