Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi, IVT eller Nibe?  (läst 3537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi, IVT eller Nibe?
« skrivet: 09 januari 2018, 12:27:43 »
Hej! Jag har tänkt byta från pellets till luftvattenpump men är väldigt osäker på vad jag ska välja. Försöker läsa så mycket jag kan men är mycket siffror hit och dit som inte säger mig nånting.
Har pratat med en som hävdar att Mitsubishi är väldigt krÃ¥ngelfri jämfört med  CTC som de reparerar mycket.
Jag bor i Västra Götaland och har ett hus på 120 m boyta plus 60 kvadrat källare som också värms upp via vattenburet.

Lokalt har vi montörer som jobbar med CTC, Nibe, IVT och då Mitsubishi. Har ni några basic tips eller rekommendationer på de bästa pumparna?

Tack på förhand!

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi, IVT eller Nibe?
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2018, 12:46:54 »
Jag står lite inför samma dilemma och det kan vara svårt att få vettiga råd från icke-oberoende personer. Alla rekommenderar deras grejer så klart.

Samtidigt har utvecklingen gått så pass långt att det idag är svårt att hitta en "dålig" luft/vatten-värmepump bland NIBE/CTC, mitsu, IVT mfl.
En viktig detalj förutom värmepumpsfabrikatet är som du själv sa, lokala installatörer, och hur pass servicemedvetna de är om det mot förmodan skulle uppstå krångel. Det är väl nästan lika viktigt som val av värmepump.

Jag har också hört att Mitsubishi gör väldigt bra produkter. Det är väl sällan japanarna gör dåliga produkter? :)
För att ge dig ett exempel så finns ju Mitsubishi Ecodan (innedelen) och deras nya utedel (SW75YAA) som jag själv fått offert på och verkar vettigast av de jag sett hittills om man kollar på pris kontra effektivitet. Men det är verkligen en djungel av värmepumpar...

Sedan är vissa värmepumpar kanske lite bättre på att producera tappvarmvatten, har olika stora tankar etc etc. Så man får fundera på behovet.

Om jag går från ämnet en sekund: Du har inte tomt för exempelvis ytjordvärme eller funderat på bergvärme?
« Senast ändrad: 09 januari 2018, 12:48:58 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Mitsubishi, IVT eller Nibe?
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2018, 12:51:03 »
Vi valde mellan IVT och Nibe och valet föll på Nibe då deras användargränssnitt var bättre. Jag tycker det är positivt att de har designat ett gränssnitt utifrån de som ska använda det. Sen tyckte vi att F2120 var snyggare än IVTs dito, men det är ju subjektivt.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad drum_man32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi, IVT eller Nibe?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2018, 13:23:47 »
Om jag går från ämnet en sekund: Du har inte tomt för exempelvis ytjordvärme eller funderat på bergvärme?
Bergvärme var pÃ¥ tapeten först men fÃ¥ vi är lite ansträngda ekonomiskt just nu kände vi att vi kan komma ner lite i pris med luft/vatten. 🙂

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!