Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej  (läst 11789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2018, 06:05:55 »
Ja sätt dit en kontaktor istället för mjukstarten, har gjort mig en sådan med snabbkopplingar vid felsökning.
du har ju A1 och A2 på mjukstartkortet, precis som på en kontaktor också.
Lycka till och hoppas på att mjukstarten är paj (inte helt ovanligt)

koppla L1, L2 , L3 på ena sidan av kontaktorn, och U, V, W på andra sidan, och a1, a2 på sina platser, och testa att starta upp pumpen, startar den nu, så har du fel i mjukstartkortet. Obs stäng av arbetsbrytarn vid fippel med elen, 400v är inte att leka med.
« Senast ändrad: 05 januari 2018, 06:17:23 av DonPablo »

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #46 skrivet: 05 januari 2018, 09:58:12 »
 Tack för svaren, men inte fasiken har jag nÃ¥gon överbliven kontaktor liggandes, kan man inte bara bygla kablarna L1 till U och L2 till V för att testa?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2018, 10:57:43 »
Tack för svaren, men inte fasiken har jag någon överbliven kontaktor liggandes, kan man inte bara bygla kablarna L1 till U och L2 till V för att testa?

Jo, tänk då på att ställa KB-pumpen kontinuerligt innan då kompressorn startar när du trycker på värmepumpens strömbrytare.
Hoppas att inställningen med KB-pumpen ligger kvar även om värmepumpen startas om, annars så får du starta/stoppa lite snabbt i några sekunder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2018, 12:52:04 »
 Jaha, nu löser den ut en fas L2 (alltsÃ¥ proppen till pumpen) sÃ¥ fort man ställer om stömbrytaren i läge drift, skulle sätta kp-pumpen i kontinuerlig innan jag byglade kablarna, och dÃ¥ hände detta. Micklade inte med nÃ¥got innan detta skedde, och innan drog den igÃ¥ng innan larmet kom.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2018, 15:03:59 »
prova att mäta alla kompressorlindningar mot jord, får du utslag där, har du en br'änd lindning

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2018, 23:42:49 »
Jaha, nu löser den ut en fas L2 (alltså proppen till pumpen) så fort man ställer om stömbrytaren i läge drift, skulle sätta kp-pumpen i kontinuerlig innan jag byglade kablarna, och då hände detta. Micklade inte med något innan detta skedde, och innan drog den igång innan larmet kom.

Hände det när du drog igång KB-pumpen?
I så fall kan det vara denna som är knas och inte kompressorn.
Den gÃ¥r ju samtidigt med  kompressorn och om den t ex inte startar sÃ¥ kan kompressorn bryta pÃ¥ motorskyddet innan lÃ¥gtryckspressostaten löser pÃ¥ grund av att kompressorn fÃ¥r jobba hÃ¥rdare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #51 skrivet: 06 januari 2018, 08:23:57 »
har för mig att kb och vb pumpar har en glassäkring pÃ¥ kretskortet som ska brinna först, och kompressorn borde starta ändÃ¥, men lösa pÃ¥ lp om inte kb pump startar. Testa att bygla mjukstarten och ha kompressorn ansluten, brinner säkringen,  koppla lös kompressorn frÃ¥n mjukstarten, och byt säkring, dra igÃ¥ng den igen, hÃ¥ller säkringen, sÃ¥ har du nÃ¥got i kompressorn mest troligt.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #52 skrivet: 07 januari 2018, 19:17:19 »
 Jaha, gÃ¥rdagen var lite seg kan man säga, efter lite festligheter i fredags kväll + juniorkronorna pÃ¥ natten, men nu har jag varit pÃ¥ g. Först matade jag kb-pumpen med direkt matning, och den spann pÃ¥ o.k., sedan mätte jag motorns lindningar efter mjukstarten, mellan dom var 3,8-3,9 ohm, mellan och jord oändligt utom L2 som var pÃ¥ 20 Mohm. jag satte dit en kontaktor, som jag fick tag pÃ¥ i fredags kväll, istället för mjukstarten, startade upp vp:n och efter nÃ¥gra minuter ville kompressorn dra igÃ¥ng med ett väldigt brummande ljud, och sÃ¥ gick proppen pÃ¥ L2. Skruvade bort kylmodulens plÃ¥tar, och mätte direkt pÃ¥ motorns kontakter L2:s lindning kortis mot jord. Nu fÃ¥r det bli en ny vp, tror nog det blir en 1226-8, om det skulle hända nÃ¥got med den, sÃ¥ fÃ¥r dom ringa efter service istället för mig, de första 6 Ã¥ren kostar det inget, sen fÃ¥r dom förlänga försäkringen,  sÃ¥ jag slipper Ã¥ka dit mer än jag gör för all annan skit dom skall ha hjälp med (vi pensionärer har ju begränsat med tid, ettan med lock väntar ju). Lite reservdelar plockar jag bort frÃ¥n den gamla för att lägga i bra att ha lÃ¥dorna till min egen vp. Jag fÃ¥r tacka för tips och rÃ¥d! tummenupp

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #53 skrivet: 07 januari 2018, 20:36:26 »
vad är prisskillnad mot 1245 8 istället, energisnålare pumpar m.m. i den, oj var visst 10 tusen i skillnad, kanske beror på var man köper
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 20:38:37 av DonPablo »

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #54 skrivet: 07 januari 2018, 22:14:09 »
vad är prisskillnad mot 1245 8 istället, energisnålare pumpar m.m. i den, oj var visst 10 tusen i skillnad, kanske beror på var man köper

Ja, precis som du skrev ca 10 papp i skillnad. Cirk.pumparna kan man ju byta själv, finns ganska billigt på ebay och enkelt att byta, har gjort det själv på min vp. Jag får höra med rörkrökarn, är han för dyr köper jag den på nätet och sätter in den själv.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #55 skrivet: 08 januari 2018, 05:50:53 »
Ja det är ju bara flytta om lite rör, no big deal =)

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: NIBE FIGHTER 1210. Startar ej
« Svar #56 skrivet: 08 januari 2018, 20:42:44 »
 Med lite eftertanke, skulle jag nog gjort följande kontroller vid HP/MS larm: Först kollat alla proppar/säkringar, bÃ¥de huvud- och vp:ns, bytt alla (för säkerhets skull) om nÃ¥gon var trasig och kollat upp sÃ¥ att bottenplattorna inte är brända i centralen (vilket en fas var för mig) byt ut dom isÃ¥fall, provat att sätta igÃ¥ng vp:n, blev det fortfarande HP/MS larm, skulle jag tagit bort utgÃ¥ende ledningar till kompressorn frÃ¥n mjukstarten, mätt upp kompressorns lindningar mot varandra och mot jord, är det o.k. kan man nog pÃ¥stÃ¥ att kompressorn i de allra flesta fall är riktig, kollat finsäkringen att den är hel, sedan starta upp vp:n, utan att sätta dit ledningarna, sätta kb-pumpen i kontinuerlig drift känna med handen eller skruva bort centrumskruven för att kontrollera att den funkar, inget larm dÃ¥, fortsätta med att  bygla L1 ochL2 in- ut pÃ¥ mjukstarten eller enl. Don Pablo sätta dit en kontaktor istället för mjukstarten och se till att kb-pumpen är igÃ¥ng, starta upp vp:n. inget larm dÃ¥ och den drar igÃ¥ng, är det väl troligtvis mjukstarten, löser den fortfarande pÃ¥ larm  kan det väl tänkas att en kontaktor eller kanske matningen kontaktor eller kanske displaykortet vilket är väl lÃ¥ngsökt. De här tvÃ¥ sista har jag ingen aning om, jag behövde inte kolla upp dessa, det är bara antagande av mig. Detta var en beskrivning av en novis som alltid försöker lära sig av sina misstag, kanske kan hjälpa nÃ¥gon. Jo, en sak till bryt för helvete spänningen innan vp:n  pÃ¥ huvudbrytaren, innan man är inne och rotar innanför plÃ¥tarna.
 God fortsättning pÃ¥ det nya Ã¥ret !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!