Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förbrukning och dimensionering  (läst 8292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förbrukning och dimensionering
« skrivet: 10 januari 2010, 20:48:10 »
Lite funderingar på min förbrukning och dimensionering av eventuell ny värmepump.

- Har de senaste dagarna haft runt 170 kWh förbrukning per dygn
- Borträknat HH och ett litet värmegolv på ena toaletten så gissar jag på ca 150 kW till uppvärmning
- Utetemp pendlat mellan 0 och -2 grader
- Innetemp nu 19 grader

VP skall enligt manualen ge 6kW vid 0 grader (45 grader framledning) och dra ungefär 2.4 kW
Om vi säger att VP gått konstant och räknar baklänges från 150 kWh så ger det att jag i snitt haft 3,75kW elpatron på. Detta ger nästan 10kW total tillförd effekt.

Om jag skulle investera i en ny CTC VP, vilken vore då mest lämplig av 107 och 109?
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 21:12:51 »
Vad hade du för förbrukning under senaste Ã¥ret?  Om ditt hus kräver 10kW vid 0 grader skulle jag nog fundera pÃ¥ att isolera huset först. 10kW blir ju 240 kWh vid 0 grader, det är riktigt mycket. Bergvärme?

Kan du verkligen värma huset med nuvarande anläggning? Du har ju bara 2,25 kW kvar att spela med när tempen går under -2.

Om du börjar värma huset vid +18 och huset kräver 10kW vid -2 blir det ca 500W energi som behövs per ytterligare grad kallare.

En 109a skulle jag nog minst ta, kanske en 111a baserat på de siffror du uppgett.
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 21:20:41 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 22:00:42 »
Det är en LV VP jag har. Tror jag brukar ligga runt 23000 kWh/år (inkl allt). Nej systemet räcker inte att värma huset när det är riktigt kallt. Vi hade typ 16.5 grader när det var -10 för några dagar sedan. VP stänger iofs av när det börjar närma sig -10. Just nu stiger temp sakta, när jag når 20,5 tänker jag försöka hålla temp där och mäta igen. Mitt system är verkligen sunkigt då jag inte har någon reglering av framledningstemp utan måste skruva på shunten för hand. Huset är nog väldigt lite isolerat. Väggarna är dubbla tegelväggar med luftspalt mellan, de flesta fönsterna är dragiga orginal 2 glas.



2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 22:25:09 »
Av de 23000, hur mycket är HH-el? Hur många timmar gick pumpen och hur mycket var elspets?

Grovt räknat/gissat av mig
HH 5000 kWh
Elspets 4000 kWh
Pump 15000 kWh som avgett 33000 kWh?  gissar pÃ¥ ett snitt COP pÃ¥ drygt 2.

"Verklig" förbrukning 37000 kWh till värme och varmvatten.

En 109a skulle jag minst ta.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 23:15:15 »
Det är en LV VP jag har. Tror jag brukar ligga runt 23000 kWh/år (inkl allt). Nej systemet räcker inte att värma huset när det är riktigt kallt. Vi hade typ 16.5 grader när det var -10 för några dagar sedan. VP stänger iofs av när det börjar närma sig -10. Just nu stiger temp sakta, när jag når 20,5 tänker jag försöka hålla temp där och mäta igen. Mitt system är verkligen sunkigt då jag inte har någon reglering av framledningstemp utan måste skruva på shunten för hand. Huset är nog väldigt lite isolerat. Väggarna är dubbla tegelväggar med luftspalt mellan, de flesta fönsterna är dragiga orginal 2 glas.




Hallå
Förra ägare till vårat hus hade enl.mäklarns papper en förbrukning på 40 000kwh/år totalt inkl.allt.
Vi har 280kvm hus ifrån -29 isolerad vind,annars bara tretex i väggarna.
Jag satte en 109:a med 1550 till vårat hus,samt 4st fläktkonektorer,vilket i sin tur betyder att jag kunnat stänga av 17 av 19 radiatorer helt (rex-radiatorer),vilket betyder ca 150-200l mindre vatten att värma upp.
Har som du 2-glas fönster 18st.
enl.beräkning med(ctc - euronom - ivt) program bör jag hamna runt 25000kwh/år inkl.allt,men vi får se det,blir vad det blir.
Jag tycker min anl.är perfekt för oss 2vuxna 1 tonåring och 20gr inomhus.
Jag skulle aldrig välja större än 107 till ditt hus,bättre att jobba lite med golv vägg vind och välja pump sen efter åtgärder.
Ha dé gott
« Senast ändrad: 10 januari 2010, 23:23:34 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 08:51:08 »
Citera
En 109a skulle jag minst ta.

Citera
Jag skulle aldrig välja större än 107 till ditt hus,bättre att jobba lite med golv vägg vind och välja pump sen åtgärder.

Tack för input! Som jag misstänkte finns det mÃ¥nga svar pÃ¥ frÃ¥gan om vilken pump man skall satsa pÃ¥  :)

Vad är risken med att välja en för stor värmepump? Är det livslängden och antalet starter man är orolig för eller blir det minder effektiv och dyrare uppvärmning?

Vi tänker låta renovera våra fönster, täta dem och nog sätta någon form av energiglas i ena rutan. I övrigt planerar vi inga isoleringsåtgärder.

Jag funderar på att börja med att installera en EcoEl 1550 för att få rent i pannrummet (ta bort oljepanna) och få rätt på styrning av framledning samt få tillräcklig elpatron kapacitet. Jag kan sedan köra med min gamla VP (som prestandamässigt påminner om 107) för att se hur det känns för att köpa ny VP lite senare.
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 10:21:12 »

Tack för input! Som jag misstänkte finns det mÃ¥nga svar pÃ¥ frÃ¥gan om vilken pump man skall satsa pÃ¥  :)

Vad är risken med att välja en för stor värmepump? Är det livslängden och antalet starter man är orolig för eller blir det minder effektiv och dyrare uppvärmning?

Vi tänker låta renovera våra fönster, täta dem och nog sätta någon form av energiglas i ena rutan. I övrigt planerar vi inga isoleringsåtgärder.


Tror inte risken är så allvarlig....

annat än att en större pump naturligtvis kostar mer.
Antalet starter ökar visserligen, men har du en hyfsat stor vattenvolym, så betyder det inte mycket för pumpens livslängd. I värsta fall får man öka startstoppdiffen ett par grader på sommaren.

En liten Ecoair är också litet effektivare (litet bättre COP), men det är betyder heller inte så mycket på årsbasis.

Det som verkligen betyder nÃ¥got är att pumpen räcker till för större delen av värmebehovet när det är "vanlig" vintertemp ute. Dvs att du  kör elpatron sÃ¥ litet som möjligt. Men det här är en svÃ¥r avvägning, du mÃ¥ste veta ganska väl vad huset drar i effekt (kW) vid säg -5 ºC (i Stockholm) och vilken framtemp som dÃ¥ behövs. Annars blir det bara tyckanden.

Typiskt för en medelstor villa  1970-80 tal (värme+normalVV):
-5 ºC     6kW

-10 ºC    7kW    (Ecoair 107 ger 4.9kW       Ecoair 111 ger 6.6kW)

-15 ºC    8kW

Dvs inte ens  största Ecoair 111 klarar att värma  normalvillan vid -10 ºC.

 I stockholmsomrÃ¥det är det sällan under -7 ºC ofta och länge, att välja en storlek som klarar effekt-täckning till säg -5 ºC tror jag mÃ¥nga skulle känna sig psykologiskt nöjda med.

Som LV pumparna är prissatta och vad installatörerna tar för "nyckelfärdiga" anläggningar, så är återbetalningstiden lång ändå. Med en kraftigt överdimensionerad LV, som klarar huset ner till säg -15 ºC får man aldrig investerade pengar åter. Redan vid -10 ºC är det tveksamt.

Prisskillnaden (netto) mellan Ecoair 105 och 111 är 13.000kr. En variant är att i stället komplettera med en 5 kW LL. Speciellt om man har en värmeslukande källare med öppen planlösning. Den ger alltid bättre COP och ger värme ner till -25 ºC. (Ecoair slutar att ge värme vid -15 ºC)
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 12:55:34 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 21:41:52 »
Det som verkligen betyder nÃ¥got är att pumpen räcker till för större delen av värmebehovet när det är "vanlig" vintertemp ute. Dvs att du  kör elpatron sÃ¥ litet som möjligt. Men det här är en svÃ¥r avvägning, du mÃ¥ste veta ganska väl vad huset drar i effekt (kW) vid säg -5  (i Stockholm) och vilken framtemp som dÃ¥ behövs. Annars blir det bara tyckanden.

Typiskt för en medelstor villa  1970-80 tal (värme+normalVV):
-5      6kW

-10     7kW    (Ecoair 107 ger 4.9kW       Ecoair 111 ger 6.6kW)

-15     8kW

Tycker ditt resonemang verkar vettigt, "normal" vintertemp är troligen någon grad varmare här längst i söder. Tyvärr verkar mitt hus vara riktigt värmehungrigt. Har fortsatt mäta förbrukning nu när vi har haft ganska stabil temp kring 0 grader ute i några dagar. Det verkar behövas ungefär 9kW tillförd värme för att ge framledning 45 grader vilket behövs för att hålla 20 grader konstant inne vid 0 grader ute. Mina siffror bygger på resonemanget att VP fungerar som den ska och går konstant. Tyvärr har jag ingen möjlighet att mäta gångtid på VP. Tycker detta låter mycket, huset är ju inte jättestort precis men som sagt inte särskilt isolerat.

« Senast ändrad: 11 januari 2010, 21:58:47 av niclasvarme »
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2010, 11:09:19 »
Hej,

Men vad gör man egentligen när huset drar mer än vad pump och panna klarar av? När det nu har varit sÃ¥ kallt att eco air stänger av sig (-19 ºC)sÃ¥ gÃ¥r pannan med 9+6kw. DÃ¥ kom framledningen som bäst upp i 38 ºC. Börvärdet ligger dÃ¥ pÃ¥ 48 ºC. Nu när det är -10 och pumpen gÃ¥r med  konstant elspets pÃ¥ 9kw sÃ¥ kommer jag upp i 42 ºC. Är det ved eller olja mot acktank som dÃ¥ är det enda alternativet?  Förbrukning inkl hushÃ¥llsel i januari ligger nu pÃ¥ 3100kwh

Vi ska visserligen be att någon kommer och gör en energibesiktning för att hitta eventuella energibovar. Missar i isolering osv. Men jag tror inte att det finns så mycket vi kan göra då vi vill behålla "charmen" med ett gammalt hus.

Går väl fortfarande i tankarna på att komplettera med en LL. Då en del av problematiken ligger i trög uppvärmning av golvvärme i betongplatta, golvvärme under massivt trägolv samt kallras från fönster. Visst, det går väl att sätta upp ytterligare radiatorer för att på det sättet hjälpa golvvärmen. Men det kostar en bra slant det med. Men det käns faktiskt inte som att en större LV är svaret på frågan.

/Kristofer

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2010, 11:51:16 »
Hade varit spännande att prova med att låta pumpen endast sköta värmen till husets uppvärmning och då minska volymen kraftigt på innetanken.
En separat varmvatten beredare modell lagom för behovet, exempelvis 60liter vilket ger cirka 100liter tempererat vatten.

Min 6kw räckte till vid minus 17gr men är bara kopplad till radiatorvärmen.
Ja huset är litet 90kvm men 22gr inomhus.....Men ingen elpatron erfordrades.

Det finns något i ämnet stora varmvatten beredare som pumpen ska värma upp, som irriterar mig lite...... *vinkar*

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2010, 13:11:57 »
Hej,

Men vad gör man egentligen när huset drar mer än vad pump och panna klarar av?
Vi ska visserligen be att någon kommer och gör en energibesiktning för att hitta eventuella energibovar. Missar i isolering osv. Men jag tror inte att det finns så mycket vi kan göra då vi vill behålla "charmen" med ett gammalt hus.

Går väl fortfarande i tankarna på att komplettera med en LL. Då en del av problematiken ligger i trög uppvärmning av golvvärme i betongplatta, golvvärme under massivt trägolv samt kallras från fönster. Visst, det går väl att sätta upp ytterligare radiatorer för att på det sättet hjälpa golvvärmen. Men det kostar en bra slant det med. Men det käns faktiskt inte som att en större LV är svaret på frågan.

/Kristofer

Precis...

fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.

En vedkamin som används när det är som kallast är OK, om veden är gratis.

En tredje variant är en bra LL. Den ger bättre verkningsgrad (COP) än LV och funkar ner till minst -25 ºC. Men den har en ytterligare en stark fördel/nackdel. Den värmer upp huset ojämt när det är  kallt ute. Inomhusluften/tempen blir varm, men vägggar och golv och hörn kalla. Det gör att den förbrukar ganska mycket mindre kW vid stark kyla än radiatorvärme. (Det är därför mÃ¥nga LL ägare redovisar förbluffande stora besparingar pÃ¥ elräkningen. Kolla pÃ¥ LL sidorna)
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 13:50:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2010, 13:25:26 »
LL drar väl lika mycket som den ger vid svinkyla, dessutom är avgiven effekt elldeles för låg....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2010, 13:29:35 »
LL drar väl lika mycket som den ger vid svinkyla, dessutom är avgiven effekt elldeles för låg....

Haha...

råder dig att läsa LL sidorna då och då!

Du kan ju börja med att läsa den här:

"Nocrian orkade hÃ¥lla +21 pÃ¥ 103 kvadrat "nedre plan" och +16  pÃ¥ 70 kvadrat "övre plan" vid -17 som var "köldrekordet" här.  Hade mer att ge vid -17, lÃ¥g pÃ¥ en ineffekt omkring 2Kw men avfrostade ofta sÃ¥ tempen började sjunka inomhus... 1500Kw totalt i December varav 5-600Kw hushÃ¥llsel.
(Kan nog stämma att Nocrian kan ge 6Kw vid -15)

R.
« Senast ändrad: 12 januari 2010, 13:47:58 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2010, 14:00:54 »
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?

Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.
Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2010, 14:05:20 »
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?

Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.
Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??



Jag är ingen riktig Dignitär...

och inte proffs på LL. Mina små E9DKE jobbar nog i korpserien. Kolla själv på LL forumet. Northkingen (som du känner?) har erfarenheter av Nocrian.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2010, 14:47:02 »
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?

Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.
Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??



Tror min själ att den ger mer ut än in i det läget ocksÃ¥. Exempel 2kw in och 2.2kw ut och det är vinst det ocksÃ¥!!  :D  Cop är skillnaden mellan inmatad och utmatad effekt.
exempel 1kw in och 4kw ut ger cop 4. Alltså 4ggr mer energi än inmatad. Förenklat resonerat.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2010, 14:51:18 »
Han undrar inte vad definitionen på COP är, han undrar vilket värde COP har vid -25º.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2010, 12:41:46 »


Precis...

fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.


Vore intressant om det gick att tweaka EcoElen så att man kan köra båda elpatronerna i kombination med EcoAir. Går det? Vad finns det annars för elpannor som vid avstängd ecoair kan köra mer än 15kw? För nu räcker inte 9+6kw som ecoelen ger

/Kristofer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2010, 12:50:46 »
Åfaan 6 kw vid -15 vad drar den då?

Men det är avfrostningstiden och enefrgiåtgången då som är det sämsta. Vore det kontinuerlig drift så skulle det bli en väsentlig skillnad.
Du skriver att ll funkar till -25 men vad ger den då och vad är cop??

Här har du litet mer inf om Nocrian.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28045.msg279945;topicseen#new

Den verkar ge hyfsat vid -25 ºC och dra cirka 2kW.
Vid ungefär -30 ºC verkar den att tappa sugen. Då är nog COP inte mycket mer än 1.

Mina smÃ¥ LL E9DKE tappar sugen  vid -25 ºC. Men som idag vid -10 ºC är dom pigga, den mest belastade drar 1300W och sprutar ur sig värme för minst det dubbla. (COP2)

(Det är ju svårt att mäta uteffekt ur LL, men jag utgår från min kunskap om husets värmebehov)
« Senast ändrad: 13 januari 2010, 13:03:09 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2010, 13:13:26 »


Precis...

fördelen och nackdelen med vattenburen värme är att den värmer upp alla delar av huset jämt och fint. Men det drar naturligtvis massor med kW om huset är halvdåligt/halvbra isolerat och rejält kallt ute. Så tilläggsisolering eller större elpatron och flera radiatorer kan vara en lösning.


Vore intressant om det gick att tweaka EcoElen så att man kan köra båda elpatronerna i kombination med EcoAir. Går det? Vad finns det annars för elpannor som vid avstängd ecoair kan köra mer än 15kw? För nu räcker inte 9+6kw som ecoelen ger

/Kristofer

Men...

kanske har du "högtemp-radiatorer"? Då kanske du har en returtemp till VP på 48 ºC eller högre och pumpen stänger av sig??. Isåfall skadar du nog pumpen om du försöker tvångsköra den.

Då måste du ha fler radiatorer, så att returtempen sänks.

Eller sätta sänka huskurvan så du kommer under 48 ºC så pumpen startar. Och sätta upp några el-element för att inte frysa.

Du kan naturligtvis komplettera systemet med en "elpatron i vattenlåda" som du kopplar in i radiatorslingan för att få mer effekt och höja tempen på raddarna. Men då höjs returtempen ännu mer och du kan inte köra VP.

PS Läste nÃ¥gra av dina tidigare inlägg. Om Ecoair stannar pga -15 ºC gränsen (Du har ändrat -10 ºC till -15 ºC??). SÃ¥ kan man nog "tweaka" den ett par grader till. Min verkar  "fabrikstweakad" eftersom utegivaren visar 1.5 ºC grader fel.

Ett motstånd parallellt med utegivaringången på kontrollpanelen? Prova med en pot först.
« Senast ändrad: 13 januari 2010, 13:29:35 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2010, 13:25:51 »
Han undrar inte vad definitionen på COP är, han undrar vilket värde COP har vid -25º.

//Ronnie

Ämlans också.....
Men egentligen något ointressant vid så låg temp bara den inte drar mer än ger..... :(
Medeltempen i sverige medger bra coop... :)

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2010, 13:56:05 »



Men...

kanske har du "högtemp-radiatorer"? Då kanske du har en returtemp till VP på 48 ºC eller högre och pumpen stänger av sig??. Isåfall skadar du nog pumpen om du försöker tvångsköra den.

Då måste du ha fler radiatorer, så att returtempen sänks.

Eller sätta sänka huskurvan så du kommer under 48 ºC så pumpen startar. Och sätta upp några el-element för att inte frysa.

Du kan naturligtvis komplettera systemet med en "elpatron i vattenlåda" som du kopplar in i radiatorslingan för att få mer effekt och höja tempen på raddarna. Men då höjs returtempen ännu mer och du kan inte köra VP.

PS Läste nÃ¥gra av dina tidigare inlägg. Om Ecoair stannar pga -15 ºC gränsen (Du har ändrat -10 ºC till -15 ºC??). SÃ¥ kan man nog "tweaka" den ett par grader till. Min verkar  "fabrikstweakad" eftersom utegivaren visar 1.5 ºC grader fel.

Ett motstånd parallellt med utegivaringången på kontrollpanelen? Prova med en pot först.

Har nog samma "funktion"som du. Tittar jag på pumpen och jämför med vanlig utomhustermometer så visar ecoair 1.5 grader för lite.

Då är egentligen svaret bara fler radiatorer eller LL. Måste bara hitta ett alternativ med en LL som kan kasta värmen tillräckligt långt bort utan att föra en massa oväsen. Ska väl på sikt även få igång kakelugnen. Högtempsystem vet jag inte om jag kan kalla det. Blir som värst vid -20 en framledning på 48 ºC. returen blir då typ 40 ºC

Tack för synpunkterna. Just nu mest besviken pÃ¥ att golvvärmen kräver sÃ¥ mycket effekt... /Kristofer 

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #22 skrivet: 13 januari 2010, 14:39:12 »
Så är det nog...

 Skulle rekommendera en FD, Polar2 eller Nocria. Men är inte sÃ¥ kunnig pÃ¥ aktuella LL.

Gå in på Toshiba-forumet och fråga Raffen vilken som kan kasta längst. Tror mer att det är en fråga hur mycket storm du står ut med.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #23 skrivet: 13 januari 2010, 14:45:50 »
Varför skulle golvvärmen ta så mycket effekt, är betongen för dåligt isolerad neråt och vid sidorna?
Har elgolvvärme i dusch och hall 1.1kw och 35cm djup betongplatta där. Yta cirka 12kvm och inga problem med att hÃ¥lla värme. 27gr pÃ¥ golvet som är belagt med klinkers. 

Annars vattenburen golvvärme i tv-rum och resten radiatorer. Varför elvärme i dusch och hall, vill ha varmt på sommaren också pga norrläge. Men skulle gjutit in Pex slang också när man ändå höll på.... huvuddunk

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2010, 14:49:40 »
Är väl tänkt att golvvärme på toalett skall kunna köras åretrunt, tror
ts att det är varmt ute, tycker personligen totalt onödigt och köra golvvärme på sommaren..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2010, 17:05:17 »
Ang Sveriges medeltemp... verkar inte gälla mig, lite varmare en dag. Hyfsat kallt igen!

Många dar under 28 hela dygnet, nu får det vara nog. Men prognoserna säger nåt annat.

-20 nu och då behöver jag ca 7,5 kw (vad pumpen ger) och pumpen drar då 2,3 kw inkl allt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2010, 17:24:24 »
Hyfsat kallt hela tiden....

iallafall här.

Tror att miljönisssarna får tänka om vad gäller den globala uppvärmningen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2010, 17:31:41 »
Ja är så less på kylan inge kul alls... -15 är ok men inte -30 och kallare!

Global uppvärmning vart är du.
Jag har många ggr fått berättat för mig om krigsvintrarna, där mor var född hade dom minus 52 grader som kallast och kring fyrtio jättelånga perioder.
Hämta ved och vatten tvätta ute elda dygnet runt för att hålla värmen.

KANSKE INTE VI SKA KLAGA  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2010, 19:22:41 »
Hyfsat kallt hela tiden....

iallafall här.

Tror att miljönisssarna får tänka om vad gäller den globala uppvärmningen.
Det får de absolut göra. Större skattebubbla får man leta efter. De kan ju hitta på vilka siffror som helst, men i år kan de inte gärna ljuga, nu börjar fler o fler undersöka det hela, och inser snart att allt handlar om olja och pengar...

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning och dimensionering
« Svar #29 skrivet: 13 januari 2010, 20:03:55 »
Varför skulle golvvärmen ta så mycket effekt, är betongen för dåligt isolerad neråt och vid sidorna?
Har elgolvvärme i dusch och hall 1.1kw och 35cm djup betongplatta där. Yta cirka 12kvm och inga problem med att hÃ¥lla värme. 27gr pÃ¥ golvet som är belagt med klinkers. 

Annars vattenburen golvvärme i tv-rum och resten radiatorer. Varför elvärme i dusch och hall, vill ha varmt på sommaren också pga norrläge. Men skulle gjutit in Pex slang också när man ändå höll på.... huvuddunk

Jag har 90kvm ingjuten golvvärme i källaren. Isoleringen är ok men inte perfekt. Grävde ur befintlig källare och då gick det inte att gräva hur mycket som helst. Diffen på ut/in i källarens golvvärme är mellan 9-10 ºC. Sedan har jag på våningen ovan källare 75kvm golvvärme under massivt trägolv 35mm. Så i källaren får säkert marken för mycket värme och våningen ovan källaren har värmen svårt att komma igenom trägolvet.

Att lägga elkabel ovanpå betonggolv och sedan flytspackla är nog på sitt sätt bättre. Har själv elvärme i två badrum. Att lägga pexslang ovanpå betonggolv ger för stora förluster i utrymme. Tyckte iaf jag.

/Kristofer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!