0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är en LV VP jag har. Tror jag brukar ligga runt 23000 kWh/år (inkl allt). Nej systemet räcker inte att värma huset när det är riktigt kallt. Vi hade typ 16.5 grader när det var -10 för några dagar sedan. VP stänger iofs av när det börjar närma sig -10. Just nu stiger temp sakta, när jag når 20,5 tänker jag försöka hålla temp där och mäta igen. Mitt system är verkligen sunkigt då jag inte har någon reglering av framledningstemp utan måste skruva på shunten för hand. Huset är nog väldigt lite isolerat. Väggarna är dubbla tegelväggar med luftspalt mellan, de flesta fönsterna är dragiga orginal 2 glas.
En 109a skulle jag minst ta.
Jag skulle aldrig välja större än 107 till ditt hus,bättre att jobba lite med golv vägg vind och välja pump sen åtgärder.
Tack för input! Som jag misstänkte finns det många svar på frågan om vilken pump man skall satsa på Vad är risken med att välja en för stor värmepump? Är det livslängden och antalet starter man är orolig för eller blir det minder effektiv och dyrare uppvärmning?Vi tänker låta renovera våra fönster, täta dem och nog sätta någon form av energiglas i ena rutan. I övrigt planerar vi inga isoleringsåtgärder.
Det som verkligen betyder något är att pumpen räcker till för större delen av värmebehovet när det är "vanlig" vintertemp ute. Dvs att du kör elpatron så litet som möjligt. Men det här är en svår avvägning, du måste veta ganska väl vad huset drar i effekt (kW) vid säg -5 (i Stockholm) och vilken framtemp som då behövs. Annars blir det bara tyckanden.Typiskt för en medelstor villa 1970-80 tal (värme+normalVV):-5 6kW -10 7kW (Ecoair 107 ger 4.9kW Ecoair 111 ger 6.6kW)-15 8kW
Hej,Men vad gör man egentligen när huset drar mer än vad pump och panna klarar av? Vi ska visserligen be att någon kommer och gör en energibesiktning för att hitta eventuella energibovar. Missar i isolering osv. Men jag tror inte att det finns så mycket vi kan göra då vi vill behålla "charmen" med ett gammalt hus.Går väl fortfarande i tankarna på att komplettera med en LL. Då en del av problematiken ligger i trög uppvärmning av golvvärme i betongplatta, golvvärme under massivt trägolv samt kallras från fönster. Visst, det går väl att sätta upp ytterligare radiatorer för att på det sättet hjälpa golvvärmen. Men det kostar en bra slant det med. Men det käns faktiskt inte som att en större LV är svaret på frågan./Kristofer
LL drar väl lika mycket som den ger vid svinkyla, dessutom är avgiven effekt elldeles för låg....
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??
Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Precis...fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.
Citat från: larryd skrivet 12 januari 2010, 13:11:57Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Precis...fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.Vore intressant om det gick att tweaka EcoElen så att man kan köra båda elpatronerna i kombination med EcoAir. Går det? Vad finns det annars för elpannor som vid avstängd ecoair kan köra mer än 15kw? För nu räcker inte 9+6kw som ecoelen ger/Kristofer
Han undrar inte vad definitionen på COP är, han undrar vilket värde COP har vid -25º.//Ronnie
Citat från: Kris!? skrivet 13 januari 2010, 12:41:46Citat från: larryd skrivet 12 januari 2010, 13:11:57Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Men...kanske har du "högtemp-radiatorer"? Då kanske du har en returtemp till VP på 48 ºC eller högre och pumpen stänger av sig??. Isåfall skadar du nog pumpen om du försöker tvångsköra den. Då måste du ha fler radiatorer, så att returtempen sänks.Eller sätta sänka huskurvan så du kommer under 48 ºC så pumpen startar. Och sätta upp några el-element för att inte frysa.Du kan naturligtvis komplettera systemet med en "elpatron i vattenlåda" som du kopplar in i radiatorslingan för att få mer effekt och höja tempen på raddarna. Men då höjs returtempen ännu mer och du kan inte köra VP.PS Läste några av dina tidigare inlägg. Om Ecoair stannar pga -15 ºC gränsen (Du har ändrat -10 ºC till -15 ºC??). Så kan man nog "tweaka" den ett par grader till. Min verkar "fabrikstweakad" eftersom utegivaren visar 1.5 ºC grader fel.Ett motstånd parallellt med utegivaringången på kontrollpanelen? Prova med en pot först.Har nog samma "funktion"som du. Tittar jag på pumpen och jämför med vanlig utomhustermometer så visar ecoair 1.5 grader för lite. Då är egentligen svaret bara fler radiatorer eller LL. Måste bara hitta ett alternativ med en LL som kan kasta värmen tillräckligt långt bort utan att föra en massa oväsen. Ska väl på sikt även få igång kakelugnen. Högtempsystem vet jag inte om jag kan kalla det. Blir som värst vid -20 en framledning på 48 ºC. returen blir då typ 40 ºC Tack för synpunkterna. Just nu mest besviken på att golvvärmen kräver så mycket effekt... /Kristofer
Citat från: larryd skrivet 12 januari 2010, 13:11:57Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19Men...kanske har du "högtemp-radiatorer"? Då kanske du har en returtemp till VP på 48 ºC eller högre och pumpen stänger av sig??. Isåfall skadar du nog pumpen om du försöker tvångsköra den. Då måste du ha fler radiatorer, så att returtempen sänks.Eller sätta sänka huskurvan så du kommer under 48 ºC så pumpen startar. Och sätta upp några el-element för att inte frysa.Du kan naturligtvis komplettera systemet med en "elpatron i vattenlåda" som du kopplar in i radiatorslingan för att få mer effekt och höja tempen på raddarna. Men då höjs returtempen ännu mer och du kan inte köra VP.PS Läste några av dina tidigare inlägg. Om Ecoair stannar pga -15 ºC gränsen (Du har ändrat -10 ºC till -15 ºC??). Så kan man nog "tweaka" den ett par grader till. Min verkar "fabrikstweakad" eftersom utegivaren visar 1.5 ºC grader fel.Ett motstånd parallellt med utegivaringången på kontrollpanelen? Prova med en pot först.
Citat från: Kris!? skrivet 12 januari 2010, 11:09:19
Hyfsat kallt hela tiden....iallafall här. Tror att miljönisssarna får tänka om vad gäller den globala uppvärmningen.
Varför skulle golvvärmen ta så mycket effekt, är betongen för dåligt isolerad neråt och vid sidorna?Har elgolvvärme i dusch och hall 1.1kw och 35cm djup betongplatta där. Yta cirka 12kvm och inga problem med att hålla värme. 27gr på golvet som är belagt med klinkers. Annars vattenburen golvvärme i tv-rum och resten radiatorer. Varför elvärme i dusch och hall, vill ha varmt på sommaren också pga norrläge. Men skulle gjutit in Pex slang också när man ändå höll på....