Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: dimensionering av bergvärme till detta hus?  (läst 29910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #30 skrivet: 08 maj 2013, 14:21:25 »
Huset är ett plan med källare.
Dom parametrarna talar man om för programmet
Har inte Nibe det i sitt beräknings program?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #31 skrivet: 08 maj 2013, 16:00:55 »
Det program jag har kan man inte ens lägga in m2 i, bara tidigare förbrukning.
Hade tidigare ett program, minns inte vad det hette, men där blev i alla fall effektberäkningarna helt uppåt väggarna om man angav m2, oavsett om man angav att huset var i flera plan eller ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #32 skrivet: 08 maj 2013, 17:04:50 »
Är det så illa??
DÃ¥ kräver det en hel del av Nibe Ã…F vid tex tidigare ved/olja/ anläggning med tex en luft-vatten värmepump i huset  ;) för att dimensioneringen ska bli rätt..
Jag har provat 3 olika program . Av dom tycker jag Thermias är absolut enklast
att handa ..

Sen när jag dimensionerar på plats ute hos kund Rickard.
Jag pratar om 2 allternativ som är anpassade efter hur distributionen i fastigheten ser ut..
Här skiljer jag mig mot dom"kunniga" säljarna. Lyckas inte jag förklara för kunden varför det inte går med en viss storlek på vp utan tank tex, ja då är det inte jag som installerar :) Jag tackar för besöket och går vidare.
Jag kommer aldrig att medvetet göra fel bara för att få en affär.(yrkes stolthet tummenupp kallas det) Har man som tekniker/vvsare gått igenom systemet , Beräknat det , Ja då har man facit,
Det roliga med ett sånt bygge är dom fina drift förutsättningarna som uppstår.
.

Det här med 100-150% effekt täckning.
Som ni vet har jag deltagit i denn diskussionen här på forumet.
Finns det en kund som i dag vill investera i bergvärme tex. huset är på 150 m2
och planer finns pÃ¥ säg 100 m2 i utbyggnad.  Han/hon kan fÃ¥ en 16 kw maskin installerad i dag och den anläggningen skulle gÃ¥ lika fint som tex D R anläggning gör. Bygg ut huset om 5 Ã¥r , Det spelar ingen roll vp gÃ¥r lika bra i systemet.
meningen med dom råden är att allt är möjligt, Det finns som sagt vad flera sett att installera en vp på en princip skisserna från tillverkarna .

Borr hålet Roland ..
Här gör jag precis som Lexus.. jag tar till lite för  dom extra kw poolen tar sommar tid. jag vill inte ha nÃ¥got samtal efter 5-7 Ã¥r när nÃ¥gon frÃ¥gar, -7 in pÃ¥ kb ::) ska det va sÃ¥?.  Nej ett bra borr hÃ¥l är som en bra ränta pÃ¥ banken.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #33 skrivet: 08 maj 2013, 17:19:38 »
Personligen, snål som jag är, hade jag nog gått på 10 kW alternativet, men förberett med avstick för en tankmontering, eller i vart fall gjort rördragningen på ett sätt som gjort det möjligt att enkelt docka in en arbetstank om det visar sig nödvändigt.
Med en 10 kW värmepump borde du inte få så stora problem med många start/stopp om du kan få till flödesbalansen i hela huset så bra som möjligt.
Risken som jag ser det är att de olika delarna i huset har ett så skiftande värmebehov, sett över året, att det blir dålig komfort, eller en massa justerande i takt med årtidsväxlingarna.
En volymtank på 100 liter kanske gör dessa problem lite mindre, men en arbetstank är ju egentligen det enda som säkerställer att du kan köra med valfritt effektuttag i de olika "klimatzonerna" i huset/garaget.
Ett kompromissförslag är ju även att köpa en 10-12 kW värmepump och använda din befintliga tank som arbetstank.
Troligen får du extremt lite tillskott med en 12 kW värmepump.
Om Roland och jag räknat rätt så blir det väldigt lite tillskott även med en 10 kW värmepump, och väljer du en 10 kW värmepump från t.ex IVT, Thermia eller Wiessmann (som har högre uteffekt än Nibe vid 50°C) blir det nog bara runt 100 kWh eltillskott/år, vilket är småpotatis i det stora hela.
Skall du jämföra Nibe med de andra skall du nog helst titta på en 12 kW Nibe 1245.
Kan du inte få bra betalt för din gamla tank så tycker jag att du skall använda den som arbetstank i ditt kommande system.
Vart har du hittat hur mycket en Ivt eller Thermia av nyare modell ger vid 50 grader ut Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #35 skrivet: 08 maj 2013, 17:56:01 »
Cocacola, just detta är ett hus där jag håller med om att arbetstank är det bästa valet, speciellt då det redan står en tank på plats som man kan använda sig av. Mer än 12kW anser jag dock inte att man behöver sätta in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #36 skrivet: 08 maj 2013, 18:00:36 »
12-16 skulle jag föreslå med tank.
tänk på att ta till hålet för utaget av pool sommar tid.
cocacola

ja det håller jag med om ..när vi schablon räknar
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #37 skrivet: 08 maj 2013, 18:21:00 »
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?productGroupId=144&productTypeVersionID=318&productTestId=1075&tab=2
Där ser man jag leta infon på respektive tillverkares hemsida. Det man kan konstatera är att trots att Nibe har ca 10% bättre cop så lämnar den så pass mycket lägre effekt så den kommer att behöva mera elspets sen vilken som ger störst besparing ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #38 skrivet: 09 maj 2013, 08:00:07 »
Där ser man jag leta infon på respektive tillverkares hemsida. Det man kan konstatera är att trots att Nibe har ca 10% bättre cop så lämnar den så pass mycket lägre effekt så den kommer att behöva mera elspets sen vilken som ger störst besparing ?
Som sagt, man kan ju välja en storlek större nibe, den blir knappast dyrare, men har fortsatt hög cop.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #39 skrivet: 09 maj 2013, 08:43:32 »
Men då hamnar man på en 12 kw Nibe som har scrollkompressor och har lägre cop men som inte sjunker lika mycket i effekt vid hög framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34917
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #40 skrivet: 09 maj 2013, 08:56:22 »
Där ser du, du kan lära mig nytt ocksÃ¥ Smurfen.  ;)

Visst är det så, men det jag menar är bara att man inte kan lita blint på tillverkarnas "kW-stämpel", man måste analysera uteffekterna i det temperaturområde man vet/tror att värmepumpen kommer att arbeta i när man gör sitt val.
I en normal villa tjänar man runt 100 kWh/år på att gå från 100% effekttäckning till 90%, större skillnad är det inte, och en lite klenare värmepump med högre COP kan innbära att man sparar mer med den mindre.

I ett av mina tidigare inlägg visade jag ju på just detta, när man jämför nibes 10, 12 och 15 kW värmepumpar sparar man minst med den största, och mellanstorleken sparar bara (teoretiskt) 6 kWh mer på ett helt år än den minsta 10 kW värmepumpen.
I praktiken tror jag dessutom att en mindre värmepump sparar ännu mer, om allt annat är lika (radiatorer, cirkpumpar, kollektor o.s.v.) så kommer en mindre värmepump belasta borran/markkollektorn mindre, detta medför i sin tur att den arbetar med högre inkommande KB, och en lägre vbf än vad en större värmepump skulle ha gjort.
Det finns alltså rätt mycket som talar för att en mindre värmepump inte alltid behöver betyda en mindre besparing.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #41 skrivet: 09 maj 2013, 10:03:33 »
Citera
det jag menar är bara att man inte kan lita blint på tillverkarnas "kW-stämpel"

Jag har i nuläget bl a en offert på en G3 10kw, och en offert på en 1245-12 med 100L UKV tank ("för volymutvidgning av värmesystemet"). De är m e m identiska i pris (och samma borrdjup).

Det är svårt för mig att förstå hur den avgivna effekten skiljer sig (alltså enligt tillverkarna). Jag kan se på energimyndighetens test att Nibes uteffekt (10kw modellen i alla fall) sjunker vid 50C, och det är i princip allt jag vet just nu. Eftersom tillverkarna inte tycks använda samma måttstandard på hemsidorna vet jag inte ens vad de vill att jag ska tro att jag får:

nibe.se 1245-12:
Citera
Avgiven effekt 11,82 / 11,15 kW Enligt EN 255 för köldbärare in / värmebärare ut vid 0/35 °C samt 0/50 °C. Driveffekt för cirkulationspumpar är ej medräknad.

thermia.se G3-10:
Citera
Avgiven effekt 10,2 kW Vid B0/W35 enligt EN 14511 (inklusive cirkulationspumpar).
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #42 skrivet: 09 maj 2013, 10:23:17 »
Nibe 1245 12kw lämnar 11.42 kw vid 35 grader framledning samt 10,86 vid 45 grader framledning enligt En14511. Får inte riktigt ihop vad som skiljer mot En255 för där lämnar den högre effekt trots samma framledning och brine är det annat delta eller vad skiljer. Det är ju normalt väldigt få dagar per år man behöver maxeffekten från vp så det är inte avgörande för ekonomin om den lämnar 10,2 eller 10,7 om den klenare vp har bättre cop resten av året kan den vara mera lönsam.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #43 skrivet: 10 maj 2013, 12:33:22 »
Tack Smurfen! (Och alla andra som hjälpt mig oerhört i denna tråd såklart)

För den här typen av hus, finns det några generella fördelar/nackdelar med G3-10 versus 1245-12+UKV100, eller ser ni det som hugget som stucket? (Borradjup för båda: 220m)
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #44 skrivet: 10 maj 2013, 12:46:15 »
Nackdelen med en för stor vp som är kopplad direkt på värmesystem kan bli att vp behöver ett visst flöde för att gå bra och då gäller det att radiatorsystemet klarar det flödet utan att det blir för högt flöde vilket kan ge missljud från radiatorkopplen. Eftersom du redan ev är inne på en tank till 1245an så kan du ju välja en större tank på 300-500 liter och en extern cp till radiator systemet då kan du ha en stor vp som kräver högt flöde och köra med lite lägre flöde i radiator systemet du kan dessutom köra med termostater i hela eller delar av huset utan problem med flödet till vp. Fördelen med G3 och pool bör vara att du får nytta av hetgas laddningen av vv även på sommaren när vp normalt står still men din vp kommer jobba och värme poolen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!