Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Extra vv med endast pumpen  (läst 14221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbr900

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
Extra vv med endast pumpen
« skrivet: 01 april 2010, 19:21:52 »
Hej alla glada :)
Visst är väl tanken att det ska gå att få pumpen att köra upp vv till 55 gr när extra vv
funktionen är aktiverad.
Den kör ju upp panntempen dit var fjärde gång spm den ska, men det händer
ingenting när jag kör extra vv, den står still :(

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #1 skrivet: 01 april 2010, 22:33:46 »
Aktiverar du "extra VV" skall pumpen gå i sommarläge och köra till 55º hela tiden. Skall elpatronen hjälpa till, ska du ange till vilken temperatur under "extra VV ºC" i inställningsmenyn, "extra VV min" anger hur länge pumpen kör extra VV.
Pumpen ska alltså hålla temperaturen mellan 50 och 55 grader så länge extra VV är aktiverat.
Läs på sid 33 i manualen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 01 april 2010, 22:38:07 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #3 skrivet: 02 april 2010, 08:51:07 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.msg306353#msg306353



Kan inte förstå varför övre pannan kommer upp i max 47 grader och den nedre till max 52 då har jag kört 3st extra vv på raken.
Dessutom tycker man att det är lustigt att man ska trycka på en "ringklocka" innan man duschar.
Eller senaste tipset var att hänga på en extra vv beredare kopplad till ecoel.
Man köper väl en helhets lösning? Trodde jag iaf efter lyssnat på säljaren som rekommendera detta framför allt annat på marknaden.

Jag är inte alls arg eller bitter på säljaren knUp



Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #4 skrivet: 02 april 2010, 09:03:39 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.msg306353#msg306353



Kan inte förstå varför övre pannan kommer upp i max 47 grader och den nedre till max 52 då har jag kört 3st extra vv på raken.
Dessutom tycker man att det är lustigt att man ska trycka på en "ringklocka" innan man duschar.
Eller senaste tipset var att hänga på en extra vv beredare kopplad till ecoel.
Man köper väl en helhets lösning? Trodde jag iaf efter lyssnat på säljaren som rekommendera detta framför allt annat på marknaden.

Jag är inte alls arg eller bitter på säljaren knUp




tanken med ecoel och ecoheat är att man ska köra med elpatron. för att den lösningen som dom har så är det svårt att säkerställa en bra VV komfort utan el-patron.man kan också sätta en el VVB i serie efter pumpen.
vill man spara lite extra så stänger man av elpatronen och använder extra VV funktionen.

att få upp samma temp i övre som undertanken lyckas inte jag heller med.
har du begränsat max temp till 52 ºC eller stannar den på max retur på 48 ºC?
kanske kan du sänka farten på laddpumpen.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #5 skrivet: 02 april 2010, 09:32:19 »

Kan inte förstå varför övre pannan kommer upp i max 47 grader och den nedre till max 52 då har jag kört 3st extra vv på raken.
Dessutom tycker man att det är lustigt att man ska trycka på en "ringklocka" innan man duschar.
Eller senaste tipset var att hänga på en extra vv beredare kopplad till ecoel.
Man köper väl en helhets lösning? Trodde jag iaf efter lyssnat på säljaren som rekommendera detta framför allt annat på marknaden.

Jag är inte alls arg eller bitter på säljaren knUp




tanken med ecoel och ecoheat är att man ska köra med elpatron. för att den lösningen som dom har så är det svårt att säkerställa en bra VV komfort utan el-patron.man kan också sätta en el VVB i serie efter pumpen.
vill man spara lite extra så stänger man av elpatronen och använder extra VV funktionen.

att få upp samma temp i övre som undertanken lyckas inte jag heller med.
har du begränsat max temp till 52 ºC eller stannar den på max retur på 48 ºC?
kanske kan du sänka farten på laddpumpen.

Krilet, jag tror som Kullabacken att du har för snabbt flöde över VP. Hur ser dina värden ut för VPin och VPut? Vet du vilken hastighet/läge laddpumpen är inställd på?
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #6 skrivet: 02 april 2010, 09:36:22 »
Har provat att sänka nu till båda läge 1 och 2 från 3 blev lite bättre men inga 55 grader.
men om man har en ute del så borde den klara att köra vv på den istället för el-patronen annars så låter det som ecoel är inget för en ute pump finns andra leverantörer som värkar vara mer anpassade för det.
för anledningen att man investerar i detta är väl för att slippa att köra på el-patron.
finns det inget bättre sätt att synka in detta system en el-patron och "ringklocka" ?
Övre pannan fungerar som en vv beredare har jag fått förklarat för mig men om den aldrig når 55 grader så bildas det bakterier eller?
Tanken är att vattnet ska nå 60 grader i en 55 graders körning för att döda alla bakterier i vattnet?
Läser nämligen att jag inte är ensam om att aldrig nå 55 eller 60 grader i vv det kan en då inte vara så bra för för en längre period om vattnet står stilla i beredaren om man tex åker iväg ett tag.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #7 skrivet: 02 april 2010, 09:47:52 »
Jag tror också att det vore en idé att sänka farten på laddpumpen ett snäpp. Sedan ska man komma ihåg att CTC har redan en helhetslösning, med en undre panna för värmen och en övre eluppvärmd varmvattenberedare för varmvatten.

Sedan är det ju bara så att många kommit på att pumpen klarar för det mesta att försörja även varmvattentillgången genom sina 55º-körningar. Jag har alltid 51-52 grader i övre pannan utan att elpatronen är tillkopplad.
Har man behov av mycket varmvatten eller om man har väldigt låga framledningstemperaturer, kan det vara svårt att alltid ha bra med varmvatten, men då finns det flera möjligheter att fixa detta via övre elpatronen eller med att köra extra varmvatten. Det är faktiskt avsikten med apparaten att man ska använda de här möjligheterna, CTC har aldrig påstått att man ska klara varmvattnet med endast pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #8 skrivet: 02 april 2010, 09:56:15 »
Övre pannan fungerar som en vv beredare har jag fått förklarat för mig men om den aldrig når 55 grader så bildas det bakterier eller?
Tanken är att vattnet ska nå 60 grader i en 55 graders körning för att döda alla bakterier i vattnet?
Läser nämligen att jag inte är ensam om att aldrig nå 55 eller 60 grader i vv det kan en då inte vara så bra för för en längre period om vattnet står stilla i beredaren om man tex åker iväg ett tag.
CTC har slingberedare, alltså det finns inget tappvarmvatten stående som kan bli föremål för bakterietillväxt. Det är det ordinarie kallvattnet som värms upp i slingan när det används. Om det skulle finnas bakterier där, har du ju redan bakterier i ditt kallvattensystem. I slingan finns bara runt 6 liter vatten som värms till 55º flera gånger per dygn, så en slingberedare betraktas som helt legionellasäker.

//Ronnie
« Senast ändrad: 02 april 2010, 10:10:31 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #9 skrivet: 02 april 2010, 10:12:26 »
Har sänkt laddpumpen läge 2 värkar vara bäst hemma hos mig.
Tyvärr så lovade säljarna att jag ska klarar mig utan problem med bara pumpen har nämligen frågat flera säljare och fått samma svar.
så det enda att göra är att köra el-patronen året om för att få rätt temp på vattnet?
genomsnittsvärdet på den övre är 45 grader så patronen ska värma ca 10 till 15 grader på el-patron för att det ska vara rätt?
för när 55 graders körningen hoppar igång så vill den övre ha 60 grader uppe.
går det inte att höja nedre pannan den ligger alltid på 40 grader förutom när den hoppar igång till 55?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #10 skrivet: 02 april 2010, 10:20:52 »
Det är framledningens börvärde som styr nedre pannan. Pumpen startar vid framledningens börvärde och värmer 5º upp sedan stannar den för att starta igen vid framledningens börvärde. Var fjärde körning går dock till 55º. Övre pannan har två börvärde, ett rörligt som systemet sätter till 7º över framledningens börvärde, och ett fast som du själv sätter i inställningarna. Det högsta av de börvärdena gäller och patronen startar vid börvärdet och värmer 3º upp där den släcks och startar igen vid aktuellt börvärde.

Om elpatronen är tillkopplad, håller den alltså alltid övre pannan minst 7-10 grader över framledningens börvärde.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #11 skrivet: 02 april 2010, 10:42:16 »
Har sänkt laddpumpen läge 2 värkar vara bäst hemma hos mig.
Tyvärr så lovade säljarna att jag ska klarar mig utan problem med bara pumpen har nämligen frågat flera säljare och fått samma svar.
så det enda att göra är att köra el-patronen året om för att få rätt temp på vattnet?
genomsnittsvärdet på den övre är 45 grader så patronen ska värma ca 10 till 15 grader på el-patron för att det ska vara rätt?
för när 55 graders körningen hoppar igång så vill den övre ha 60 grader uppe.
går det inte att höja nedre pannan den ligger alltid på 40 grader förutom när den hoppar igång till 55?

Det är möjligt att höja börvärdet för den nedre pannan genom att justera värdet för VPmin.
Jag har relativt lÃ¥g temp pÃ¥ framledningen och gjorde sÃ¥ i höstas för att fÃ¥ bättre varmvatten-tillgÃ¥ng. VPmin är inställd pÃ¥ 35 ºC vid installation och jag ställde dÃ¥ upp detta värde till 47 ºC. Detta fick till följd att pumpen jobbade mot detta börvärde istället för mot framledningens börvärde, som ju var betydligt lägre. Nackdelen som jag upplevde var att pumpen dÃ¥ gÃ¥r onödigt mycket. För vÃ¥r del, tvÃ¥ vuxna heltidsarbetande, innebar det att pumpen producerade varmvatten hela dagarna när vi jobbade. Därför ställde jag tillbaka Vpmin till ursprungsvärdet och började använda  Extra varmvattenfunktionen istället.
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad cbr900

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #12 skrivet: 02 april 2010, 17:52:52 »
Jag förstår hur det funkar, men som sagt pumpen reagerar inte när jag aktiverar extra vv funktionen..
NÃ¥gon med samma problem?


//Tomas

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #13 skrivet: 02 april 2010, 19:07:26 »
Jag förstår hur det funkar, men som sagt pumpen reagerar inte när jag aktiverar extra vv funktionen..
NÃ¥gon med samma problem?
//Tomas

Hej

Jag testade funktionen på min pump. Pumpen stod still och börvärdet var 42º medan tempen i pannan var 39º dvs när tempen sjunkit till 37º skulle pumpen gjort en normal start och värmt till 42º.

Nu aktiverade jag extra VV genom att välja "ja" direkt i huvudmenyn. Det som då hände var att pumpen startade direkt och börvärdet sattes till 55º. Efter att pumpen gått en liten stund valde jag bort varmvattenkörningen genom att sätta "nej" vid extra VV i huvudmenyn. Pumpen stannade och börvärdet ändrades tillbaka till 42º och när tempen fallit till 37º startade pumpen som vanligt.

Om din pump inte reagerar när du aktiverar "extra VV", är det något fel i systemet, den ska starta direkt och sätta börvärdet till 55º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Extra vv med endast pumpen
« Svar #14 skrivet: 02 april 2010, 19:24:11 »
Jag förstår hur det funkar, men som sagt pumpen reagerar inte när jag aktiverar extra vv funktionen..
NÃ¥gon med samma problem?
//Tomas

Hej

Jag testade funktionen på min pump. Pumpen stod still och börvärdet var 42º medan tempen i pannan var 39º dvs när tempen sjunkit till 37º skulle pumpen gjort en normal start och värmt till 42º.

Nu aktiverade jag extra VV genom att välja "ja" direkt i huvudmenyn. Det som då hände var att pumpen startade direkt och börvärdet sattes till 55º. Efter att pumpen gått en liten stund valde jag bort varmvattenkörningen genom att sätta "nej" vid extra VV i huvudmenyn. Pumpen stannade och börvärdet ändrades tillbaka till 42º och när tempen fallit till 37º startade pumpen som vanligt.

Om din pump inte reagerar när du aktiverar "extra VV", är det något fel i systemet, den ska starta direkt och sätta börvärdet till 55º.

//Ronnie

helt riktigt som erp säger.
men den statar inte om startfördröjningen  är aktiv.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!