Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP-fel Thermia Atria Optimum 12kW 2013  (läst 261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grewenmedw

  • Gäst
Grewenmedw
LP-fel Thermia Atria Optimum 12kW 2013
« skrivet: 11 januari 2024, 13:07:48 »
Hej

Suttit och läst här och det finns mycket intressanta diskussioner och kunnigt folk :). Är det någon som kan guida mig med vårat LP-fel vore jag väldigt tacksam.

När det är kallare ute än -10, går pumpen några min men stannar sen på LP-fel. Utedelen är inte nerisad. Brinepumpen går. Glykol fryspunkt -40. Senast den stanna var det på KB ut -19 och KB tillbaka till maskin -16. Då var det -15 ute.

Jag misstänker gasbrist men efter att ha läst här verkar det kunna vara även exp-ventilen. Såg senast igår då bara -2 ute men efter att VP kört färdigt utan fel eftersom det var varmare än -10 så var exp-ventilen frostig, bara den inte rören före eller efter.

Snart ska det bli kallt igen och jag kommer då att kunna reproducera felet. Vad ska jag prova då? Kan man knacka på exp-ventilen och se om pumpen slutar larma?

Har en bokad kylreparatör på torsdag nästa vecka, men vill kolla så mycket som möjligt själv innan.

Tack på förhand

Utloggad Dymo450

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-fel Thermia Atria Optimum 12kW 2013
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 13:51:58 »
Mycket viktigt att etylenglykolen är av god kvalitet och att den är blandad till -32°C varken mer eller mindre
En för fet blandning innebär att vätskan blir trögflytande i rörsystemet och förångarna vilket kan leda till LP larm om inte vätskan kan hämta energi från utedelens förångare
MÃ¥nga etylenglykoler hÃ¥ller inte mÃ¥ttet och klarar helt enkelt inte att vara flytande vid -32°C sÃ¥ det är ett vanligt Ã¥terkommande i anläggningar som kräver etyelnglykol för drift ner till -32°C  (se till att köpa en som är anpassad för ändamÃ¥let)
Kontrollera även så att fläkten i utedelen fungerar och snurrar annars kan det lätt bli problem med lågtryckslarm

Grewenmedw

  • Gäst
Grewenmedw
SV: LP-fel Thermia Atria Optimum 12kW 2013
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 14:22:40 »
Mycket viktigt att etylenglykolen är av god kvalitet och att den är blandad till -32°C varken mer eller mindre
En för fet blandning innebär att vätskan blir trögflytande i rörsystemet och förångarna vilket kan leda till LP larm om inte vätskan kan hämta energi från utedelens förångare
MÃ¥nga etylenglykoler hÃ¥ller inte mÃ¥ttet och klarar helt enkelt inte att vara flytande vid -32°C sÃ¥ det är ett vanligt Ã¥terkommande i anläggningar som kräver etyelnglykol för drift ner till -32°C  (se till att köpa en som är anpassad för ändamÃ¥let)
Kontrollera även så att fläkten i utedelen fungerar och snurrar annars kan det lätt bli problem med lågtryckslarm

Hej och tack för svar! Jag har hört om detta och tagit ut ett prov och lagt i frysen som ju är ca -20. Men dÃ¥ är glykolen fullt flytande  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!