Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NZ25YKE eller HZ25XKE för ca 70 kvadrat övervÃ¥ning  (läst 1917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en luftvärmepump på nedervåningen och nu vill jag ha en på övervåningen också. Området är Stockholm.
Värmekapacitet vid -15 är 3,45 kW för NZ25YKE och 4,78 kW för HZ25XKE. Det är ganska stor skillnad men vad räcker för mig tror ni?

Med tanke på 5000:- i prisskillnad just nu är jag sugen på YKE. Bara jag inte ångrar mig när det blir kallt och är det skillnad kvalitetsmässigt kanske?
Kan XKE bli billigare i längden med bättre scop/cop?
YKE har A++ medan XKE har A+++

Tidigare har jag inte varit nöjd med FH35 men inser att den faktiskt arbetar väldigt bra och egentligen vill jag hålla mig till Mitsubishi och köpa LN25 hero 2. Minns jag rätt fick den bäst i test av energimyndigheten. A+++ men ger bara 3,2 kW vid -15 tex. Fullt tillräckligt?

Om LN25 är tillräcklig är YKE det också och med tanke på priset är det svårt att köpa annat. När det gäller energieffektivitet undrar jag om prisskillnaden jämnar ut sig med åren då de andra modellerna är något mer effektiva.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 14:15:08 av Chippe »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NZ25YKE eller HZ25XKE för ca 70 kvadrat övervåning
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2023, 14:30:12 »
Beror ju helt på vad för slags hus du har och vilket värmebehov det är? Även isoleringen i mellanbjälklaget spelar in. Värme stiger uppåt så värmebehovet per kvadratmeter blir lägre på övervåningen. LN25 eller eller NZ25YKE borde räcka i långt i ett modernt hus i Stockholm men ska du även köra mycket kyla på sommaren och vill ha snabb effekt kan det vara idé att fundera på en 35-modell. Skillnaden A++ mot A+++ räcker säkert inte för att bli "billigare i längden", däremot kan maxeffekten påverka det.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 14:34:12 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NZ25YKE eller HZ25XKE för ca 70 kvadrat övervåning
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2023, 17:44:55 »
Beror ju helt på vad för slags hus du har och vilket värmebehov det är?

Ok, tack. Huset är byggt 1970 och isoleringen är väl inte jättebra. 1,5 plan så övervåningen har fler fönster och kallare väggar men pumpen på nedre våningen värmer för det mesta upp övervåningen rätt bra men inte som nu när det är minus flera dagar på raken. 3kW motsvarar det 3 element? I sådanafall kanske jag behöver 4kW.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NZ25YKE eller HZ25XKE för ca 70 kvadrat övervåning
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2023, 19:02:09 »
Då kanske man kan gissa på att bottenvåningen är på 100 kvm och huset totalt 170 kvm? Huset borde då dra uppskattningsvis 9 kW värme vid DVUT -16,2 °C i Stockholmsområdet. Om mellanbjälklaget inte är direkt isolerat borde det behövas ca 6 kW på bottenvåningen och ca 3 kW på övervåningen lite grovt sett eftersom värmen stiger uppåt. Allt kan inte komma från luftvärmepumparna utan badrum, tvättstuga och andra rum med stängda dörrar behöver naturligtvis sina radiatorer eller golvvärme. Att det går åt en del extra el när det är som kallast spelar heller ingen roll för det blir så lite sett över hela året.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NZ25YKE eller HZ25XKE för ca 70 kvadrat övervåning
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2023, 19:26:16 »
Våningarna är lika stora, med biyta är huset totalt på ca 140 kvm, kanske lite större. Mellanbjälklaget är stora lättbetongblock.
Jag tippar på att temperaturen skulle gå ned mot 16 grader på övervåningen när det är som kallast under en vecka så värmen går nog upp ganska lätt. Jag har vissa vintrar stängd av ett stort rum som är halva övervåningen med två dörrar och då hålls en temperatur på 10-12 grader i det rummet när det är kallt om termometern stämmer och 20-22 grader i övriga rum. 12000 kWh/år ligger jag på.

Grannen med likadant hus har slagit ut väggar pÃ¥ övervÃ¥ningen och kör enbart med 1-2 element när det är som allra kallast men de har ca 18-19 grader pÃ¥ vintern  :( . Som jag, har han luftvärmepump pÃ¥ nedervÃ¥ningen nära trappan. 3kW räcker nog som du säger.
« Senast ändrad: 05 februari 2023, 20:34:30 av Chippe »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!