Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Okomplicerad BVP?  (läst 19550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #30 skrivet: 18 februari 2011, 10:47:47 »
Verkar vara mycket du inte förstår ::)

Framtidssäkra  för att det blir ingen spets, lite mer hÃ¥l, och ja ett bättre cop pga ingen spets och nej VP:n kostar inte mer att driva dÃ¥ huset drar vad det läcker.

Detta är hur jag gör, inget mer

Om du inte förstår varför 4 rörs inte är det smartaste kan du göra som jag, studera VVS teknik, det har jag gjort i 20 år nu Thumbsup *vinkar*

Bra, då kan du väl använda din kunskap och förklara för mig varför det skulle gå mindre elspets med en vp med 130% effekttäckning än en med 100% effekttäckning. Och blanda inte in håldjupet i det hela, det är en separat fråga. Din sista mening angående 4-rörs-frågan tycker jag låter som ett typiskt svar som installatörer gömmer sig bakom när de inte har kunskap nog att förklara.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #31 skrivet: 18 februari 2011, 10:55:13 »
100% effekt täckning vid DUT ja dÃ¥ klarar jag mig till -18 där jag bor.  Med 130% sÃ¥ klarar jag mig till kanske -25 typ.  OK.

Dessutom så kan jag få hur mkt VV som helst som bara flödar ur min kran, även om min VVB är helt TOM. Thumbsup

Du får tro vad du vill om min kunskaps nivå, Men eftersom du bor i Stockholm så kan vi ju sammanstråla någon dag. Så kan du få se hur man kan bygga en värmepumpinstallation om man har lite fantasi.

Man måste inte göra som tillverkarna säger ;) *vinkar*

Sedan sÃ¥ menar jag en VP som faktiskt ger 13kw när jag behöver det, vid 60 graders kondensering.  Det blir dÃ¥ en 17-18 KW VP, för att kunna fÃ¥ ut den effekten när jag vill ha den.
« Senast ändrad: 18 februari 2011, 11:27:14 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2011, 11:25:47 »
Förstår inte hur en sån grov överdimensionering som 130% ska framtidssäkra? Skulle den gå med bättre COP än en vp med 100% effekttäckning? Eller menar du framtidssäkring för att DUT plötsligt ska sjunka med 5 grader hos trådskaparen?

Det finns en poäng med det. Man kan dÃ¥ stänga av pumpen helt nÃ¥gra timmar de smällkalla januari- och februarimorgnar när elen är uppe i 10 kr/kWh, vilket dÃ¥ är vad man fÃ¥r betala vid timdebitering, och köra ifatt värmeunderskottet pÃ¥ förmiddagen när gatubelysningen har släckts, alla frukostar är lagade och elpriset har sjunkit. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #33 skrivet: 18 februari 2011, 11:27:42 »
Tillbaka till TS.
Är det rätt uppfattat att du redan har en Kw500 och en nyligen installerad CZ i huset och nu vill ha en BVP som spets?

Med den tidigare förbrukningen och förväntad besparing med CZ borde det ge väldigt lite investeringsutrymme för rimlig återbetalning.

Är CZ kopplad mot KW tanken idag? Hur?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #34 skrivet: 18 februari 2011, 11:28:11 »
Du fattar Roland Thumbsup

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #35 skrivet: 18 februari 2011, 11:33:17 »
Du får tro vad du vill om min kunskaps nivå, Men eftersom du bor i Stockholm så kan vi ju sammanstråla någon dag. Så kan du få se hur man kan bygga en värmepumpinstallation om man har lite fantasi.

Man måste inte göra som tillverkarna säger ;) *vinkar*

Jag betvivlar inte din kunskapsnivå. Som jag skrev tidigare så tycker jag att du ofta kommer med kreativa idéer. Men jag tycker fortfarande att om man dissar någon annans förslag så får man faktiskt förklara varför.

TS frågade hur man skulle få radvattnet att fortsätta cirkulera vid vv-körning. Jag skrev då att man kan köra 4-rörs-koppling eller bypass. Du skrev då att 4-rörs-koppling skulle bli katastrof. Skriver man så tycker jag att man får förklara varför det skulle bli katastrof. Men när jag efterfrågar den informationen från dig gömmer du dig bakom massa snack om hur många år det tar att lära sig sånt och hur bra allt kan bli om man fantiserar lite. Den typen av snack tolkar jag som att du antingen inte KAN förklara eller att du inte VILL. Vilket är det?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #36 skrivet: 18 februari 2011, 11:36:58 »
Var inne och tittade på TS logg.
Mitt råd är att justera in CZ.
Det är inte optimalt med så många starter och så mycket eltillskott. Eller eltillskott så ofta för den delen.

Hur är tanken inkopplad? Bara som VVB eller med i radiatorkretsen?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #37 skrivet: 18 februari 2011, 11:46:08 »
Det finns en poäng med det. Man kan dÃ¥ stänga av pumpen helt nÃ¥gra timmar de smällkalla januari- och februarimorgnar när elen är uppe i 10 kr/kWh, vilket dÃ¥ är vad man fÃ¥r betala vid timdebitering, och köra ifatt värmeunderskottet pÃ¥ förmiddagen när gatubelysningen har släckts, alla frukostar är lagade och elpriset har sjunkit. 

Hur skulle det funka? Han ligger ju på gränsen i framledningstemperatur. Om vi säger att han kommer behöva köra ut 55 grader vid DUT, så kan ju inte vp klara så mycket mer. Låt oss säga att vi kopplar om vp-n så den kan ge 65 grader och sen värmer hans tank de 10 graderna extra. 500 liter uppvärmda med 10 grader motsvarar väl ungefär 5-6 kWh, vilket med tanke på hans effektbehov vid DUT borde räcka en halvtimme på en höft, sen kommer framledningstempen bli för låg för att hålla värmen i huset.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #38 skrivet: 18 februari 2011, 11:47:16 »
Tillbaka till TS.

VadÃ¥, tycker du diskussionen spÃ¥rat ur? /Pajkastare 1  a:gl
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #39 skrivet: 18 februari 2011, 11:57:54 »
Katastrof var kanske ett starkt ord, men det finns bättre sätt att koppla det pÃ¥ än Nibes princip skisser. Dem alternativen är sÃ¥nt som man lär sig pÃ¥ vägen, och nej jag vill inte säga dem fÃ¥ fördelar jag har.  Det har jag fÃ¥tt skit för förr pÃ¥ detta forum och jag var dum som drog upp det.

Anledningen till att jag nämnde att det går att göra saker lite smartare, är för att dem som vill ha lite udda lösningar ska veta att det faktiskt går att bygga så. Något som kan vara svårt att förstå om man löser lite trådar här, där rena felaktigheter föreslås.

Den senaste felaktigheten jag sett är den att det inte skulle gå att köra med VP om man har ett 80/60 system.

Självklart gÃ¥r det utmärkt och pÃ¥ Ã¥rsbasis blir det inte sÃ¥ mkt sämre än ett 55/45 system.   Men läser man lite här sÃ¥ känns det som om det är omöjligt att fÃ¥ en VP att fungera i det systemet, och man är tvungen att konvertera till lÃ¥gtemp system.

Detta är fel. ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #40 skrivet: 18 februari 2011, 12:02:33 »
Om VP:n stÃ¥r still i 2 timmar vid det tillfället och tanken är slut, ja dÃ¥ kallnar huset.  dÃ¥ kan det vara bra att ha lite pulver som trycker pÃ¥ Thumbsup  Och dessutom inte kopplar in tillsatsen ;)

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #41 skrivet: 18 februari 2011, 14:40:06 »
Tillbaka till TS.
Är det rätt uppfattat att du redan har en Kw500 och en nyligen installerad CZ i huset och nu vill ha en BVP som spets?

Med den tidigare förbrukningen och förväntad besparing med CZ borde det ge väldigt lite investeringsutrymme för rimlig återbetalning.

Är CZ kopplad mot KW tanken idag? Hur?

CZ:an finns i huset kopplad mot nämnda KV ja.
Utfallet har inte levt upp till förväntningarna. Pumpen fungerar, men inte i denna applikation, således är det ett systembyte som är aktuellt. I undertexten till mina meddelanden finns en länk med underlag till varför bytet sker. Men kort sammanfattat har vinterns förbrukning inte skiljt sig något alls från åren före installationen.


Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #42 skrivet: 18 februari 2011, 20:25:47 »
Har läst igenom tråden igen, inklusive TS pdf-fil. Jag är medvetne om att det säkert finns massa speciallösningar som kan få ut en extra procent här och där, men jag tror det kostar mer än det smakar. Exempelvis skulle lösningen som föreslogs att överdimensionera grovt för att kunna stänga av pumpen då elpriset är som högst ju innebära inte bara en extrakostnad för potentare vp, utan också kräva någon typ av styr kopplat till Nordpools elbörs.

Dadid, jag vidhåller att det är alt 2 i din pdf som gäller. Alltså köpa en vp och en vvb, troligen en duo-lösning mht takhöjden. Koppla framledning via Strömsnästanken som volymtank, koppla kv-in via vattenslingan i tanken för förvärmning. Sätt förinställbara radventiler eller returstrypventiler på alla raddar/golvvärme/konvektorer så du kan styra flödena i systemet. Har du problem med värmebalansen mellan våningarna kan det också vara läge att sätta en injusteringsventil typ STAD på returstammen från respektive våning, på så sätt kan du styra de "globala" flödena utan att behöva påverka balansen raddar sinsemellan. Angående dimensionering tycker jag du ska köra 10 kW, dvs 100% effekttäckning. Då har du bra nytta av din feta volymtank. Dessutom gör den vv snabbare än en 8a så du inte behöver tänka på att vb ska fortsätta snurra i raddarna under vv-körning. Skulle du sen i efterhand känna att du ändå vill att vb ska snurra runt hela tiden är det inget stort projekt att koppla en bypass mellan fram och retur och sätta en extra cp där.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #43 skrivet: 18 februari 2011, 21:14:13 »
Varför inte använda kw 500 för vv och köpa en knäpptank för volymökning blir billigare Thumbsup och en kw 500 borde väl ge bra med vv med den volymen och dubbla slingor. Finns systemlösningar med volymökning och vv i samma tank men kommer inte i håg hur det kopplas tror det var hos nibe jag såg det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Okomplicerad BVP?
« Svar #44 skrivet: 18 februari 2011, 21:27:02 »
Varför inte använda kw 500 för vv och köpa en knäpptank för volymökning blir billigare Thumbsup och en kw 500 borde väl ge bra med vv med den volymen och dubbla slingor. Finns systemlösningar med volymökning och vv i samma tank men kommer inte i håg hur det kopplas tror det var hos nibe jag såg det.

Hmm, känns bekant. Du menar alltså att ma ska hålla 500 liter vatten uppvärmt till 55 grader för att värma vattnet i genomströmningsslingan? Känns som det blir mycket vatten gjort med dåligt COP året runt. Visst, en vvb kostar 2-3000 mer än en volymtank (Nibes priser) men det tror jag man tar in på förvärmning och bättre vv-produktion.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!