Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Övertryck  (läst 13777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #30 skrivet: 05 december 2010, 20:15:07 »
Kan det inte vara så att påfyllnadsventilen inte är riktigt tät? Det skulle ju innebära en svag tryckökning till dess att övertrycksventilen släpper ut en del. Därefter skulle trycket byggas upp igen osv. om och om igen.

Det va det han trodde först. Den är bytt. Så förmodligen är det varmvattnet som rinner. Enligt Nibes hemsida kan det rinna 2 till 5% per dygn. 5% är 9,25 liter vilket inte kan vara så kul om man får så mycket. Jag får ca 5 dl/dygn.
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #31 skrivet: 05 december 2010, 20:17:28 »
Citera
Nu är det minus 12 och vi har 22 grader i huset. Elpatronen går på 2,0kw. När det var minus 22 gick den på 5,0kw.
Elpatronen kanske kliver in lite för tidigt? Prova att ställa ner gradminuterna i meny 4.9.3?

Något förslag vad man ska prova med? Nu är det fabriksinställning...
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Övertryck
« Svar #32 skrivet: 05 december 2010, 20:23:35 »
Tja... -100 / -500 verkar va gångbart... Riktvärde är väl 5 ggr lägre värde på eltillskott...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #33 skrivet: 08 december 2010, 19:33:56 »
Ja nu verkar det som att eltillsatsten inte slår till lika ofta. Såg att det var 1kw tillsats vid -470 i går fast den är satt på -500. Känner värmepumpen av själv om det är dags att stötta fast man ställt in ett annat värde? Det hade bara ökat från 48.1 till 49.6 vid total eltillsats så kanske stöttar det bara i några minuter då och då?

En anna märklig sak är aktuellt värde vid minus 7 är -600 (2kw ellstillsats) just nu medan det var -423 vid minus 15 i går... Vad beror det på? Är det när det tillverkas varmvatten eller har det med andra utomhusfaktorer att göra? Vad baseras nuvärdet på?

"Edit: en timma senare var nuvärdet -385 och ingen eltillsats... Vid samma utetemp. Viss skillnad mot -600 nyss. Nuvärdet... Hur räknas det fram. Av det sammanlagda behovet... ? Jag är novis på det här som sagt men slukar gärna all information jag kan få, tack!"
« Senast ändrad: 08 december 2010, 21:07:32 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad micraracing

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #34 skrivet: 09 december 2010, 18:42:56 »
Hej
Jag har en1245-10,och jag fyller en 10 liters hink/4 dag från säkerhetsventilen på kallvattensidan.
helt normalt enligt min rörmokare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Övertryck
« Svar #35 skrivet: 09 december 2010, 19:39:14 »
Ja nu verkar det som att eltillsatsten inte slår till lika ofta. Såg att det var 1kw tillsats vid -470 i går fast den är satt på -500. Känner värmepumpen av själv om det är dags att stötta fast man ställt in ett annat värde? Det hade bara ökat från 48.1 till 49.6 vid total eltillsats så kanske stöttar det bara i några minuter då och då?

En anna märklig sak är aktuellt värde vid minus 7 är -600 (2kw ellstillsats) just nu medan det var -423 vid minus 15 i går... Vad beror det på? Är det när det tillverkas varmvatten eller har det med andra utomhusfaktorer att göra? Vad baseras nuvärdet på?

"Edit: en timma senare var nuvärdet -385 och ingen eltillsats... Vid samma utetemp. Viss skillnad mot -600 nyss. Nuvärdet... Hur räknas det fram. Av det sammanlagda behovet... ? Jag är novis på det här som sagt men slukar gärna all information jag kan få, tack!"

Att vp visar olika gradminutvärde är helt normalt den räknar ut ett börvärde och om vp ligger ex vis 2 grader under börvärde i 3 min så blir det -6 gradminuter. angående eltillsats är jag inte säker men antar att om du har -500 som start eltillsats så håller eltillsaten i till 0 gradmin eller när den går ett visst antal grader över börvärdet (justerbart).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #36 skrivet: 10 december 2010, 15:53:35 »
Hej igen!

Jag roade mig med att skriva upp alla värden under infon i dag. Jag förstår inte så mycket egentligen. Men hoppas att det ser ut att vara i sin ordning. Skillnaden mellan framledning och returledning är 5,9. Är detta ok eller? Kanske skulle returen vara lägre? Nu har jag 97+97 (och 29 kallgarage) varav 145,5 värms upp. I det sista rummet (vid vattenreturen) på ca 20kvm finns det uttag för ett element som är bortplockat. Planen är att värma detta också (ca 165 kvm)
Jag fick rådet att skaffa ett element med fläkt så att returvärmen utnyttjas bättre. Dessa kostar dock ca 3-4500 beroende på storlek. Hade tänkt köpa ett vanligt begagnat på blocket i stället, men det kanske är att vara dumsnål. Vete sjutton va man tjänar på?

Dessa värden stod det på infon:

Status: EB100
Varmvatten laddning BT6: 46,3
Varmvatten topp BT7: 52,4
Beräknad framledning 1: 59,7
Gradminuter: -580
Ute temp: -12
Köldbärare in BT10: 1,8
Köldbärare ut BT11: 0,8
Framlednimgstemp BT2: 62,6
Returledningstemp BT3: 56,2
Hetgas BT14: 99,7
Vätskeledning BT15: 56,7
Suggas BT17: 6,3
Köldbärare ut BT11: 0,9
Kondensor fram BT12: 61,4

« Senast ändrad: 10 december 2010, 15:56:00 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Övertryck
« Svar #37 skrivet: 11 december 2010, 14:56:27 »
Vad ska rummet användas till? Går ju att räkna på hur många watt som behövs... Hur stort element finns det plats för? Kan ju räcka gott och väl med en dubbel eller trippel-panelradiator så slipper du eldriven fläkt?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #38 skrivet: 11 december 2010, 15:23:27 »
Vad ska rummet användas till? Går ju att räkna på hur många watt som behövs... Hur stort element finns det plats för? Kan ju räcka gott och väl med en dubbel eller trippel-panelradiator så slipper du eldriven fläkt?

Ja ett dubbelt skulle nog räcka bra... Så småningom ska det bli tvättstuga där så det behöver ju inte vara "shorts" varmt.

Provade i går att ändra på värmekurvan från 9 till 7 och termometern bredvid från 6+ till 5+. Nu blev utvattnet ca 56 och returen ca 39. En diff på 17. Temperaturen innan som var för hög (ca 24) sjönk till betydligt behagligare 21. Sen antar jag att det inte behövs lika mycket eltillskott. Läste på ngn IVT tråd att där brukar man ställa ned värmekurvan till 5, 4 där jag bor, Västra Mälardalen/Bergslagen. Dock har det inte varit lika kallt nu som det varit tidigare. Ska bli spännande att se. Finns ju hur mycket som hellst man kan lirka med i inställningarna. Jag skriver alltid upp inställningarna innan i fall att det skulle bli dåligt...

Förresten. Vad är det för skillnad på termometern bredvid värmekurvan som visar -10 till +10 och den andra i "inomhusklimat" som går upp till +30? Vill minnas att att det var likadant på inomhusklimatinställningen först, -10 till + 10 men inte nu längre?

« Senast ändrad: 11 december 2010, 15:25:43 av ACCEPT »
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #39 skrivet: 21 december 2010, 20:00:22 »
Hej nu har jag:
Köldbärare in 1,4
och
köldbärare ut -0,3

Systemet ska omöjligen kunna frysa enligt borraren... Men kan det verkligen vara under noll där?
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Övertryck
« Svar #40 skrivet: 21 december 2010, 20:08:30 »
Det är vanligt med under noll grader pÃ¥ utgÃ¥ende köldbärare, det är inte heller ovanligt med under noll grader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare och det är inga problem med det. Det kan bildas ett lager med is runt slangen. När man talar om att borrhÃ¥l fryser handlar det om att det bildas sÃ¥ mycket is att islagret runt slangarna täcker hela borrhÃ¥let fram till bergväggen. Har man otur kan slangarna klämmas ihop men det skall till speciella förhÃ¥llanden för att det skall kunna hända. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Övertryck
« Svar #41 skrivet: 21 december 2010, 20:10:54 »
Hej nu har jag:
Köldbärare in 1,4
och
köldbärare ut -0,3

Systemet ska omöjligen kunna frysa enligt borraren... Men kan det verkligen vara under noll där?

Du har liten diff mellan kbin kbut ska vara ca 3 grader du kan sänka brine cp 10 % (en gissning)  
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #42 skrivet: 21 december 2010, 20:33:23 »
Hej nu har jag:
Köldbärare in 1,4
och
köldbärare ut -0,3

Systemet ska omöjligen kunna frysa enligt borraren... Men kan det verkligen vara under noll där?

Du har liten diff mellan kbin kbut ska vara ca 3 grader du kan sänka brine cp 10 % (en gissning)  


Tja! Var sänker man den i för meny?

Tack.
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Övertryck
« Svar #43 skrivet: 21 december 2010, 20:35:06 »
Det är vanligt med under noll grader pÃ¥ utgÃ¥ende köldbärare, det är inte heller ovanligt med under noll grader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare och det är inga problem med det. Det kan bildas ett lager med is runt slangen. När man talar om att borrhÃ¥l fryser handlar det om att det bildas sÃ¥ mycket is att islagret runt slangarna täcker hela borrhÃ¥let fram till bergväggen. Har man otur kan slangarna klämmas ihop men det skall till speciella förhÃ¥llanden för att det skall kunna hända. 

Tack för svaret. Då slipper jag oroa mig för det då :-) Min fru säger att jag har blivit besatt av värmepumpen...
Ahead Of The Pack!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!