Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sliter mitt hÃ¥r över hur jag ska tänka och göra!!  (läst 1800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Zancotti

  • Gäst
Mikael Zancotti
Sliter mitt hår över hur jag ska tänka och göra!!
« skrivet: 13 januari 2018, 18:06:55 »
Hej!

I dagarna så la vår luft/luft pump av efter tolv års trogen tjänst. Vi har kört med denna under höst och vår, men ibland även mitt i kallaste vintern.

Varför inte alltid tänker ni?

Jo, för att vi har ett vattenburet värmesystem med en 500L acktank med varmvattenslinga i, kopplad mot en vattenmantlad kamin som vi eldar både ved o pellets i beroende på humör :) Sen givetvis en elpatron som går in och hjälper till.

Vart vill jag då komma fram till?

Jo. nu när vår luft/luftpump har lämnat in, så funderar vi på ett kompletterande system till vårt vattenburna, men då jag idag har varmvattenslinga i tanken så kör jag med 70 grader i toppen och runt 40 i botten på tanken, och en frammatning till elementen med max 45grader via en shuntautomatik med en termostat i huset och en massa termometrar inne och ute.

Hur göra, hur tänka? Funkar det att köra en luftvattenpump mot en tank där det är 70gradit vatten? Tänkte då på den modell som tillexempel Jula har i sitt sortiment (84km2 hus har vi från -34)
Har även solslingor i tanken.

Någon som kan hjälpa mig att reda ut allt kring luftvattenpump mot acktank m.m. o ja. allt. Det är snurrigt i mitt huvud nu. Och snälla. försök att förklara logiskt, då jag ibland läser på dessa forum en massa akadmiskt skrivet som är rena rama..... snurret för mig. :)

Tack på förhand

Mvh
Mikael


Mikael Zancotti

  • Gäst
Mikael Zancotti
SV: Sliter mitt hår över hur jag ska tänka och göra!!
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2018, 18:09:14 »
Hej!

I dagarna så la vår luft/luft pump av efter tolv års trogen tjänst. Vi har kört med denna under höst och vår, men ibland även mitt i kallaste vintern.

Varför inte alltid tänker ni?

Jo, för att vi har ett vattenburet värmesystem med en 500L acktank med varmvattenslinga i, kopplad mot en vattenmantlad kamin som vi eldar både ved o pellets i beroende på humör :) Sen givetvis en elpatron som går in och hjälper till.

Vart vill jag då komma fram till?

Jo. nu när vår luft/luftpump har lämnat in, så funderar vi på ett kompletterande system till vårt vattenburna, men då jag idag har varmvattenslinga i tanken så kör jag med 70 grader i toppen och runt 40 i botten på tanken, och en frammatning till elementen med max 45grader via en shuntautomatik med en termostat i huset och en massa termometrar inne och ute.

Hur göra, hur tänka? Funkar det att köra en luftvattenpump mot en tank där det är 70gradit vatten? Tänkte då på den modell som tillexempel Jula har i sitt sortiment (84km2 hus har vi från -34)
Har även solslingor i tanken.

Någon som kan hjälpa mig att reda ut allt kring luftvattenpump mot acktank m.m. o ja. allt. Det är snurrigt i mitt huvud nu. Och snälla. försök att förklara logiskt, då jag ibland läser på dessa forum en massa akadmiskt skrivet som är rena rama..... snurret för mig. :)

Tack på förhand

Mvh
Mikael

Solslingorna är ej inkopplade. Ville bara förtydliga det. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Sliter mitt hår över hur jag ska tänka och göra!!
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2018, 21:55:51 »
Det går troligtvis att koppla en luft/vatten vp mot solslingorna som tex håller tanken på 50 grader och sen får du spetsa övre delen med elpatron om det behövs och är möjligt beroende på placeringen av elpatron. Fast kondensering ger sämre cop men är en enklare lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Sliter mitt hår över hur jag ska tänka och göra!!
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2018, 07:25:23 »
Hur man än vänder på det är det vissa saker du bör beakta;

Du behöver volym i systemet och det är en fördel att inte låta värmepumpen göra varmare vatten än nödvändigt.

Kanske skulle du kunna få till en dräglig lösning/driftprofil genom att docka LVVP till acktank för enbart VV genom att nöja dig med övre halvan.

Komplettera med en 100-150l acktank på radiatorkretsen som volymförstorare.
Ett par växelventiler och en styrpanel(om det inte finns integrerat i utedel)
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!