Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radon?  (läst 2257 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Radon?
« skrivet: 04 december 2017, 07:40:34 »
Jag undrar, om man har källare o markplan, och radon, är radonen alltid högre i källaren? Eftersom att det kommer igenom marken / grunden?
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radon?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2017, 07:44:59 »
Ja, normalt är det så, men jag har en kompis som hade flera 1000 på alla 3 planen i huset, så någon större skillnad behöver det inte vara.
Sen finns det säkert tillfällen då det kan söka sig upp utan att "kontaminera" hela källaren också. Eftersom det är "luftburet" så hänger det ju på hur luften rör sig i huset.
Har du t.ex. en trasig betongplatta i källaren, i ett förråd, som i sin tur har "drag" upp mot övervåningen så kan det mesta söka sig uppåt även om det kommer in i förrådet i källaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radon?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2017, 07:51:25 »
Mätte för några år sen och det var lite högre i källare/sutterängvåning än uppe, dock var det under gränsvärdet för mig.
Jag bättrade dock på ventilationen lite extra ändå...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radon?
« Svar #3 skrivet: 04 december 2017, 08:31:48 »
Vi hade 60 i förrådet (gjuten sula) och 30 i bostadsdelen (torpargrund).
Bostadsdelen ventileras mer än ekonomidelen, troligen därför skillnaden fanns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomas1234

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radon?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2018, 17:45:04 »
Jag undrar, om man har källare o markplan, och radon, är radonen alltid högre i källaren? Eftersom att det kommer igenom marken / grunden?
Jag har jobbat i 21 år med radon och mätt av varje hus och även utfört sniffmätningar med Rad 7 kontinuerlig radonmätare. Markradon kan ibland passera källaren och leta sig upp genom ytterväggarna. Det kan vara dubbelväggar, puts som har släppt eller andra kanaler. Har även stött på ett fall där markradonet gick bakom putsen (Heraklitisolering) i innerväggarna och letade sig upp i främst övre plan. I en del fall fungerar en vanlig radonsug i andra fall måste man kanske fylla mellanrummet mellan väggarna med lite flytspackel som rinner ner i botten eller undertrycksätta väggen-putsen. Ibland fungerar det med att bryta kanalen genom att kapa putsen täta med en mjukfog och en plåtbit som täcker. Om markradonet främst läcker in i närheten av källartrappan kan radongasen leta sig upp främst där. Mäter man då en bit bort i källaren i gillestuga med stängd dörr får man lägre värden i källaren.
Rekommenderar karteringsmätning, vilket innebär att samtliga rum i källaren mäts samt ett eller flera rum i övre plan, ovanför källare. Då ser man var radonet kommer in och hur det sprider sig.
Det gör man med spårfilm eller med en Radoney (säljs på radonmätning.se) för ca 2900 Kr) kontinuerlig radonmätare. Radoneye har jag själv köpt 11 st av för den piskar samtliga mätare upp till 15000 Kr vad gäller känslighet och snabbhet. Med kontinuerlig mätare kan du snabbt se effekten av olika åtgärder och köksfläkt av/på etc. Läs mer om några av mina erfarenheter på https://radonsanering.se/radonsanering-3/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!