Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera FLVP med LVVP  (läst 351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplettera FLVP med LVVP
« skrivet: 11 januari 2024, 14:01:12 »
Hej

Vi har nyligen blivit med hus och i huset finns en Nibe 360p frånluftsvärmepump. Huset är i tre våningar (2,5) totalt ca 190 m2. På de ursprungliga byggnadsritningarna från 1986 ha jag hittat en notering om, LUT-18 8,3 kw.

Värmen och varmvattnet fungerar bra men när temperaturer går under sisådär 5-6 grader räcker inte effekten från FLVP utan temperaturen på tappvarmvattnet sjunker och värmepumpen måste ställas om till vinterläge med el-patron och rejält ökad elräkning som resultat. Vid 0 graders utetemp ger värmesystemet en framledningstemp till radiatorerna om 40 grader vilket resulterar i en behaglig inomhustemp om 20 grader.

Jag har via omständigheter som jag inte ska tynga forumets medlemmars sinne med kommit över en "No Name eller udda namn" Kinesisk luftvattenvärmepump som jag tänkte koppla in i värmesystemet. Pumpen "påstår sig" vid A7W45 ge COP 3,85 och maximalt 8,1 kw. Några ytterligare specifikationer har jag inte hittat.

Nu till den stora frågan, hur ska jag koppla Kinesen och Niben i värmesystemet?

Själv kan jag komma på flera varianter men eftersom jag egentligen är novis när det kommer till värmesystem tänkte jag fråga forumet. Till att börja med nämner jag några jag kan komma på nedan. Huruvida mer information behövs för att ge input i frågan ger jag mer än gärna det.

1, I serie: LVVP kopplas till returen från radiatorerna före FLVP.

2, Parallellt: Från och till på båda pumparna kopplas ihop till radiatorerna.

3, Våningsindelat: LVVP till våning ett och FLVP till våning två och tre.

4, Slingtank: LVVP till tanken och FLVP till slingan.

Jag kan tänka mig att att samtliga alternativ fungerar mer eller mindre bra.

« Senast ändrad: 12 januari 2024, 11:22:37 av Magswe »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Komplettera FLVP med LVVP
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 14:25:41 »
Hej! Avgjort är nr 1 bäst. Docka med flytande kondenseringstemperatur så att luftvattenvärmepumpen normalt värmer huset och sedan när den inte klarar det längre så får shunten i 360P öppna och komplettera med värme. Men det beror ju också på vilka möjligheter det finns i styrsystemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Magswe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera FLVP med LVVP
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 14:09:09 »
Hej och tack för svar.

Svaret leder till ytterligare en amatörfundering.

Ska LVVP bara kopplas in i serie eller ska man komplettera med rör och "avstängningskranar" så att Nibepumpen eller Kinespumpen kan kopplas bort på sådant sätt att värmetillförseln fortfarande fungerar?

Bifogad bild visar hur jag funderat. Finns det något vedertaget sätt i "branschen" om hur det ska kopplas. Det kan ju inte vara jag som uppfunnit hjulet.

Tänkte montera rören och ventilerna på en mdf-skiva som jag sätter upp på väggen intill nuvarande frånluftsvärmepump och kopplar därifrån. Kan det även finnas behov av ytterligare cirkulationspump eller någon form av filter?

Tack pÃ¥ förhand  :)
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 18:49:02 av Magswe »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Komplettera FLVP med LVVP
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 14:17:28 »
Man sätter normalt avstängnings- och urtappningsventil till LVVP på insidan ytterväggen så att man helt kan stänga av och tömma LVVP om det blir problem och husets värmesystem i övrigt fortfarande fungerar. Har en bild på en äldre dockningslösning för NIBE som kanske är bra att titta på. En extra cirkulationspump behövs.
« Senast ändrad: 16 januari 2024, 14:28:19 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 415
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!