Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är fel pÃ¥ vÃ¥ra tre (!) Daikin XR40?  (läst 50339 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #15 skrivet: 30 november 2017, 17:52:00 »
Fy tusan så tråkigt!
Men det är bra att fakta kommer fram. Stora märken som lovar att de ska leverera och så gör dom det inte. Jag hade blivit brutalt galen!!
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #16 skrivet: 30 november 2017, 17:55:31 »
Fy tusan så tråkigt!
Men det är bra att fakta kommer fram. Stora märken som lovar att de ska leverera och så gör dom det inte. Jag hade blivit brutalt galen!!

Det är lite tidigt att döma ut pumparna än. Dock är det ju underligt att tre pumpar av samma modell, med olika rörlängd, placering och förutsättningar inte fungerar som tänkt. Jag hoppas som sagt att det är ett relativt enkelt fel, och inte problem med modellen (som vi valde tack vare prestandan) eller implementeringen av köldmediet (som vi valde på grund av miljöprofil).
« Senast ändrad: 30 november 2017, 18:08:38 av OliT »

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #17 skrivet: 30 november 2017, 18:19:02 »
Valde också min daikin för att den hade väldigt bra prestanda samt det miljövänliga r32
Synd min pump inte alls visar dessa egenskaper
Håller tummarna för dig det löser sig (ett lätt fel)
lycka till






Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #18 skrivet: 30 november 2017, 18:39:51 »
Det här är det stora problemet med R32.
Det funkar inte när det blir kallt.
Oavsett vad reklamen och säljarna säger.

ERSNÄS

  • Gäst
ERSNÄS
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #19 skrivet: 30 november 2017, 19:08:57 »
Ska man välja en pump med r32 om man bor där det är kalla vintrar, som i mitt fall välja en x35 istället för en xr40?

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #20 skrivet: 30 november 2017, 19:32:38 »
Vet inte om det bara är jag men jag tycker jag läser oproportionerligt många klagomål på just Daikin?

Daikin faller nu bort från min lista på tänkbara ersättare.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #21 skrivet: 30 november 2017, 20:46:42 »
Det har passerat 9 timmar sedan denna reklamation kom oss till känna.
Aktiviteten i denna tråd från diverse personer är oproportionerlig och på gränsen till hysterisk, speciellt från personer som inte har en maskin av den nämnda modellen.
Vi håller på och tittar in i detta för fullt men förvänta er inte något resultat inom 9 timmar.

Vad gäller medlemmen julle b och hans Ururu så har det konstaterats att maskinen har installerats felaktigt med köldmedieläckage som följd, att här haussa ner produkten är under all kritik då julle b har själv påtalat den dåliga installationen i kommunikation med oss. Mer ärlig kommunikation efterfrågas.

Elektroluxaren: du far med osanning eller okunskap, välj själv. Du har absolut ingen aning om vad du påstår. Flera fabrikat på marknaden levererar ordentligt med kapacitet och har en bra verkningsgrad. Du har inte sett de maskiner som jag har sett och vad de går för. Kan det vara måtro att det fabrikatet som du säljer och installerar inte har maskiner med R32 och det helt enkelt inte ligger i ditt intresse att detta köldmedium föredras av konsumenten ?

/D

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #22 skrivet: 30 november 2017, 21:11:43 »
Det ska bli intressant att få läsa hur det går.
Börjar fler att rapportera samma problem då kan man börja att ana oråd.
Har själv en LLVP med R32. Vid -10°C levererar den utan bekymmer ordentligt med värme. Ballar den ur när det blir kallare kommer jag att meddela detta.
PÃ¥ forum delar man med sig info och fakta mm.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

ERSNÄS

  • Gäst
ERSNÄS
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #23 skrivet: 30 november 2017, 21:45:51 »
Varför det blir en sådan här diskussion kan bero på att man säger att caldo xr modellerna ska vara en maskin som levererar bra med värme vid låga temperaturer, sen kommer det fram att dom inte levererar det man lovar i produktblad. I det här fallet vet vi inte vad orsaken är, ska tillägnas att jag själv har beställt en xr40 idag , klart man blir orolig att den inte ska leverera det daikin lovar.

Utloggad OliT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #24 skrivet: 30 november 2017, 22:11:54 »
Det har passerat 9 timmar sedan denna reklamation kom oss till känna.
Aktiviteten i denna tråd från diverse personer är oproportionerlig och på gränsen till hysterisk, speciellt från personer som inte har en maskin av den nämnda modellen.
Vi håller på och tittar in i detta för fullt men förvänta er inte något resultat inom 9 timmar.

Vad gäller medlemmen julle b och hans Ururu så har det konstaterats att maskinen har installerats felaktigt med köldmedieläckage som följd, att här haussa ner produkten är under all kritik då julle b har själv påtalat den dåliga installationen i kommunikation med oss. Mer ärlig kommunikation efterfrågas.

Elektroluxaren: du far med osanning eller okunskap, välj själv. Du har absolut ingen aning om vad du påstår. Flera fabrikat på marknaden levererar ordentligt med kapacitet och har en bra verkningsgrad. Du har inte sett de maskiner som jag har sett och vad de går för. Kan det vara måtro att det fabrikatet som du säljer och installerar inte har maskiner med R32 och det helt enkelt inte ligger i ditt intresse att detta köldmedium föredras av konsumenten ?

/D

Jag vill vara tydlig med att jag varken dömer Daikin eller installatören, utan bara konstaterar att det inte fungerar som tänkt just nu. Jag hoppas givetvis att det löser sig på bästa möjliga vis, men jag ville ändå lyfta funderingen kring varför tre flaggskeppspumpar inte klarar av att leverera som utlovat i något av fallen. Hittills är jag jättenöjd med installatören och luftvärmepumpens allmänna funktionsspektrum, just utom vad gäller uppvärmningsförmågan i låga temperaturer. Förhoppningsvis är det bara ett litet fel!
« Senast ändrad: 30 november 2017, 22:14:41 av OliT »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #25 skrivet: 30 november 2017, 22:39:12 »
felet är att du slår ifrån dig och skyller på andra och går gärna till personangrepp.
Städa din egen byk först
Din trovärdighet har minskat till 0.
Vilken normalbegåvad kyltekniker som helst förstår begränsningarna med R32.

Elektroluxaren: du far med osanning eller okunskap, välj själv. Du har absolut ingen aning om vad du påstår. Flera fabrikat på marknaden levererar ordentligt med kapacitet och har en bra verkningsgrad. Du har inte sett de maskiner som jag har sett och vad de går för. Kan det vara måtro att det fabrikatet som du säljer och installerar inte har maskiner med R32 och det helt enkelt inte ligger i ditt intresse att detta köldmedium föredras av konsumenten ?

/D
[/quote]

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #26 skrivet: 01 december 2017, 07:32:50 »
felet är att du slår ifrån dig och skyller på andra och går gärna till personangrepp.
Städa din egen byk först
Din trovärdighet har minskat till 0.
Vilken normalbegåvad kyltekniker som helst förstår begränsningarna med R32.

Man skall inte kasta sten i glashus.
Angreppen startade du genom att hävda att det spelar ingen roll vad en säljare eller tillverkare säger. Du menar rakt ut att dessa far med osanning och ljuger. Ta då att du får ett påhopp tillbaks.
Ditt omdömme om min trovärdighet får stå för dig, betyder ingenting för mig.

Det är intressant att du påstår att vilken normalbegåvad kyltekniker som helst förstår begränsningarna med R32, jag hoppas att kylteknikerna förstår begränsningarna med R32 och med alla andra köldmedium. Dock så reagerar jag starkt på ditt kategoriserande att R32 inte levererar när det är kallt. Jag har testkört ett flertal maskiner av olika fabrikat ner till -32C som kallast och kan lova dig att de levererar. Det handlar om kompressorns konstruktion och inte om köldmediumet. R410 A har funnits i många år och kompressorerna har utvecklats med det, nu när R32 kommer så sker samma sak igen men att peka på ett koldmedium som fel/orsak är rent fel. I detta fall som TS har startat har du absolut ingen aning om vad som är orsaken utan du kastar dig in i diskussionen och pekar på ett köldmedium. Enda anledningen till det är att det passar din agenda och dina personliga åsikter. Uttala dig inte om felorsaker om du inte har kännedom om dem.

/D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #27 skrivet: 01 december 2017, 07:37:43 »
Det är lite tidigt att döma ut pumparna än. Dock är det ju underligt att tre pumpar av samma modell, med olika rörlängd, placering och förutsättningar inte fungerar som tänkt. Jag hoppas som sagt att det är ett relativt enkelt fel, och inte problem med modellen (som vi valde tack vare prestandan) eller implementeringen av köldmediet (som vi valde på grund av miljöprofil).
Hej OliT,

jag har ett par frågor om detta som du kanske kan hjälpa mig med.
Jag behöver veta följande;
inomhustemp
utomhustemp
utblåstemp
fläkthastighet

Skulle bli tacksam för denna information från dig.

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #28 skrivet: 01 december 2017, 09:41:15 »
Kan du Daikin förklara den där stålprofilen som ligger dikt an mot förångaren på baksidan.
TS skriver att det finns en skarv mellan två delar av förångaren, stämmer det, och om så är fallet, finns det någon avfrostning "inuti" den där stålprofilen.
Om inte så verkar det inte vara någon genialisk konstruktion för värmepumpar som sitter i miljöer där det kan vara minusgrader i månader i sträck.
Lite mer info om den där profilen vore på sin plats kan jag tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

ERSNÄS

  • Gäst
ERSNÄS
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #29 skrivet: 01 december 2017, 10:03:53 »
Tycker du Daikin att jag ska gå på den beställda XR40 pumpen eller välja någon annan modell, typ X35.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!