Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med ventilation garage  (läst 12403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frer01

  • Gäst
Frer01
Hjälp med ventilation garage
« skrivet: 18 oktober 2017, 22:08:51 »
Hej. Byggt nytt garage på 44kvm som jag håller på att isolera och nu planera ventilationen. Uppvärmningen kommer bli en luft/luftpump. Vad tror ni om en tillluft nere vid golvet och en frånluftfläkt närmare taket enligt bild ?

http://forumbilder.se/G9SVU/img-1563

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2017, 23:00:22 »
jag skulle använda avfuktare

ventilation genom självdrag kommer ej att fungera
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Frer01

  • Gäst
Frer01
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2017, 07:30:30 »
Självdrag? Det kommer sitta en fläkt på frånluften.

Kommer verkligen avfuktare behövas? Kommer ligga på ca 16grader vintertid, kommer inte luftvärmepumpen torka upp?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2017, 10:42:21 »
Det brukar ju sitta en friskluftsventil nertill på garageporten, finns inte det? Då kommer tilluften lågt och frånluften högt. Har självdrag i garaget och tycker det fungerat någorlunda bra. Man får reglera ventilöppningarna mellan årstiderna. Däremot har jag avfuktare eftersom jag tvättar bilen i garaget på vinterhalvåret och den gör också god nytta under sensommar och höst med fuktig luft. Tänker du torka garaget med en luftluftvärmepump, mycket värme och frånluftsfläkt behöver det vara riktigt turbodrag i fläkten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Frer01

  • Gäst
Frer01
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2017, 12:31:52 »
Det brukar ju sitta en friskluftsventil nertill på garageporten, finns inte det? Då kommer tilluften lågt och frånluften högt. Har självdrag i garaget och tycker det fungerat någorlunda bra. Man får reglera ventilöppningarna mellan årstiderna. Däremot har jag avfuktare eftersom jag tvättar bilen i garaget på vinterhalvåret och den gör också god nytta under sensommar och höst med fuktig luft. Tänker du torka garaget med en luftluftvärmepump, mycket värme och frånluftsfläkt behöver det vara riktigt turbodrag i fläkten.

Nej det finns ingen ventil nere på porten, det är en ny 5m Hörrman. Har sett på äldre portar att det finns ventil men vet inte om de slutat med det?
Därför tänkte jag sätta en tilluftsventil nere på väggen bredvid porten enligt bilden jag hänvisade i första inlägget.
Luftvärmepumpen är en Mitsubishi msz-ln 25 som borde räcka bra till dessa 44kvm, både för uppvärmning och upptorkning?
Men är placering av tillluftventil och frånluftfläkt korrekt enligt bifogad bild i första inlägget?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2017, 13:43:33 »
jag monterade för två år sedan in en woods avfuktare i ett garage hos en kund...eftersom det blev fukt/mögelprickar på väggen nära garageporten....

In och utventil fanns.....

Jag gjorde i sept i år ett nytt jobb hos samma kund.....
...avfuktare fanns kvar, fuktprickar fanns ej.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2017, 13:55:49 »
Ja det kan stämma att de slutat med ventiler i garageportarna. Lite konstigt tycker jag eftersom det behövs Ã¥tminstone viss ventilation i ett garage. Blir säkert bra med ventilen och fläktens placering enligt bilden dÃ¥. Luftluftvärmepumpens kapacitet bör räcka för värmen men det krävs som sagt en riktigt kraftig frÃ¥nluftsfläkt för att det ska torka upp i garaget om det är genomblött. DÃ¥ behöver man ocksÃ¥ kontrollera om tilluftsventilen har tillräcklig kapacitet. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Hjälp med ventilation garage
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2017, 14:28:33 »
Hej!
Då vårt nya garage var nybyggt så saknades ventilation. Frampå hösten så blev det kondens på insidan fönster. Det löstes enkelt med en tilluftsventil i ena ända och en frånluftsfläkt, Fresh Intellivent, i andra. Fläkten går normalt på minvarv, när den känner av ökad luftfuktighet så kras varvtalet till ett förinställt högt varvtal.

Det har fungerat utmärkt i några år nu. Fläkten är nästan helt tyst och drar några få watt. Hyfsat enkel att installera också.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!