Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dry läge Panasonic luftvärmepump?  (läst 8578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad symjet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Dry läge Panasonic luftvärmepump?
« skrivet: 19 december 2010, 11:29:43 »
Kan någon förklara hur Dry-läget fungerar? Ska man ha 20 grader, 16 grader, 8 grader eller ? I manualen står det:
"Temperaturer mellan 16-30  ºC kan väljas. Användning av enheten inom det rekommenderade   temperaturomrÃ¥det kan göra att energi sparas. LÄGET VARMT : 20 ºC - 24 ºC. LÄGET KALLT : 26 ºC - 28 ºC. LÄGET TORRT : 1 ºC - 2 ºC lägre än rumstemperatur."
??????????????????????

Hälsningar Symjet.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Dry läge Panasonic luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 09:23:55 »
Tänker du köra DRY läge mitt i vinterkylan? har du inte torr lugt nog som det är redan?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dry läge Panasonic luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 12:59:40 »
Själva funktionen är väl att vp´n kör kyla och innomhusfukten kondenserar mot det kalla elementet i innomhusdelen.
Ser ingen anledning att köra i torkläget pÃ¥ vintern. Vill jag tex torka kläder sÃ¥ hänger jag bara upp dom en bit frÃ¥n innomhusdelen sÃ¥ torkar dom fort i den varma luften  Thumbsup
Har du däremot ett nybyggt fuktigt hus sÃ¥ hyr eller köp en luftavfuktare i stället det är mÃ¥ngfallt effektivare än att köpa L/V pumpen i torkläge som dÃ¥ samtidigt kyler huset  :(
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Dry läge Panasonic luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 15:50:09 »
Jo just så fungerar förstås "dry" funktionen.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!