Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bostadspriserna faller  (läst 6707 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Bostadspriserna faller
« skrivet: 09 december 2017, 20:49:48 »
Hej

Vad tror ni kommer att hända? Nu säger statistiken att även november månad slutade med fallande priser, främst på bostadsrätter. Kommer börsen att följa med ner en bit?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #1 skrivet: 10 december 2017, 13:17:23 »
Det är bara att kolla lite på statistiken så fattar man att när bubblan brister så kommer det bli kris.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/02/reala-svenska-bostadsrattspriser-1970.html

Dessutom har vi ingen inflation som skulle kunna rädda en del höga huslån utan hela prisraset kommer att drabba bolåneinstitutionerna som en pungspark.
Bankaktierna kommer rasa ordentligt, vi kommer se några bolåneinstitutioner gå under, övriga börsen kommer justeras lite neråt, men industrin är överlag i gott skick så den kommer återhämta sig hyfsat snabbt.
Staten får väl i vanlig ordning gå in med skattepengar och rädda upp de banker som ligger sämst till.
« Senast ändrad: 10 december 2017, 13:21:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #2 skrivet: 10 december 2017, 16:27:48 »
 QE ECB quantitative easing European Central Bank
man köper bonds för 30-60 miljarder euro i månaden
pengarna måste ta vägen nånstans
alltså börsen och fastigheter (eller bitcoin)
en fabricerad uppgång som inte har någon grund i ökad produktivitet eller reell värdestegring
Det märkliga är att det kan pågå så länge och utan inflation
istället kommer korrigeringen med en smäll
https://www.ecb.europa.eu/explainers/show-me/html/app_infographic.en.html
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #3 skrivet: 10 december 2017, 18:00:28 »
Ja det skall bli riktigt spännande att se vad som händer på marknaderna under den närmaste månaden eller möjligtvis de närmaste månaderna. Att det kommer en ordentlig korrigering nedåt är väl ett som är säkert och troligen större än vad vi kan ana. När det gäller både aktiemarknaden och  den resp bostadsmarknaden så tror jag att vi får se rejäla nedgångar i en storleksordning på minst 20-30%. Anledningen är väl att finansmarknaderna är dopade av riksbankernas helt vansinniga räntepolitik med en minusränta mitt under brinnande högkonjungtur, något om vi aldrig har varit med om tidigare. Kronan har nu t.ex redan försvagats kraftigt mot andra valutor pga bl.a sjunkande bostadspriser vilken kan ta udden av vår goda konjuktur och vi kan gå in i en ny lågkonjuktur istället med en ökad arbetslöshet som följd.
Eftersom riksbankerna redan har minusränta så finns det inga verktyg kvar att reglera med i verktygslådan utan det värsta som kan hända är väl att riksbanken t.om kan tvingas att höja räntan under en begynnande eller pågående lågkonjungtur istället vilket skulle ytterligare förvärra krisen. Sen får vi inte glömma Trump och Nordkorea och deras resp dispyter, kan hända något där när som helst därborta, och då kan det bli ändå värre nedgångar i världsekonomin.
För att nu inte tala om de där dårarna som skapade kryptovalutan bitcoin, läste om en norrman som köpte lite bitcoin 2009 för ca 230 kr och glömde av dem fram till år 2013 då han förstod att att de hade stigit i värde till 8 640 856 kr, onekligen en enormt bra investering. Sedan dess har bitcoinen stigit avsevärt mkt mer tills idag och folk rusar som vanligt likt följa john till för att i likhet med många andra köpa på sig bitcoin. Vi har väl alla hört talas om de beryktade pyramidspelen, bitcoin är väl dagens lite modernare pyramidspel så klart och när väl korthuset och värdet rasar i botten så får vi säkert se väldigt många konkurser inkl personliga och familjära tragedier.
https://nyheter24.se/nyheter/883550-bitcoin-pa-rekordniva-sa-mycket-hade-du-kunnat-ha-tjanat
Så jag tror att vi går en väldigt spännande ekonomisk framtid till mötes.
« Senast ändrad: 11 december 2017, 21:19:34 av Karis »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #4 skrivet: 10 december 2017, 19:48:55 »
Tror tyvärr att bistrare tider väntar!
Tyvärr för att jag inte hunnit sälja av mitt boende än.
Tyvärr för alla de stackare som köpt på topp. Som bara haft en önskan om ett boende. O då allmännyttan inte varit behjälplig.....nödgats belåna sig...
Tycker dock inte synd om de som sitter med dubbla boenden pga spekulation! Tror att dessa "finanshajar" bidrar till kraschen då de känner att fläsket börjar osa...

Är inte ekonomiskt kunnig. Men detta upptrissade värden av boenden pga rätt adress har känts märkligt i flera decennium .... Jag är insatt i utbud o efterfrågan osv.. Men för mig är det märkligt att priserna är så snedvridna att man hellre betalar lika mkt för en etta i smeten av storstaden mot en mindre gård i landsbygd med boende för storfamilj o obegränsat med p platser... Sc:,h Förstår ju att frågan är större IOM arbete utbildning nöjesliv osv....

Tror det är mkt annat som spelar in i hur det går framöver. Dels hur politikerna trixar bland alla fallgropar o beslut framöver... Dels hur det Svenska folket tror på en sund ekonomi/politik framöver... dontknow
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2018, 19:20:46 »
Nu ska ett av alla våra barn/bonusbarn sälja sin lägenhet som dom köpte för 8-9 månader sedan, för den ettan gav dom 5 miljoner. >:(

Sen känner jag en kille som bokat upp en nybyggd lägenhet för ett par år sedan, hans arbetskamrater gjorde samma sak i början av byggnationen och tjänade 1 miljon utan att ens flytta in. Nu är den strax klar och han måste sälja eller köpa lägenheten, dom la upp den på hemnet och han fick ett bud samma dag, han skulle bara tjäna 50000 efter det att mäklararvodet var betalt så han nobbade det, sen kom störtdykningen och nu lutar det åt att han kommer förlora 900.000 på en lägenhet han aldrig hade avsikten att flytta in i. Hur han ska lösa det fattar jag inte då han är maxbelånad på det kjedjehus han köpte för ett år sedan.



 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2018, 20:33:56 »
Hej

Jag tror faktiskt att de flesta marknader är mer eller mindre riggade idag. Sverige är en kork som flyter med.

Aktiemarknaderna styrs av digitala program som säljer och köper på statistik. Men statistik kan kan manipuleras. VIX (volatilitetsindexet) har misstänkts för att manipuleras för att förhindra säljsignaler och har anmälts till finansinspektionen i USA. Guld och Silver har manipulerats, flera banker har dömts i domstol. Kommer någon ihåg Liborräntan?

I huvudsak är det Federal Reserve (FED) som styr. De följer noga aktiemarknaden eftersom den fungerar som en humörhöjare för ekonomin. De har inte råd att låta den falla.

Fastighetspriserna i Sverige har drivits upp av spekulation. Det är vanligt att lägenheter i centrum står tomma eftersom de köpts av rika personer som inte har tänkt att bo där och som inte får/vill hyra ut i andra hand då man inte vill riskera att få "fel" hyresgäster.

Vi köpte en lägenhet 2016 som studentlägenhet åt barnen. Studentlägenheter i storstäder är ett skämt. Den är nog snart nere i samma nivå som vi köpte för. Marknaden är inte riktigt frisk.

Ser man på långsiktig statistik så är det först på 80-talet som bostadspriserna började öka snabbare än inflationen. Det var då en viss Ronald Reagan började öppna kreditkranarna på allvar. Sedan har det bara eskalerat.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Lars Persson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2018, 09:48:32 »
Eftersom räntan förmodligen kommer öka inom närmaste åren kommer även att huspriserna sjunka då färre vill och kan köpa bostad.
http://jf-fritid.se/ Pool och Pooltillbehör

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2018, 11:20:33 »
Minns inte vem, men någon av er rekommenderade mig att köpa en bostadsrätt åt dottern som studerar i stockholm för ett par år sedan.
Jag ansåg att priserna var för höga och ville inte.
Vad var det jag sa. hehe  wave
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2018, 13:34:01 »
Det minns du nog. ;)

Den första tråden har du ju raderat där rekommendationen skrevs, hittar bara en senare tråd när hon behövde lägenhet igen.  ;) Dom hade förmodligen fortfarande gjort den bästa affären genom att köpa lägenhet, sen tillkommer tryggheten av att ha sitt egna boende av vad det nu är värt.


Mitt första tips på att dom skulle ha köpt något hade nog varit bäst, billigast eller rättare sagt lönsammast. Nu ökar priserna igen, men jag är inte lika säker på att priserna kommer att fördubblas var 10:e år i framtiden. Fördubbling av priserna var 10:e år har det skett sen 40-talet i Sthlm. Det är först nu alla skriker på sinnesjuka priser, Nje det som egentligen inte hänger med är väll lönerna, arbetspolarna berättade när dom fick ackordsöverskotten på 60-talet köpte dom en sprillans ny bil, KONTANT.

Min pappa har alltid sagt att huspriserna är för höga, det har han sagt sen mitten av 80-talet.
Det knäppa är att han tyckte mitt sista hus var billigt men det var 5 ggr dyrare än det första och nu bara hälften så värdefullt.  ::)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #10 skrivet: 05 mars 2018, 14:08:59 »
Ingen vill sälja med förlust! Därför säljer man inte (med förlust).
Sen kommer man i ett läge att man är tvungen att sälja, då får man ta ett skambuden eller så säljer kronofogden åt vederbörande.
Då blir det ett rejält prisfall.
Så förklarade en väldigt erfaren mäklare, vad som hänt historisk och har varnat för att det kan hända igen.

Ett alternativ som jag o min fru gör, är att hyra ut huset/lägenheten. Det är skattefritt upp till 60 000/år och marknaden är god. För vem vill köpa nu, när det faller? Det går + 25000/år utöver ränta o amortering vilket täcker underhåll mm. En hyresgäst är hos kronfogden o vi saknar 2 månadshyror i övrigt inga problem.
« Senast ändrad: 06 mars 2018, 10:34:20 av Ekenäs Racing »
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28år, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2018, 06:41:46 »
Nu har hon i alla fall ett förstahandskontrakt på en studentlägenhet.
Och som jag också försvarade mitt beslut med tidigare, det är inte utan besvär och osäkerheter man köper en lägenhet 100 mil hemifrån, inte sååå enkelt att få ett vettigt grepp på marknaden utan att vara på plats.
Bara risken att tvingas ligga kvar som ägare om priserna går ned är ju inte alls en skön tanke.
Och dessutom finns det ju roligare saker att göra för pengarna än att placera dem i en lägenhet, tillsammans med ett skuldberg som man dessutom drar på sig.
Jag kan faktiskt för mitt liv inte förstå hur man kan vara så beroende av att bo i Stockholm att man försakar alla möjligheter till ett liv i relativ ekonomisk frihet och oberoende från bankerna.
Vi har väl varit skuldfria i ca 10 år, och är på god väg att kunna sluta arbeta ett antal år tidigare än de flesta tack vare att vi inte satt oss i skuldfällan.
Sen kan en lägenhet mycket väl ha varit en historiskt god investering den dagen man säljer den och flyttar bort från Stockholm eller in i en hyresrätt, men det känns faktiskt ännu mer spekulativt än börsen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2018, 07:59:44 »
Hej

Man märker ju att bankerna vill hålla sina kunder i ett slags "säkert men förslavat" förhållande. Inte för mycket skulder så att banken riskerar att förlora pengar, men inte för lite heller så att bankerna får för små ränteinkomster.

Jag är 50 år och löneväxlar på lönen samt sparar en del. Målet är att inte behöva jobba "övertid" och kunna gå ett par år tidigare (nu gäller ju 67 år tydligen), och sedan kunna ägna mig åt lite konsultarbete i eget företag om/när andan faller på.

Nyckeln till att få det OK när man går i pension är att man får ett fönster på kanske 10 år utan barn att försörja där man kan skuldsanera sig, betala av på huset etc. Vi som bor i mellanstora orter som Rickard kan faktiskt bli helt skuldfria.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2018, 08:17:50 »
I vårt fall kommer vi nog att ha minst 15 år av aktivt sparande som skall göra att vi kan sluta lite när vi vill, fast jag tror nog att Sambon kommer att jobba ändå till Pension ändå, hon är oumbärlig på jobbet.  ;)
Vi köpte ju vårt hus för bara 300 000 kr för 25 år sedan, så det var ju snorbilligt.
Vi har iofs satsat ett antal hundra tusen på huset under årens loppp, men det har gjorts av sparade pengar, inte lånade.
Vi har dessutom hela tiden amorterat rätt rejält, just för att kunna bli skuldfria, men också tack vare att vi haft arbeten med kanske något högre lön än den stora massan.
De senaste 10 åren har jag haft en pensionsförsäkring via företaget som motsvarar det skydd som en vanlig anställd har + lite till. (2300 kr/månad i sparande)
De senaste 7 åren har jag sparat aktivt i tjänstepension, utöver månatliga sparandet, som företagare kan man spara 30% (eller 35%?) av företagets totala löneutbetalningar till tjänstepension, så det ger ju ett skapligt utrymme för sparande.
De senaste 5 åren har jag gått ned i lön för att kunna spara än mer i tjänstepension än annars varit möjligt.
De senaste 5 åren har jag dessutom tagit ut maximal aktieutdelning som jag sparar på ett ISK-konto.
Målet är att för ISK-sparandet kunna köpa en bungalov på gran canaria, och sparandet till tjänstepensionen skall förhoppningsvis göra att jag kan sluta minst 5 år innan jag går i ålderspension.
Forumen kan jag driva var jag än befinner mig.
Resten av firman tar sonen över, eller så säljer jag det till någon annan pryloman som gillar att sälja och pyssla med internet/datorer.

Ett liknande scenario kanske hade varit möjligt även om jag lånat till en bostadsrätt i Stockholm för 10 år sedan.
Skillnaden är väl kanske främst att jag då varit tvungen att sälja mitt boende i Sverige, det behöver jag inte nu.

För att vara on-topic så kan jag dessutom tillägga att huspriserna i Spanien INTE faller i dagsläget, tvärt om.
Frågan är om det kanske vore bättre att köpa redan nu även om man måste låna, och sedan hyra ut på längre hyreskontrakt tills man själv slutar vara engagerad i webbshoppen?

PS, värmepumpen har bidragit med 260 000 sparade kronor också på dessa 15 år, investeringskostnaden avräknad.  tummenupp
55000 timmars drivt med ca 6 kW högre uteffekt än driveffekt X 1 kr/kWh i snitt.  salut salut salut
« Senast ändrad: 06 mars 2018, 09:07:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2018, 12:58:17 »
Jag kan faktiskt för mitt liv inte förstå hur man kan vara så beroende av att bo i Stockholm att man försakar alla möjligheter till ett liv i relativ ekonomisk frihet och oberoende från bankerna.

 
Sen kan en lägenhet mycket väl ha varit en historiskt god investering den dagen man säljer den och flyttar bort från Stockholm eller in i en hyresrätt, men det känns faktiskt ännu mer spekulativt än börsen.

Handen på hjärtat nu!
OM du får bo helt GRATIS i en Östemalmsvåning på 170m2 med direkthiss upp i lägenheten livet ut, visst hade du valt det?  ;)
Det svar du ger kommer nog få polletten att ramla ner.

Jag är övertygad om att jag skulle ha lättare att flytta till Piteå än vad du skulle ha att flytta till Sthlm, det här med umgänge, arbete, föräldrar, barn och framtida eventuella barnbarn gör att flytten för oss blir en omöjlighet. Både tantaloan och jag älskar dock övre Norrland, det kan man ju inte påstå att du känner för Sthlm. 

Att som utböling flytta till en mindre ort och tro att man kan få ett arbete inom sitt hantverk kan man nästintill glömma då hela ortens hantverkare ser en som en cancersvulst.

"eller in i en hyresrätt "Det går nästintill bara med kontakter, man kan iofs göra en grå lägenhetsförsäljning, fungerar ungefär såhär: man byter/säljer bostadsrätten med någon som har en hyresrätt, man sänker bostadsrättspriset med 8.000- 10.000 m2/per/kvm av hyreslägenhetens storlek. Allt beroende på vart bostäderna ligger visserligen, ett byte på Östermalm får man nog räkna med att betala/sänka priset med runt 20.000kr/kvm för hyreslägenheten.


Jag tror att det sämsta man kan göra är att inte planera inför sin pension, jag tror dock att dom allra flesta som sitter på tåget bara skuffar undan pensionskuvertet. Sen kan man tycka att hela systemet är ruttet, att man arbetar hela livet och ändå på ålderns höst antingen leva på svältgränsen eller vara så klar i huvudet att man orkar fylla i alla bidragsblanketter. 
Svetsarens lösning för att förbättra för pensionärerna är genom höjda bidrag, dom som orkar och kan givetvis.  >:(

Sen har man bara ett liv och det ska balanseras, vad är det för mening att vara rikast på kyrkogården när man istället kanske skulle ha unnat sig. Dessutom förändras spelreglarna hela tiden som ex skilsmässa, arbetslöshet och sjukdomar så det är inte lätt för någon att planera som har långt kvar till pensionen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!