Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: säkerhetsventil  (läst 1839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BörjeO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
säkerhetsventil
« skrivet: 24 oktober 2017, 14:19:07 »
Hej. Jag brukar någon gång på året fylla på vatten i vattenvärmaren i min
panna en Nibe fighter 410P. Då brukar säkerhetsventilen (52) lösa ut
vid 2,5 bar. Denna gången gjorde den inte det och jag har vridit på den
och knackat på den åtskilliga ggr. Nu har jag beställt en ny och tänker
byta den själv. Det jag undrar över är hur jag går tillväga. Räcker det att
stänga av vattnet och släppa på trycket med den felaktiga s-ventilen
och sedan skruva loss den? Vore tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2017, 22:03:06 »
Menar du att det inte kommer ut nått när du vrider på ventil 52?
I så fall måste du lossa på själva ventilen för att släppa ut trycket.
Det ger sig själv hur mycket vatten som måste ut, när det slutar rinna så är det bara att montera dit den nya, fylla på och kolla att den funkar.
Om påfyllnadsventilen är tät så behöver du inte stänga av nått mer än själva värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2017, 23:07:42 »
Man måste inte tappa ur allt vatten - Det är bra att spara så mycket 'dött' syrefattigt vatten som möjligt.
Skruva bort den gamla ventilen och sätt tummen för hålet innan du sätter dit den nya så rinner det inte ut så mycket.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BörjeO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2017, 09:32:21 »
Man måste inte tappa ur allt vatten - Det är bra att spara så mycket 'dött' syrefattigt vatten som möjligt.
Skruva bort den gamla ventilen och sätt tummen för hålet innan du sätter dit den nya så rinner det inte ut så mycket.
Man måste inte tappa ur allt vatten - Det är bra att spara så mycket 'dött' syrefattigt vatten som möjligt.
Skruva bort den gamla ventilen och sätt tummen för hålet innan du sätter dit den nya så rinner det inte ut så mycket.
Man måste inte tappa ur allt vatten - Det är bra att spara så mycket 'dött' syrefattigt vatten som möjligt.
Skruva bort den gamla ventilen och sätt tummen för hålet innan du sätter dit den nya så rinner det inte ut så mycket.
Men bränner man sig inte då, eller ska man passa på när elementen är
kalla?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2017, 09:50:33 »
Varmvattenberedaren är alltid varm, även när elementen är kalla, så självklart kan man bränna sig om man inte är försiktig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2017, 10:46:10 »
Man kan ju stänga av och låta pannan svalna ett par timmar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BörjeO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: säkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2017, 06:28:17 »
Man kan ju stänga av och låta pannan svalna ett par timmar...
Stängde pannan igår rören är fortfarande varma.
När man monterar den nya ventilen så undrar jag behöver man ha gängtejp
eller lingarn på gängorna eller är det onödigt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: säkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2017, 11:10:46 »
Behövs inte, det är klämringskopplingar. Jag har bara stängt av pannan, släppt ut det mesta av trycket och bytt, det är ca 55 grader på vattnet. Kommer en del vatten men det hinner inte bli mer än någon liter om man är snabb.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BörjeO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: säkerhetsventil
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2017, 10:06:56 »
Behövs inte, det är klämringskopplingar. Jag har bara stängt av pannan, släppt ut det mesta av trycket och bytt, det är ca 55 grader på vattnet. Kommer en del vatten men det hinner inte bli mer än någon liter om man är snabb.

Nu är den bytt, gick bra. Stängde av pannan i 1 dygn.
Lite knöligt var det då ventilen satt dumt till, fick ta loss en krage som var popnitar. Mycket riktigt som du skrev här så kom det inte så mycket vatten.
Jag vill tacka alla som tipsat mig på detta forum, det är till stor hjälp.
Jag hoppas att jag kan hjälpa till någon gång.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: säkerhetsventil
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2017, 10:36:36 »
Jag hoppas att jag kan hjälpa till någon gång.

Jag har en gammal oljepanna och oljetank i källaren som skulle behöva bäras ut...   ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!