Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Hur skall jag ladda beredare inne i huset

VVC
4 (100%)
El konstant i beredare
0 (0%)

Antal personer som röstat: 4

Författare Ämne: VVC eller konstant ström i beredare  (läst 5874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
VVC eller konstant ström i beredare
« skrivet: 25 december 2006, 16:30:42 »
Skall installera den anläggning i mitt hus med en 30 vacuumrörspanel som laddar en 300L beredare. Detta skall stå i en stuga på tomten och jag har en 100L vvb i huset som skall vara kvar för att använda som tillskott när solen ej räcker till
 
Till detta har jag två alternativ jag funderat på, vilket tror ni mest på?
 
Alt1:
När tanken ute i stugan går över 55grader slås elen till beredaren inne i huset av och laddning av denna sker med en extra cirkulationspump och returledning ut till stugan.
fördelar: Blir "gratis" i drift under stor del av året
nackdelar: Kommer att kosta mera, ett extra kulvertrör, cirkpump m.m.
 
Alt2:
Jag skiter i extra cirkulationspump och returledning och har soltanken på 300L som förvärmning till beredaren inne i huset.
fördelar: Enklare och billigare i inköp, mindre som kan krångla
nackdelar: Högre elkostnad, vvb:n i huset drar ca 1,3kWh i "värmehållning" per dygn
 
1,3*150=195kWh per år som alt2 kommer dra i tomgång (gissning på hur många dar jag klarar mig utan elpatron med enbart sol) Kan vara svårt att motivera priset på delar till VVC till beredaren. Men det känns ju även rätt gött att ha värme enbart från sol och ett par cirkpumpar en del av året.
 
Vad tror ni?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #1 skrivet: 25 december 2006, 22:59:33 »
Varför inte både och?
Då får du både det sämsta och det bästa av båda lösningarna ;)

Nä men skämt åsido. Jag räknade en gång på min VVC och kostnaden för att ha den igång var ganska låg. Tror jag landade på samma energiåtgång som du har räknat fram för elberedaren.

Det skiljer däremot en del i våra anläggningar (jag kör VP) vilket gör att kalkylen inte är jämförbar. För mig kostar VVC runt 50öre per dygn i energikostnad till VP + cirkpumpen (50öre) så totalen blir ungefär 1krona.

Oavsett vilken modell du väljer skulle jag iaf lägga ner den extra PEX som behövs för VVC

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #2 skrivet: 25 december 2006, 23:47:51 »
För att förtydliga lite  Thumbsup
Bestämmer jag mig för VVC som det lutar åt så skall ja ju så klart ha kvar beredaren i huset, VVC:n är alltså tänkt att cirkulera igenom denna när tillräcklig värme finns i solberedaren.

Och den kommer inte att gå konstant, utan bara medans laddning av beredare inne behövs. I princip alltså köra på patronen i beredaren inne i huset och ladda med vattnet från solberedaren året om.. Men sedan när vattnet i solberedaren går över 55grader så sätts elpatronen ur funktion och istället går cirkulationspumpen som då laddar beredaren inne i huset, tills termostaten i beredaren slår av.

Eller allternativ nr 2 att köra på elpatron året om och ha solberedare och vanliga beredaren i serie.

Frågan det gäller är alltså om det är motiverat med inköp av en extra tappvarmvattenpump m.m. för att slippa elpatron på sommaren. Hur länge brukar en cirk pump för varmvatten hålla?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #3 skrivet: 26 december 2006, 20:30:52 »
Hmmm... Sc:,h

VVC gör ju att du får en större vattenvolym för solpanelen att jobba mot, det borde nog vara bästa idén.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #4 skrivet: 27 december 2006, 00:41:36 »
nackdelar: Högre elkostnad, vvb:n i huset drar ca 1,3kWh i "värmehållning" per dygn

Om din elberedare drar/kostar 1,3kWh/dygn för varmhÃ¥llning tror jag det är svÃ¥rt att räkna hem en mer komplicerad lösning rent ekonomiskt. Om hela kalaset (cirkpump, styrning etc) kostar  2-4000:- extra kommer det att ta 7-8Ã¥r att betala av det hela. Sen tillkommer driftkostnaden för cirkpumpen (ca. 25-30w).

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #5 skrivet: 27 december 2006, 20:21:13 »
om du ej har vvc kommer "små uttag av vv" ske med el beredaren då temperaturen i ledningen från stugan borde sjunka fort ,vid små uttag hinner vattnet svalna så att el beredaren ändå oftast matas med svalt vatten och solfångaren förlorar sinn roll att värma allt vatten.
Jag skulle satsa på vvc/eddie
« Senast ändrad: 28 december 2006, 14:20:03 av eddie »
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #6 skrivet: 27 december 2006, 21:27:59 »
Tackar för inputen  b00k

Det lutar allt åt VVC. Det har det iof gjort hela tiden, men ville bara ha lite synpunkter.
Bara känslan att veta att all värme man duschar i m.m. kommer helt frÃ¥n solen och ett par cirkpumpar är ju inte fel  8)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2007, 22:19:04 »
Berätta gärna hur det går, jäg är ädel idel öra..

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2007, 22:33:04 »
Berätta gärna hur det går, jäg är ädel idel öra..

Mikael

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12040.0

Kolla den tråden, där kommer jag uppdatera under arbetets gång.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2007, 22:35:06 »
Tack!

I will check!

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2007, 23:59:20 »
hej..
FÃ¥ se om jag  har misuppfattat allt

Jag skulle/ska köra mitt system sÃ¥ här... 
solfångarna går mot en acctank med alternatift en förådsberedare/varmvvatten slingor ..
utgÃ¥ende varmvatten frÃ¥n tanken kopplas  in i en liten 40-60 liters elberedare.

i den lilla elberedaren toppar jag upp vattnet till ca 65-75 grader då det behövs
det kommer ochså att sitta en blandnings ventil på den lilla elberedaren så den max släpper ut 50 grader på systmet

Den lilla beredaren kommer ju inte att behöva gå speciellt ofta då solen skiner
dessutom så är det lätt att styra hur,var å när jag toppar med ström.
Vill jag inte toppa med el.så ställer man bara ner termostaten på den lilla beredaren till tex 40
grader.

Jag tror inte kostnaden för att toppa upp vattnet från tex 55 till 65 är så stora pengar...
dessutom så kommer systemet ochså att funka bra då jag monterar in en luft/vatten pump..
 
Då förvärmer pumpen vattnet i tanken till 50-55 grader (dvs samma som stigar tempen)
sen då min solvärme börjar mocka in varmvatten dvs över 55-60 stannar ju luft/vatten pumpen
solfÃ¥ngaren värmer upp till 99 grader...dÃ¥ behöver knappast  min lilla elberedare gÃ¥.

fördelarna som jag fattat det är..

Nr 1
jag kommer alltid som sämst att behöva värma vatten från 50-55grader till 65-70
dvs jag värmer vatnet ca 15 grader i elberedaren.

Nr2
Systemet bör gå helt av sig skälv iomed att temperaturerna sköter om sig skälv
värme pumpen stannar på ca 55grader då solfångaren börjar ge effekt..
elberedaren stannar av då solfångaren ger ner värme över 65-70 grader.
 
Slutar solfångaren att värma i 4 dagar så håller luft/vatten pumpen grundvärmen på 50 i tanken
å jag behöver bara spetsa 15 grader med ström....

Det systemet kommer alltid att ha minst 40-60 lit varmvatten i elberedaren,Ã¥ 110 lit 50gradigt vatten i reserv i acctanken...
utan att det kostar miljoner att värma + att det är lätt att styra systemet










Utloggad eddie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag Ã¥ker hellre hiss
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2007, 12:36:23 »
hej..
FÃ¥ se om jag  har missuppfattat allt


Krukset var väll att solfångaren och acc tanken satt i en stuga på tomten och skulle man köra
med liten el beredare i huset skulle den oftast matas med svalt vatten då vattnet tappar i temp i kulverten vid små varmvatten uttag.
Vid sol värms hela systemet med vvc och när solen ej ger tillräckligt struntar man i att köra vvc och låter den lilla beredaren i huset gå på el/ eddie
Villa i ett plan byggd-88 150m2 + garage 100m2 i uppland,värms av en Evi heat split sun7  med 8.6m2 solfÃ¥ngare och 140 m hÃ¥l

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2007, 07:11:54 »
hej..
FÃ¥ se om jag  har misuppfattat allt


Jopp lite grann, det är sÃ¥ eddie beskriver jag skall fÃ¥ till de är det tänkt  ::)
Gött Ã¥ slippa köra pÃ¥ elvärme stor del av Ã¥ret  Thumbsup
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2007, 08:05:16 »
hej
Joo såg att det va ett litet eget system i det lilla huset..
då måste du säkert cirkulera vatten till huset + styra det på nått sätt

fast varför inte ha beredaren å tanken i kåken ?? är det grymt trångt
det e ju så jag tänkt köra mitt system

kostnaden för ett litet hus typ frigebod +  ett fungerande system för att ladda in vatten till din elberedare kommer ju att bli dyrt

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: VVC eller konstant ström i beredare
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2007, 08:41:37 »
Stugan finns redan, kolla min "nya" tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12040.0

Och varför jag inte har allt i huset är för att utrymmet där min vvb och vattenrening står är på 1kvm

Alla delar är redan inköpta så det är egentligen färdigdiskuterat hur lösningen skall bli.

Det kommer att styras med solfångarstyrningen, ett tidrelä och termostaten i vvb inne i huset.. enkelt och om det är bra skall bli intressant att se.
« Senast ändrad: 15 januari 2007, 08:43:58 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!