Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kalla radiatorer igen!!!  (läst 5126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kalla radiatorer igen!!!
« skrivet: 14 november 2008, 20:39:31 »
Jag får inget genomflöde i mina nya radiatorer i källare. Man kan ana värme i tillflödet men returen och radiatorerna är kalla. Termostaterna är helt öppna och jag har luftat flera gånger. I övriga delen av huset fungerar det utmärkt.
Har jag för tunna rör- 12mm? (Huset är gammalt och dimensionen på de gamla rören är minst 15mm, dom allra äldsta är ännu grövre)
Har jag monterat in och ut fel?
Kan en extra cirkulationspump förbättra flödet?

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Kalla radiatorer igen!!!
« Svar #1 skrivet: 14 november 2008, 23:29:40 »
Har ungefär samma problem, men lite annorlunda. Jag har golvvärme i halva huset, och vanliga i resten o i källaren. Jag har självcirkulation i  bo planet men inte källaren. Vid körning av golvvärme sÃ¥ blir hela boplanets element varma, men inte källaren. Ska jag fÃ¥ varm där ocksÃ¥ sÃ¥ mÃ¥ste elementpumpen även vara pÃ¥slagen.

Så jag gissar att du har samma problem, att vattnet väljer lättaste vägen, och varm vatten vill stiga o kallt vill sjunka.

Har alltså två pumpar, men kör bara den som är till golvvärmen, då pannan ger så pass värme i källaren ändå.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kalla radiatorer igen!!!
« Svar #2 skrivet: 17 november 2008, 12:28:13 »
Vattnet går alltid lättaste vägen så man måste strypa lite på de radiatorer som är varma om det är dåligt flöde någonstans. Känn på radiatorerna när kompressorn gått en stund, nederdelen ska vara lite svalare än ovandelen. Om radiatorerna är jämnvarma så kortsluter de flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kalla radiatorer igen!!!
« Svar #3 skrivet: 17 november 2008, 13:38:38 »
Inta alls bra att blanda dimensioner.... Ofta har man ju sämre möjligheter att strypa också i den gamla delen!

Blir det svårt att få till föreslår jag att du monterar nya ventiler på alla dina äldre radiatorer, med (för)strypningsfunktion. Termostatdelen kan du gott skippe eller köpa i ett fåtal rum om det påverkas starkt av tex sol... vill du ha svalare i tex sovrum fixar man det med den fasta strypningen!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kalla radiatorer igen!!!
« Svar #4 skrivet: 17 november 2008, 17:16:43 »
Monterade en handdukstork....

"ribbstolsmodellen", med 10 horisontella rör. Vägg i vägg med pannrummet, på utgående stam. Gissa om jag blev nöjd när jag provade den och den blev rejält jämnvarm direkt!

Gissa om jag blev missnöjd när nästan alla andra element i huset bara blev halvljumma. Nästan allt radiator-vatten gick bara tur och retur mellan VP och handdukstorken.

Men en enkel ballofix på handdukstorken gjorde susen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kalla radiatorer igen!!!
« Svar #5 skrivet: 17 november 2008, 18:12:34 »
Vad står det på ditt koppel FEA-M eller FA-M
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Kalla radiatorer igen!!!
« Svar #6 skrivet: 18 november 2008, 12:01:42 »
Har du ett 1:rörs system så är framledning och retur förväxlade Eller så har du fel radiatorkoppel. Har du ett 2:rörs system så kan du eventuellt ha ett ventilhus avsett för 1:rörs system. På ett-rörs kopplen så är tillflödet markerat med pil närmast radiatorn och på två-rörs tvärt om. Dvs. som du har kopplat.
« Senast ändrad: 18 november 2008, 12:08:18 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!