Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isiga rör  (läst 1004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Isiga rör
« skrivet: 19 februari 2023, 10:45:28 »
Min Atria 8 har betett sig lite konstigt ett tag. Hade ett glapp på en tempgivare för några veckor sen som orsakade larm men det var lätt fixat. Däremot har den dragit bra mycket mer el än tidigare och idag upptäckte jag ovanligt mycket is på rören inomhus. De blir lite fuktiga ibland men jag har aldrig sett det såhär förr.
NÃ¥gra tips?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isiga rör
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2023, 10:57:33 »
Inte bra med så mycket kondens inomhus. Kan bli fukt- och mögelskador. Kondensisoleringen behöver förstärkas men allt behöver torka upp innan så det blir till sommaren. Finns Armacell rörisolering i många olika storlekar och till det har man isolertejp där det behövs. Mycket kondens talar för att värmepumpen arbetar hårt och det är kallt ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Isiga rör
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2023, 13:09:35 »
Hur ser utedelen ut? Det börjar bli vanligt med växelventilhaveri på dem och utedelen avisar inte som den ska.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isiga rör
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2023, 14:50:35 »
Utedelen är helt istäckt. Var sitter växelventilen?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Isiga rör
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2023, 14:58:45 »
Det är dags att byta insats högst troligt. Den sitter i innedelen. Mässingsklump med tre rör, elbox "Honeywell" ovanpå. Finns insatser på nätet och inte så svåra att byta. Armen på ställdonet behöver du inte röra, däremot en liten fyrkantig knapp under på samma sida, den låter upp ställdonet så du kan vrida loss det och se om det fjädrande ventilinsatsen är trög. Använd ställdonet som "kloss" att trycka med. Fastnar den nere är den inte bra.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isiga rör
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2023, 15:25:51 »
Är det denna du menar. Jag bytte den med ett kit för ca 3 år sen. Borde hålla bättre..
Knappen, är det den lilla metalbiten som sticker ut i underkant på plastboxen.

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isiga rör
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2023, 15:54:52 »
Ventilen funkar fint, nålen rör sig upp och ner som den ska.
Motorn verkar dock död då armen inte rört sig, men det kan lika gärna vara styrningen. Hur kolla man detta?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Isiga rör
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2023, 16:12:41 »
Det finns nog en likadan i botten, borde vara isiga rör eller i alla fall kallare.

Den är värme/varmvattenväxling. Blir du utan ena eller andra, eller en av dem blir för varmt, så funkar inte den du visat bild på.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isiga rör
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2023, 16:47:01 »
Ok, så här nere någonstans?

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isiga rör
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2023, 20:59:46 »
Verkar vara denna som gett upp. Actuatorn ändrar inte läga oavsett om om den kör värme eller avisar. Plockade bort den och körde manuell avisning med bra resultat. Ser ut som den satt sig i drift mode..Går det att testa den på något sätt? Har dock ingen 24v ac källa.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isiga rör
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2023, 21:17:19 »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Isiga rör
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2023, 22:16:04 »
Ingen golvvärme? Ofta AC 24V där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad wiknil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Isiga rör
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2023, 11:52:03 »
Problemet löst.
Resistansmätte över motorn, avbrott.. Stendöd.
Fick tag på ett nytt styrdon idag av en lokal firma. Nu funkar den fint igen.
Funderar på att byta insatsen i ventilen med då den kärvar lite. Behöver systemet tömmas för detta eller är det bara att skruva ut?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Isiga rör
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2023, 16:53:58 »
Vet inte hur det ser ut på de systemen, men det borde vara något kärl på högre punkt, eller om det är expansionskärl så sitter det med lite tur en kran som stänger bort kärlet. Då blir det inget hysteriskt läckage. Finns det inga avstängingar, undersök hur du avtappar och fyller.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!