Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckexpansionskärl pÃ¥ brine-sidan  (läst 654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tryckexpansionskärl på brine-sidan
« skrivet: 24 november 2022, 18:23:21 »
Hej, jag börjar förbereda för att dra om brine-slingan i min installation (28mm kopparrör istället för PEM-slang hela vägen fram till BVP), och tänker också montera ett nytt expansionskärl då jag dels ska köra frikyla, dels inte kan ha det plastexpansionskärl som högsta punkt. Har lågt i tak och nu sitter det nästan horisontellt ut från brine-rören.

Jag har redan idag problem med kondens från nuvarande expansionskärl, för det cirkulerar lite brine ut i denna hela tiden (pga dess placering), byter jag till ett 12l rörhängt expansionskärl så misstänker jag att det kommer märkas ännu mer, då kylan från brineslingan kommer sjunka ner i expansionskärlet. Hur undviker man detta bäst? Vore en fördel om jag inte behöver klä in hela expansionskärlet i armaflex-matta.

En tanke som slog mig var att göra ett T-avstick från brineslingan en bit (typ, 20-30cm) och sen ha expansionskärlet kopplat där. dvs, så den är i änden på en "död" avgrening, det borde kanske minska hur mycket kyld brinevätska som kan tänkas cirkulera i expansionskärlet. Eller oroar jag mig i onödan? Gör trycket i expansionskärlet att vattnet där kommer stå still? Det är förvisso metall mot metall som förbinder rören med expansionskärlet, som kan transportera kyla och kyla ner hela kärlet...

Hur har ni andra era expansionskärl installerade (när det är ett tryckexpansionskärl)?
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3613
  • Karma +2/-0
SV: Tryckexpansionskärl på brine-sidan
« Svar #1 skrivet: 24 november 2022, 22:51:29 »
Gör en död avgrening, inget överdrivet långt. Det blir ingen kondens om systemet är avluftat ordentligt. Behöver kärlet isoleras, då är något annat absolut fel. Anslut det till KB in-sidan, så får du varmare ledning mot kärl än KB ut.
Montera med anslutningen uppåt så håller kärlet längre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!