Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?  (läst 10232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #45 skrivet: 20 december 2019, 09:48:21 »
Detta vet jag inte i nuläget, däremot är det större glipa i ovankant av innedelen mot väggen, än nere där den ligger dikt an. 4-5 mm uppskattningsvis

Stödlagret nämndes inte så får väl anta att det inte byttes. Jag sa till företaget att jag fortfarande upplever ljudet, men möjligtvis att det blev mindre påtagligt och att jag nu ska ge pumpen en chans att jobba här hemma och jag ska försöka vänja mig vid ljudet.

Jag utesluter dock inte att "felet" sitter i huvudet hos mig själv  dontknow

Ha ha tror nog inte "felet" är i ditt huvud men folk uppfattar olika typer av karaktärer på ljud olika.
Jag kan komma till kunder som inte ens tycker att högsta fläkthastighet hörs och andra som på låg fläkthastighet tycker att det dånar så vi är skapta lite olika på hur vi uppfattar karaktärer på ljud :)

I ditt fall är det nog enklast om du kollar med sambo, vänner eller en granne om hur dom upplever "oljudet" , men man ska då inte innan tala om att det "smattrar" då dom omedvetet blir påverkade och lyssnar efter ditt smattrande.

Om fästplåten inte är korrekt monterad så oljudet transporteras via den så borde det ändra sig om du trycker innerdelen mot väggen på höger eller vänster sida eller båda samtidigt, borde dock inte "smattra".




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #46 skrivet: 20 december 2019, 18:49:33 »
Hur blir det om du tar bort filtren och ändrar motståndet på luftflödet, nån skillnad?
Jag öppnade upp fler hål i min Sanyos frontlucka och då fick jag en annan ljudbild som upplevdes som tystare.
Det där pulserande smattrande ljudet man kan få i bilen när man har en ruta nerrullad är nån typ av luftkrockar av luft som ska in och ut som är ganska jobbiga o lyssna på.
Surt med ny pump som gör så, hoppas det löser sig.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #47 skrivet: 20 december 2019, 19:57:46 »
Vad är det för bilar ni Ã¥ker i som fÃ¥r ett smattrande när man har fönstret öppet  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #48 skrivet: 20 december 2019, 22:20:35 »
Tror dom menar pulserande ljudet som kommer när rutan är typ 60-70% ner vevad.

Utloggad Pekktur

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #49 skrivet: 24 december 2019, 08:40:55 »
Tror dom menar pulserande ljudet som kommer när rutan är typ 60-70% ner vevad.

Ja, precis så. Inte lika påtagligt såklart, men ett sorts lågmält pulserande. Jag märker ingen skillnad om jag kör med luckan öppen. Om jag trycker innedelen mot vägen händer inget.

En tanke slog mig häromdagen, kan ljudet transporteras från utedelen? Finns den möjligheten att rören transporterar ljudet från utedelen? För det stora åbäket på utsidan låter ju faktiskt en hel del, och det är ju inte stort avstånd mellan delarna.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad ska jag göra? Ny ll-pump?
« Svar #50 skrivet: 24 december 2019, 09:27:30 »
Om din montör reagerade på ljudet och det byttes trumma och fläktmotor så borde han rimligen ha lokaliserat det till innerdelen.
Men lågmält pulserande låter inte direkt som det kommer från innerdelen!

Om det är något annat ljud nu så kanske det är något som fortplantar sig i rören om dom tex ligger tajt emot i genomföringen.

2m rör är kortast rekommenderad rörlängd mellan inne och utedel.

Utedelen är en rätt saftig bit och klart otymplig att släpa på själv :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!