Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Timer lampan blinkar...  (läst 18264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mans71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Timer lampan blinkar...
« skrivet: 19 december 2010, 20:04:16 »
Min pump, tillverkad 2005.05 med innedel CS-E9DKEW och utedel vet jag inte, som rullat på så fint strular nu för mig i sommarstugan.

När jag kom ut där så blinkar timer lampan och den tillverkar vare sig värme eller kyla och vägrar ta kommandon från fjärren. Om jag drar ur sladden och startar upp den så rullar utedelen på, men det kommer inget in i huset och efter ett tag (okänt efter hur länge) så blinkar timer och jag är tillbaka till utgångsläget.

Är det värt att reparera? Vem vänder man sig till? Jag bor i Vadstena i Östergötland.

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #1 skrivet: 19 december 2010, 20:23:59 »
håll ner check 5 sek, bläddra med timer pil upp/ner

http://www.lmg.nu/sve/support/felkoder-felsoekning.html
Där har du felkoden varför den larmar kan väl skriva här va du har fått för felkod?
Innehavande av kat. 1

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #2 skrivet: 19 december 2010, 20:25:18 »
Min pump, tillverkad 2005.05 med innedel CS-E9DKEW och utedel vet jag inte, som rullat på så fint strular nu för mig i sommarstugan.

När jag kom ut där så blinkar timer lampan och den tillverkar vare sig värme eller kyla och vägrar ta kommandon från fjärren. Om jag drar ur sladden och startar upp den så rullar utedelen på, men det kommer inget in i huset och efter ett tag (okänt efter hur länge) så blinkar timer och jag är tillbaka till utgångsläget.

Är det värt att reparera? Vem vänder man sig till? Jag bor i Vadstena i Östergötland.

hej
en DKE kanske du fått felet H16
har för mig att det är förlängd garanti på dem
kolla felkoden med fjärrkontrollen
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Mans71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #3 skrivet: 19 december 2010, 21:06:56 »
Ok, tack för hjälpen! Ska åka ut och kolla imorgon vad för felkod jag får. Uppdaterar tråden i morgon då!

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #4 skrivet: 19 december 2010, 21:08:58 »
De låter bra lycka till.
Innehavande av kat. 1

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #5 skrivet: 19 december 2010, 22:03:10 »
Grattis.....kompressorn är slut, billigare att köpa en ny vp om garantin gÃ¥tt ut.  Panasonics största misslyckande nÃ¥gonsin alla kategorier. fiR:
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #6 skrivet: 19 december 2010, 22:10:33 »
Förmodligen H16 som felkod och är den tillverkad 2005-05 sÃ¥ är den förmodligen installerad väldigt sent under  2005 eller under 2006 och dÃ¥ byter Panasonic utedelen.
I värsta fall får Mans71 kontakta sitt försäkringsbolag så han via hem/villa försäkringen åtmindstånde får några kronor för maskinen.

Den modellen har kostat Panasonic åtskilliga kronor !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mans71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #7 skrivet: 20 december 2010, 19:19:45 »
Halloj igen!
Har nu kollat och jag får pip på F91... Kan vad jag förstår av länken kan det vara lite av varje, för lite gas eller rent av byte av utomhusenhet?

Så, frågan kvarstår egentligen, för jag har inte lust/kompetens att göra några större ansatser att fixa denna, vem servar Panasonic pumpar i närheten av Vadstena? Eller är det inte lönt med tanke på felkoden?

Vad anser expertisen pÃ¥ detta eminenta forum?  ::)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #8 skrivet: 20 december 2010, 19:21:09 »
F91 reklameras på samma sätt som H16 till din leverantör av maskinen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mans71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #9 skrivet: 20 december 2010, 19:26:39 »
F91 reklameras på samma sätt som H16 till din leverantör av maskinen

Men, reklamera? SÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r senare? SÃ¥ fantastisk garanti tror jag inte att jag har...  ::) Köpte förvisso 2st samtidigt av samma firma som installerade dom, men han pysslar inte med värmepumpar längre (en bekant/affärspartner i annat sammanhang, sÃ¥ vill inte brÃ¥ka med honom om mina smÃ¥ bekymmer).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #10 skrivet: 20 december 2010, 19:33:57 »
Vet inte vem du köpt av eller hur din leverantör köpt dom men är det inom 5 år så är det bara att reklamera.

Vill du inte "bråka" med honom om dina bekymmer så blir det dyrt att åtgärda om det inte är kretskortet som problemet ligger i och det går att bygla som det finns någon tråd om.

Att köpa delar som kompressor eller yttre kretskort kostar skjortan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mans71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #11 skrivet: 20 december 2010, 19:58:33 »
5 år? 2 års garanti är det väll man har som konsument eller?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #12 skrivet: 20 december 2010, 20:03:30 »
5 år? 2 års garanti är det väll man har som konsument eller?

5 års kompressor garanti brukar det vara
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #13 skrivet: 20 december 2010, 20:41:55 »
Är det dom kända seriefelen som tex H16 och F91 (vid ej gasbrist) är det 5år
Prescis som Kjelle skriver är det som regel 5 år på kompressorer, men får du en lös kompressor på garantin i detta fall så kostar det en hel del att få den bytt och det kan även vara kretskortsfel.

Flera återförsäljare vet jag inte vill ta tag i den biten och vill du inte "bråka" med din leverantör så blir det till att köpa nytt dessvärre.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mans71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Timer lampan blinkar...
« Svar #14 skrivet: 20 december 2010, 22:10:33 »
Ok, det ante mig att det inte var klockrent case detta. Blir nog att köpa nytt som du säger... jaja, den har ju rullar på några år nu och har ju gjort sitt att säga iom att den är betald... får kolla marknaden efter alternativ då!

Tack för hjälpen alla!  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!