Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?  (läst 24762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #60 skrivet: 10 juli 2011, 21:55:06 »
Citera
Jag håller väl med om att om den redan är inkopplad som arbetstank så gör om den till en sån med en extra CP.
Det behöver inte betyda så väldigt mycket mer driftström, VP:ns interna CP ska då gå intermittent, endast samtidigt med kompressor.
För att VP:ns returgivare ska känna av temperaturen i värmesystemet ska denna placeras på returen till arbetstanken.
Oops... Hur går det vid legionella-topup? Eller vid larm och bara tillsats är aktivt...?
Det krävs lite mer kopplande. Kör så själv.

Nja, vid VV-laddning och legionellakörning går ju värmevattnet via växelventilen direkt till VVB:n.
Arbetstanken är inte till för VV-beredning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #61 skrivet: 10 juli 2011, 22:05:16 »
Men om inte kompressorn gÃ¥r och CP bara gÃ¥r vid komp drift sÃ¥ blir det varmt.  I min och tobocop´s thermia värld sÃ¥ blir det ett litet problem här.  Kanske IVT har en smartare lösning :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #62 skrivet: 10 juli 2011, 22:19:13 »

Kanske IVT har en smartare lösning :)

Jepp!  :)


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #63 skrivet: 10 juli 2011, 22:19:52 »
Ohhhhhhh   du är aldrig här,  men nu var du snabb *roflmao*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #64 skrivet: 10 juli 2011, 22:25:44 »
Jaha, nu är jag med, rätta mig om jag har fel, men på IVT så går interna CP även då elpatron går själv vid intermittent drift.
Detta är en inställning i styren på IVT, man behöver inte koppla om CP:n på nått sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #65 skrivet: 10 juli 2011, 22:45:20 »

Jaha, nu är jag med, rätta mig om jag har fel, men på IVT så går interna CP även då elpatron går själv vid intermittent drift.
Detta är en inställning i styren på IVT, man behöver inte koppla om CP:n på nått sätt.

Stämmer.

Den interna pumpen P2 kan ställas som drift enbart med kompressor/el-patron.
Den externa pumpen P1 anslut även den till värmepumpens elsystem, som i sin tur stoppar pumpen vid "sommarurkoppling".
Returgivaren GT1 monteras på returrör innan arbetstank alternativt i tanken dykrör.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #66 skrivet: 10 juli 2011, 22:48:51 »

Ohhhhhhh   du är aldrig här,  men nu var du snabb *roflmao*

Ha ha.. ja du fÃ¥r välja dina ord bättre, de fÃ¥ gÃ¥nger jag är här.  ;)




Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #67 skrivet: 10 juli 2011, 23:24:34 »
Tack Vp-oraklet,Carl N,Labold, Purjo,Tobocop och Lexus för en spännande och intressant kväll.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #68 skrivet: 11 juli 2011, 10:41:06 »
Citera
Stämmer.

Den interna pumpen P2 kan ställas som drift enbart med kompressor/el-patron.
Den externa pumpen P1 anslut även den till värmepumpens elsystem, som i sin tur stoppar pumpen vid "sommarurkoppling".
Returgivaren GT1 monteras på returrör innan arbetstank alternativt i tanken dykrör.
Smart!
Ifråga satte Thermia och deras styr om det för ett par veckor sedan. Kke kommer till Värmland snart ;D
Bufferttank finns ju med i styren med tanke på givare och överladd etc, men ingen styrning av ext cp. Däremot finns en reläsats att köpa så att den yttre kan kopplas parallellt med den inre, men de är ju inte riktigt ända fram som Vi vill ha det.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #69 skrivet: 06 oktober 2011, 11:59:09 »
Smart!
Ifråga satte Thermia och deras styr om det för ett par veckor sedan. Kke kommer till Värmland snart ;D
Bufferttank finns ju med i styren med tanke på givare och överladd etc, men ingen styrning av ext cp. Däremot finns en reläsats att köpa så att den yttre kan kopplas parallellt med den inre, men de är ju inte riktigt ända fram som Vi vill ha det.
Bumpar en gammal men intressant tråd. Vad fick du för svar från Thermia på detta? Din uppfattning att reläsatsen enbart är till för att parallellkoppla yttre cp med inre har jag svårt att tro på. Dels för att man isåfall bara skulle kunna koppla in på samma plint. (Varför ett relä?) Men framförallt för att det inte skulle funka då inre cp bara går under kompressorgång vid bufferttankskonfiguration. Jag vill koppla min yttre cp på detta vis men får inget klart svar vad reläet egentligen gör. Idag kör jag yttre cp med stickkontakt helt ostyrd men trivs inte riktigt med det.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #70 skrivet: 07 oktober 2011, 00:16:22 »
egenligen är det ju bara o bestämma exakt hur man vill ha det och koppla där efter.

Kan det vara så att användande av bufferttankfunktionen bara gör upplägget svårare med avseende på CP?

Vad får man ut av denna bufferttank funktion som är så värdefullt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #71 skrivet: 07 oktober 2011, 10:20:37 »
egenligen är det ju bara o bestämma exakt hur man vill ha det och koppla där efter.

Kan det vara så att användande av bufferttankfunktionen bara gör upplägget svårare med avseende på CP?

Vad får man ut av denna bufferttank funktion som är så värdefullt?
Jo självklart. Men den enda inbyggda styrning jag hittat för yttre cp är plint 337-38 som är en 1-10V styrning. Jag vet helt enkelt inte rent tekniskt hur jag ska koppla denna för styrning av en vanlig tryckstyrd pump.

Man kan skita i bufferttanksfunktionen. Men i min värld måste måste det vara bättre att ha den aktiverad om man har 400l bufferttank därför att:
-Integralen beräknas på systemframledningen. Inte på framledningen som matar bufferttanken. Det är ju systemframledningen som är den intressanta och rimligen bör skiktningsverkan göra att systemframledningen håller sig varm längre än den interna.
-Interna cp stannar när kompressorn stannar vilket sparar ström och bidrar till bättre skiktning.
-Utan funktionen aktiverad står interna cp och kör mot buffertanken som suger in bottenvatten som passerar vp och snabbare ger en kall framledningstemp som räknar ner integralen som drar igång pumpen, vilket ger fler starter.
-Man får fler temperaturer att logga... ;D
-Får man sen bara till en styrning som stoppar yttre cp vid värmestopp så skulle jag känna mig helt nöjd. (Därav min fråga till dig tidigare hur din yttre cp var kopplad David?)

Jag inser att det inte finns tusenlappar att spara, det kan kanske tillochmed vara så att jag tänker fel. Men i min optimeringsverklighet finns det lite att tjäna.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #72 skrivet: 07 oktober 2011, 11:03:50 »
Om funktionen inte ger det man vill ha och man ändå måste koppla om och mecka så kanske den är onödig. Flytta en framledningsgivare är ju inte jättesvårt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #73 skrivet: 07 oktober 2011, 16:23:53 »
Är nog enklast att köpa en till framledningsgivare så slipper man ta bort den gamla kan man inte ha extern framlednings givare på Thermia.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #74 skrivet: 07 oktober 2011, 18:06:41 »
Följer diskussionen med intresse, men blir besviken på Thermia som har så lite teknisk information på sin hemsida. Någon som vet var man hittar info om extra tankar kopplade till en Diplomat optimum?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!